Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Из Новгородской I летописи младшего извода




«В лето 6453. В то же лето ркоша дружина ко Игореве: «отрочи Свеньлжи изоделися суть оружием и пор­ты, а мы нази; а пойди, княже, с нами на дань: а ты добудеши, и мы». И послуша их Игорь, иде в дань, и насиляше им и мужи его; и возмя дань, поиде в свои град. Идущу же ему въспять, размыслив, рече дружине своей: «идете с данью домов, а язь возвращуся и похю-жю еще». И пусти дружину свою домове, с малою дру­жиною възратися, желая болшаго имениа. Слышавше Древляне, яко опять идет, сдумавше же Древляне с кня­зем свои Малом: «аще ся волк в овця ввадит, то выносит все стадо, аще не убиют его; тако и сей, аще его не убием, то все ны погубит». И послаша к нему, глаголюще сице: «почто идеши опять; поймал еси всю дань». И не послуша Игорь; и изшедше Древляне из града Корестеня противу, и убиша Игоря и дружину его: бе бо их мало. И погребоша Игоря; и есть могыла его близ града Коростеня в Древех и до сего дни. А Олга же бяше в Киеве с сыном своим детьском Святославом, и кормилець его Асмуд, и воевода бе Свеньделдь, тът же отець Мьстишин. Реша же к себе Древляне: «се князя убихом рускаго; поймем жену его Олгу за князь свои Мал, и Святослава, и створим ему, якоже хощеть». И послаша Древляне лучыпих муж, числом 20, в лодьи к Олзе, и присташа под Биричевом, бе бо тогда вода текущи подле горы Кыевьскыя, и на поле не седаху людие, нь на горе; град же бяше Киев, идеже есть ныне Гродятин и Микифоров двор, а княжь бяше двор во граде, идеже есть ньше двю-р Воротиславль и Чюдин; а первее сице бе вне града двор другыи, бе бо ту терем камен. И поведаша Олзе, яко Древляне приидоша, и возва я Олга к собе, и рече им: «добре приидоша гостье». И рече Олга: «да глаголете: что ради приидосте семо». Реша же Древляне: «посла нас Деревьская зем­ля, ркуще сице: мужа твоего убихом, бяше бо муж твои акы волк, восхыщая и грабя; а наши князи добри суть, расплодили землю нашю. И пойди за князь наш за Мал: бе бо имя князю нашему деревьскому Мал». Рече же им Олга: «люба ми есть речь ваша, уже мне своего мужа не въскресити; нь хошу вы почтити наут-рия пред людьми своими, а ныне идете в лодью свою и лязите в лодьи, величающеся; и аз заутра пошлю по вас, вы же, величающеся, рцете: не идем на конех, ни пеши идем, но понесете ны в лодьи». И отпусти я в лодьи. И Олга же повеле ископати яму велику и глубоку на дворе теремьстем вне града. И заутра Олга, седящи в тереме посла по гости. И приидоша к ним, глаголюще: «зоветь вы Олга на честь велику». Они же реша: «не идем на конех, ни на возех, нь по­несете ны в лодьи». И реша кыяне: «неволя есть нам; князь наш убиен бысть, а княгыне наша хощеть за ваш князь»; и понесоша я в лодьи. Оне же седяще и гордящеся в великих перегбех и сустугах. И пакы принесоша я на двор к Олзе, и абие въринуша в яму и с лодьею. И Олга съшедши к ним и приникши, виде и рече им: «вы есте послове Деревьскои земли и прий-досте к нам от своего князя Мала; добра ли вы есть честь». Они же реша: «пущи нам бысть Игореве смер­ти». И княгыне Олга повеле засыпати их живых; и абие засыпаша их. Якоже пославши Олга к Древляном, и си-це глагола им: «аще мя право просите, то пришлите мужи нарочиты, да в велице чести пойду за ваш князь, понеже бо не пустять мене людье кыевьстеи». Се слы­шавши Древляне, избраша лучыиии мужи нарочиты, иже держаша Деревъскую землю и послаша их по Олгу. Древляном же пришедшим к Кыеву к княгине Ольги, и прияше Олга в честь деревьскых муж, и повеле на них мовь створити: «измывшеся, приидете ко мне». Они же прежгоша избу, и влезоша Древляне мытся, и за-проша избу о них, и повеле зажещи на них огнем от дверии, и ту съгореша вси. И пакы приложи к тому Олга послати к Древляном, сице глаголющи им: «се уже иду к вам; да пристроите ми меды многы у града, идеже убисте мужа моего, да поплачюся над гробом его, и створю тризну мужеви своему». И они же то слы-шавше, свезоша мед мног зело и извариша. А Олга же поимши мало дружины и легко идущи, прииде к гробу его, и плакася по мужи своем плачем велиим зело. А людем в время то повеле съсыпати могылу велшку; и яко съсыпаша, и повеле трызну створити. И посем седоша пити Древляне; и повеле Олга отроком своим служити пред ними. И реша Древляне к Олзе: «где суть дружина наша, их же послахом по тебе». Она же рече: «идуть по мне с дружиною мужа моего». И яко упишася Древляне, и повеле отроком своим пити на не, а са­ма отъиде кроме и повеле дружине сечи Древляны; и исъсекоша их 5000. А Олга възратися в Киев, и при-строи вой на прок их.

Начало княженья Святославля. В лето 6454. Олга с сыном своим Святославом собра вой многы и храбры, иде на Деревъскую землю. Изидоша Древляне противу; и снемшимася обеима полкома на совокуп, и суну копь­ем Святослав на Древляны, и копие лете сквозе уши коневи, бе бо велми детеск. И рече Свенделд и Асмуд: «князь уже потягл; потяхнем, дружино, и мы по князе». И победиша Древляны; и возложиша на них дань тяжку...».

 

(Новгородская первая летопись старшего и младшего изводов. М.-Л., 1950)

 

 

3. Найдите в предложенных отрывках из Повести временных лет возможную интерполяцию. Попытайтесь объяснить ее появление в тексте летописи.

Поляне же жили в те времена отдельно и управлялись своими родами; ибо и до той братии (о которой речь в дальнейшем) были уже поляне, и жили они все своими родами на своих местах, и каждый управлялся самостоятельно. И были три брата: один по имени Кий, другой - Щек и третий - Хорив, а сестра их - Лыбедь. Сидел Кий на горе, где ныне подъем Боричев, а Щек сидел на горе, которая ныне зовется Щековица, а Хорив на третьей горе, которая прозвалась по имени его Хоривицей. И построили город в честь старшего своего брата, и назвали его Киев. Был вокруг города лес и бор велик, и ловили там зверей, а были те мужи мудры и смыслены, и назывались они полянами, от них поляне и доныне в Киеве.

Некоторые же, не зная, говорят, что Кий был перевозчиком; был-де тогда у Киева перевоз с той стороны Днепра, отчего и говорили: "На перевоз на Киев". Если бы был Кий перевозчиком, то не ходил бы к Царьграду; а этот Кий княжил в роде своем, и когда ходил он к царю, то, говорят, что великих почестей удостоился от царя, к которому он приходил. Когда же возвращался, пришел он к Дунаю, и облюбовал место, и срубил городок невеликий, и хотел сесть в нем со своим родом, да не дали ему живущие окрест; так и доныне называют придунайские жители городище то - Киевец. Кий же, вернувшись в свой город Киев, тут и умер; и братья его Щек и Хорив и сестра их Лыбедь тут же скончались.

И по смерти этих братьев потомство их стало держать княжение у полян, а у древлян было свое княжение, а у дреговичей свое, а у славян в Новгороде свое, а другое на реке Полоте, где полочане. От этих последних произошли кривичи, сидящие в верховьях Волги, и в верховьях Двины, и в верховьях Днепра, их же город - Смоленск; именно там сидят кривичи. От них же происходят и северяне. А на Белоозере сидит весь, а на Ростовском озере меря, а на Клещине озере также меря. А по реке Оке - там, где она впадает в Волгу, - мурома, говорящая на своем языке, и черемисы, говорящие на своем языке, и мордва, говорящая на своем языке. Вот только кто говорит по-славянски на Руси: поляне, древляне, новгородцы, полочане, дреговичи, северяне, бужане, прозванные так потому, что сидели по Бугу, а затем ставшие называться волынянами. А вот другие народы, дающие дань Руси: чудь, меря, весь, мурома, черемисы, мордва, пермь, печера, ямь, литва, зимигола, корсь, нарова, ливонцы, - эти говорят на своих языках, они - от колена Иафета и живут в северных странах.

(http://old-ru.ru/02-main.html)

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...