Стратегии выполнения экзаменационных заданий раздела «Говорение»
С3
· Внимательно прочитайте текст сначала шепотом, а затем вслух, стараясь понять его основное содержание.
· Выделите слова, которые вы не знаете, и попытайтесь прочесть их. Вспомните, как читаются похожие по написанию слова.
· Разбейте предложения на смысловые группы и подумайте, где вы сможете сделать паузу. Смысловой группой называется слово или группа слов в предложении, которую нельзя разделить паузой без потери смысловой связи между словами. Предложение может состоять из одной или нескольких смысловых групп.
· Используйте восходящую интонацию при перечислении, в общих вопросах и нисходящий тон в конце утвердительных предложений. Альтернативные вопросы произносятся с повышением тона в первой части (до союза or) и падением во второй. Фразовое ударение обычно падает на смысловые слова (существительные, глаголы, прилагательные, наречия). Служебные слова (глаголы-связки, артикли, предлоги или союзы), как правило, являются безударными.
· Обращайте внимание на трудные для произношения слова (непроизносимые буквы в таких словах, как doubt, climb, castle).
· Следите за долготой гласных звуков и четко произносите звонкие и глухие согласные, чтобы не исказить смысл слова (sheep – ship, fool – full, hit – hid, bat – bad).
· Не торопитесь при чтении текста, выдерживайте средний темп речи.
· Если вы заметили ошибку в произношении, исправьтесь и продолжите чтение.
С4
· Внимательно изучите предложенную иллюстрацию и определите, что она рекламирует.
· Определите тип вопроса, который вам предстоит задать (if/whether - общий вопрос, when/where/why/how/how long/how much/how many/who/what - специальный вопроc).
· Задавайте только прямые вопросы. Косвенный вопрос возможен, но с правильным порядком слов (Could you tell me what the price is?/Would you be so kind to tell me what the price is?/I would like to know what the price is?/I wonder what the price is?)
· Помните, что одну и ту же мысль можно выразить различными языковыми средствами (What is the price of this book? = How much does this book cost? = How much is this book?).
· Обращайте внимание, в каком времени необходимо задать вопрос. Выбирайте соответствующий вспомогательный глагол (Present Simple – is/are; do/does; Past Simple – was/were; did; Present Perfect – have/has).
· Во избежание ошибок по возможности используйте четкие и короткие формулировки.
О чем спросить
| Как задать вопрос
|
age restriction
| Is there a minimum age restriction for this film?
|
availability of sth
| Is (sth) available?
|
courses available
| What courses are available at your school?
|
directions to the hotel/gym
| How can I get to your hotel/gym?
|
discounts for groups/party reductions
| Are there any discounts for groups?
Are group discounts available?
|
discounts for students
| Are there any discounts for students?
|
distance from the city centre
| How far is the hotel from the city centre?
|
duration of the course/tour
| How long is the course/tour?
|
entrance fee
| What is the entrance fee? How much is the ticket?
How much does the tour cost?
|
hotel facilities
| What facilities are available at the hotel?
|
if breakfast is included
| Is breakfast included into the price?
|
if textbooks are included
| Are textbooks included into the price?
|
location of the hotel/gym/club
| Where is your hotel/gym/club situated/located?
|
online (advance) reservation/booking
| Can I book/purchase a ticket online (in advance)?
|
opening hours of the club
| What are the opening hours of the club?
When is the club open?
|
photo permission/taking pictures
| Is it allowed to take pictures during the tour?
|
possible accommodation
| What kind of accommodation do you offer?
|
(double/single) room price per night
| What is the (double/single) room price per night?
|
price for a three-week course
| What is the price for a three-week course?
|
refund for a ticket
| Can I get a refund for a ticket if I miss the concert?
|
price
| What is the price for …? How much is …?
How much does the …cost?
|
location
| Where is …. located/situated? Where is …?
|
date/time
| When is …? What are the dates of ….?
What time does … start?
|
C5
· В данном задании необходимо описать ТОЛЬКО ОДНУ картинку на Ваш выбор. Выберите картинку, которую Вам легче описать.
· Начинайте свое выступление с представления темы (вступления). Тема указана в формулировке задания (Imagine that you took these photos while shopping).
· Помните, что в ответе должны присутствовать вступительная и заключительная фразы.
· Не описывайте фотографию слишком подробно, но обязательно коснитесь тематики фотографии.
· Стройте высказывание в соответствии с предложенным планом, для того чтобы обеспечить логичность высказывания. Помните об использовании средств логической связи (and, but, too, then, so, that’s why, nevertheless).
· Последовательно раскрывайте содержание каждого пункта плана.
· Предлагайте развернутую аргументацию, когда это необходимо.
· Не давайте избыточную информацию, подробно комментируя каждый пункт плана, так как Вам может не хватить времени.
· При описании фотографии старайтесь не использовать сложные грамматические конструкции.
· Используйте время Present Continuous для описания того, что происходит на фотографии (What are the people in the photo doing? What clothes are they wearing? Are they happy or sad, angry, bored or tired? Why?)
· Продемонстрируйте разнообразие лексики, используйте больше прилагательных (fascinating, amazing, fabulous, picturesque, exciting, enjoyable, boring).
· Не забудьте высказать свое мнение о фотографии и ее сюжете в конце своего высказывания, какие эмоции и чувства вызывает у вас эта фотография.
· Обязательно сделайте заключение для логичного завершения рассказа.
