Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Георг Фридрих Гендель




Великий немецкий композитор Георг Фридрих Гендель, проживший 50 лет в Англии, где также по праву считается национальным композитором, родился 23 февраля 1685 года в Галле. С раннего детства он обнаружил большую склонность к музыке, но отец, цирюльник-хирург, желал сделать из своего сына юриста. Тетка подарила маленькому Георгу клавикорд, который был поставлен на чердаке, единственном месте, где ребенок мог играть, не рискуя быть услышанным отцом, запрещавшим ему занятия музыкой.

Пользуясь частым отсутствием отца, Георг много играл на клавесине, а в последствии и на органе. Однажды его игру на органе услышал князь и посоветовал отцу Генделя не препятствовать более склонности сына к музыке. К десяти годам он уже настолько подвинулся в игре на органе и изучении контрапункта, что написал вполне самостоятельно Георг Фридрих Гендель

шесть сонат для двух гобоев и баса. Все это время Гендель продолжал заниматься научными предметами и лишь в 1697 году, в год смерти отца, вполне отдался музыке. Он уехал в Гамбург, где получил место скрипача в оркестре гамбургской оперы, аккомпанируя также на фортепиано и дирижируя иногда оркестром.

Собрав необходимую сумму денег, он в 1707 году отправился в Италию. Там Гендель сам начал выступать как композитор. Наибольший успех из написанных им здесь сочинений имела опера “Агрипинна”, давшая ему известность.

После четырехлетнего пребывания в Италии Гендель приехал в Англию. Написанная с поразительной быстротой – за две недели – опера “Ринальдо” (1711) была поставлена в Лондонском итальянском оперном театре и принесла композитору широкую известность. В течение многих лет он руководил основанным в 1719 году оперным театром (Королевской академией музыки).

Однако Гендель вошел в историю музыки прежде всего как создатель классического типа оратории. Богатые героическими, драматическими и лирическими эпизодами, идейно содержательные, исполненные величавой простоты и силы, жизнеутверждающие, эти оратории в большинстве выражают идеи патриотизма, чаяния народа, его борьбу за свободу. В 1740 году Гендель написал свою знаменитую ораторию “ Мессия”, которая имела колоссальный успех. Во всех ораториях Генделя проведена одна и та же великая идея: спасение народной свободы героем нации. Эпико-драматический характер сюжетов генделевских ораторий отразился и в музыке, особенно в хоровых ансамблях.

Вследствие потери зрения композитор 1751 года не писал больше ничего, но продолжал дирижировать в концертах и играть партии органа в ораториях.

Последний концерт под управлением Генделя состоялся за восемь дней до его смерти. Он умер 14 апреля 1759 года в Лондоне и был похоронен в Вестминстерском аббатстве. Оратории его до сих пор очень популярны у англичан, но не меньшим успехом они пользуются и в других странах Европы, особенно в Германии. Его творческое наследие чрезвычайно велико и разнообразно: 40 опер, написанных в жанре итальянской оперы; много великолепных ораторий, оркестровых и органных концертов, фантазий и фуг, скрипичных сонат.

 

Supplementary reading

 

The Beatles

The Beatles The impact of the Beatles – not only on rock and roll but on all of Western culture – is simply incalculable. As musicians, they proved that rock and roll could embrace a limitless variety of harmonies, structures and sounds; virtually every rock experiment has some precedent on Beatles records. As a unit, they were a musically synergistic combination:

Paul McCartney’s melodic bass lines, Ringo Starr’s slaphappy no-rolls drumming, George Harrison’s rockabilly-style guitar leads, John Lennon’s assertive rhythm guitar – and their four fervent voices.

One of the first rock groups to write most of their material, they inaugurated the era of self-contained bands, and forever centralized pop. And as personalities, they defined and incarnated the style of the sixties: smart, idealistic, playful, irreverent, eclectic. Their music, from the not-so-simple love songs they started with to their later perfectionistic studio extravaganzas, set new standards for both commercial and artistic success in pop. Although many of their sales and attendance records have since been surpassed, no group has so radically transformed the sound and meaning of rock and roll.

The Beatles became nationally famous in England in October 1962, when their first single record, Love Me Do, entered the Hit Parade at number 27. The famous four who recorded that song were, of course, John Lennon, Paul McCartney, George Harrison and drummer Ringo Starr. This was the original line-up of the band.

Three years before, when John Lennon was 19 and George Harrison approaching his seventeenth birthday, the group was offered its first “big job” – playing at the famous Star Club in Hamburg. In those days there were five Beatles: Pete Best on drums, Lennon, McCartney, Harrison and the mysterious fifth Beatle, Stuart Sutcliffe. The Beatles returned to England penniless and exhausted. Stuart Sutcliffe left the group and stayed in Germany, where he died a few months later. The Beatles began a series of lunchtime concerts at Liverpool’s Cavern Club. They were now playing better than ever.

The lunchtime concerts were a great success. The road outside the club was always crowded with girls who worked in nearby shops and offices. They came to see the Beatles during their lunch-break. Local shopkeepers often complained about the crowds and the noise. The man who ran the local record shop went to see what all the fuss was about. His name was Brian Epstein, the man who became the Beatles manager. The first thing that Epstein did was to sack Pete Best. There are many different stories about how this happened. Probably it was because there was a serious clash of personalities between Lennon and Best. Lennon said: “He goes, or I go.” In Best’s place came Richard Starkey (Ringo Starr), the drummer they met in Hamburg.

The job of producing the Beatles’ records went to George Martin, an extremely nice and remarkably old-fashioned man who worked at the EMI studios in Abbey Road, North London. George Martin became the brains behind the recording successes of the Beatles (.although John Lennon never agreed with that). Martin had some unusual and immensely successful ideas. He persuaded the group to have instruments on some of

The Beatles their songs that they didn’t want to begin with: the cello on Yesterday, the violins of Eleanor Rigby, the oboe on You’ve Got To Hide Your Love Away. During the sixties, it seemed that the Beatles were always in the news headlines. They made successful records and interesting films. Lennon

caused anti-Beatle demonstrations in America by saying that the Beatles were more popular than Jesus Christ. Beatlemania was the word used to describe the reaction of fans all over the world. When Epstein died in 1967, things began to be wrong for the Beatles’ industry.

The relationship between Lennon and McCartney became very difficult; they disagreed about music, they disliked each other’s wives, and they disagreed about who should be the new manager of their affairs. Eventually, an American called Alien Klein bought a controlling interest in the group. This was the beginning of the end, as McCartney couldn’t stand Klein. During the seventies, the Beatles went off in their different directions. Lennon became a solo performer and then property speculator in New York, buying and selling expensive apartments.

McCartney formed a middle-of-the-road pop group called “Wings” with his wife, Linda. George Harrison was rarely seen, but spent time raising money for charity. Ringo Starr began a surprisingly successful career as a film star. John Lennon was murdered in New York in December 1980.

… In October 1982, 20 years after Love Me Do entered the British Hit Parade, a Beatles song was again in the Top Ten. The song was... Love Me Do.

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...