План высказывания
| Полезные фразы
|
Вступление
| Let me start with…/To begin with …
You know taking photos is my favourite hobby and I always take loads of photos wherever I go.
While travelling I always take lots of photos and today I am going to tell you about this picture.
I’d like to show you…
|
- when you took the photo
| This photo was taken last weekend/I took this photo while/when…. It was Sunday. My best friend Kate and I decided to spend some time outside.
This photo was taken last year. I visited Turkey. It was wonderful.
|
- what/who is in the photo
| This photo shows…
You can see … in the picture./There is/are … in the picture.
The person/people in the picture is/are ….
|
- what is happening
| You can see Kate relaxing in the park sitting on the grass. The day is beautiful. The weather is lovely. Kate looks happy and she is smiling.
They are …ing. Some of them are …, others are …
In the centre/background/foreground of the picture…
In the middle of the picture…
In the top left-hand/right-hand corner…
At the bottom of the picture…
|
- why you took the photo
| There are many reasons why I took this photo.
I took this photo because it shows a typical way…
The day was so enjoyable. We were so relaxed that we wanted to remember this day.
|
- why you decided to show the photo to your friend
| I decided to show this photo to my friend because he/she likes … and it will be interesting for him/her to
It seems to me…
This is a good chance for my friend to get the impression of…
I reckon when my friend joins us next time he is bound to have a lot of fun.
|
Заключение
| In my opinion, …/As for me, …/Personally, I …
To sum up, I want to say that…
In conclusion, I’d like to point out that…
So you can see that I have always had amazing vacations.
When I look back into my holiday, I would more than frequently fasten my eyes on the photo that I have described and that reminds me of the best moments of my vacation.
That’s all I wanted to tell you.
|
C6
· Начинайте свое высказывание с представления темы (вступления). Тема указана в формулировке задания, обратите внимание на 4й подпункт (Say which way of eating out you prefer/Say which job is more important for the society/Say which sight you find more appealing).
· Определив тематику картинок, подумайте, какие проблемы, связанные с этой темой, отражены на фотографиях.
· Помните, что в ответе должны присутствовать вступительные и заключительные фразы.
· Старайтесь дать развернутые ответы на каждый пункт плана.
· Используйте разговорные клише и средства логической связи для объединения ответов в единый связный рассказ.
· Кратко опишите картинки, используя Present Continuous для описания того, что происходит на фотографиях.
· Уделите основное внимание сравнению фотографий, а не подробному описанию каждой фотографии в отдельности.
· Не забывайте, что Вы должны отметить общие и отличительные черты предложенных фотографий. Постарайтесь увидеть 2 сходства и 2 отличия.
· Обязательно дайте развернутый ответ на поставленный вопрос, желательно привести 2 развернутых аргумента (Say which way of eating out you prefer/Say which job is more important for the society/say which sight you find more appealing).
· По возможности подкрепляйте свое мнение не только аргументами, но и примерами.
· Не молчите, «думайте вслух» и заполняйте паузы с помощью таких выражений, как Well…/Let me think…/That’s a not straightforward question to answer…/You know…
· Обязательно сделайте заключение для логичного завершения рассказа.
План высказывания
| Полезные фразы
|
Вступление
| Our lifestyle has changed dramatically in the recent years. People have become very mobile. That’s why transportation plays an essential role in people’s lives.
Now I am going to compare and contrast these two photographs.
|
1) give a brief description of the photos (action, location)
| These two pictures show...
In the first/second picture I can see…
In the background we can see…
Perhaps, they are celebrating something.
The people may be in the café. They seem to be happy.
|
2) say what the pictures have in common
| These pictures have a lot in common.
I think the pictures have a common theme which is …
What both pictures have in common is …
One thing that picture 1 and picture 2 have in common is…
In both pictures…/Both pictures show…
Both pictures are about…/They both seem to be…
… and so is/does…
…, and… is/does too
…, and… is/does as well
One/Another similarity is …
The main similarity of these pictures is …
One similarity which stands out is …
One of the (few) similarities between picture 1 and picture 2 is …
Another /An additional similarity (which is instantly apparent) is
The most obvious/important/apparent similarity between picture 1 and picture 2 is …
A striking similarity is…
Picture 1 and picture 2 are (quite/really) similar in terms of…
|
3) say in what way the pictures are different
| However, these photos have certain differences too.
While the first picture features …, the second one shows …
In picture 1 I can see… whereas/while picture 2 shows...
…, whereas/but …
In contrast/ In comparison to/ Compared to …
Unlike the first picture …
One difference which stands out is …
One of the (few) difficulties between picture 1 and picture 2 is …
Another /An additional difference (which is instantly apparent) is
The most obvious/important/apparent difference picture 1 and picture 2 is …
The most striking difference is…
Picture 1 and picture 2 are (quite/really) different in terms of…
A more subtle difference is …
The main difference of these pictures is …
|
4) say which … you prefer/ find more appealing
| In my opinion/view, …
To my mind/way of thinking…
Personally, I am of the opinion that …
If you ask me…
I am of the belief that…
The way I see it/look at it…
As far as I am concerned…
From my perspective…
As far as I can see…
I suppose/believe
|
5) explain why
| Firstly…/Besides…/In addition…/Moreover…/What is more…/Finally…
That’s the reason why…
|
Заключение
| To sum up, I want to say…
In conclusion, I’d like to point out that…
That’s all I wanted to tell you.
|
Воспользуйтесь поиском по сайту: