Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Text C. Medical Faculty of the Patrick Lumumba University




 

Young people from Asia, Africa and Latin America study together with Russian

students at the Medical Faculty of the Patrick Lumumba University in Moscow. As they come from foreign countries and have no relatives in Moscow they live at a hostel.

This medical faculty is a little (немного) different from clinical faculties in other Russian medical institutes. It prepares general practitioners who gain good knowledge of therapy, surgery or obstetrics. The students of this faculty also specialize in such subjects as sanitation, epidemiology and hygiene fhaid3i:n]. These subjects are very necessary for doctors in Asia, Africa and Latin America. The professors, teachers and lecturers of this faculty pay great attention to prophylactic subjects.

When a foreign student completes his medical course he gets an appointment to work as an intern at one of the hospitals in Moscow. This helps him to gain more experience and to increase his knowledge of one of the main fields of medicine.

UNIT 2. CLASSES AND EXAMINATIONS

Правила чтения: Буквосочетания wa, war, wor, wh; al перед согласной;

sh, ch, tch, ph, th; air, ear, eer перед согласной. Словообразование: Суффиксы -иге, -у, -ion, -(i)ty, -ment.

Грамматика: Способы передачи падежных отношении в английском язы­ке; предлоги; оборот there + be; безличные предложения; модальные глаголы can, may, must; общие и специальные вопросы; указатель­ные и неопределенные местоимения; степени сравнения прилага­тельных и наречий; образование Present Participle; времена группы Continuous Active.

LESSON 4

HOME ASSIGNMENTS

Запомните:

 

Буквосочетания: 1. wa читается [wt>], если за ним следует со­гласная или сочетание согласных: wash [wt)J] мыть(ся); 2. war читается [wo:]: warm [wo:m] теплый; 3. wor перед согласной читается [w3:]: word [w3:d] слово;

4. Если за буквосочетанием wh следует буква о, то буква w не читается: whom [hu:m] кого; whole [haul] целый, в остальных слу­чаях - не читается буква h: white [wait] белый; 5. Буквосочетание al перед согласной читается [о:1]: always ['o:lwaz] всегда. Если за al следует к, то 1 не произносится: walk [wo:k] идти пешком.

I. Прочитайте:

 

1. want, watch, was, wander, water

2. war, warn, warp, ward, warder, warty

3. work, world, worm, worst, worth, worse, worthy

4. who, what, whose, why, where, when, whether, which, while, whole, wheel

5. talk, salt, fall, chalk, all, small, call, hall, also

Запомните:

-ure - суффикс существительного

Если этому суффиксу предшествует согласная t, то сочетание -ture читается [tfa]: structure ['strAktJa] строение, структура. Если ему предшествует согласная s, то сочетание -sure читается [за]: measure ['теза] мера, измерение; а если ss, то.сочетание -ssure чита­ется [fa]: pressure ['preja] давление.

1. Прочитайте и переведите:

 

nature, pleasure, mixture, lecture, picture, future, culture

Суффикс -у образует прилагательные от существительных: salt соль - salty соленый. Суффикс -у также встречается у существи­тельных и глаголов: remedy ['remidi] лекарство; carry ['kaen] не­сти. У глаголов этот суффикс может читаться [ai]: to supply [sa'plai] снабжать.

 

2. Прочитайте и переведите:

 

а) существительные: difficulty, study, body; б) глаголы: apply, multiply, study; в) прилагательные: happy, airy, wordy, healthy, sunny

II. Выучите следующие слова и словосочетания:

numerous ['nju:m3res] а многочисленный

perform [рэ'гэ:т] v выполнять, осуществлять

attend [a'tend] v посещать {лекции, собрания)

listen ['hsn] v слушать (to); прослушивать (to)

deliver [di'liva] v читать (доклад, лекцию)

clear [kha] а ясный, чистый; прозрачный

need [ni:d] v нуждаться (в чём-л.); need badly очень нуждаться (в

чем-л.)

deep [di:p] а глубокий

hard [hcr.d] а трудный, упорный; adv настойчиво, упорно possibility [pDsa'biliti] n возможность term [t3:m] п семестр; термин several ['sevral] а несколько

middle ['midl] а средний; п середина; in the middle of в середине whole [haul] а целый, весь successful [sak'sesfbl] а успешный, удачный

III. Прочитайте и переведите следующие слова и словосочетания:

1. numerous ['nju:m3ras]: numerous books, numerous examples, numerous subjects, numerous things

2. clear [klia]: a clear day, clear water, a clear head, the question is clear, it becomes clear

3. need [ni:d]: to need badly, I need a book, we need it very much, do you need any help? he needs great care

4. whole [haul]: the whole day, the whole year, the whole world, the whole country, the whole summer

5. successful [sak'sesfol]: a successful beginning, a successful end, successfully, to pass the examinations successfully

IV. Напишите следующие предложения в Present Indefinite:

 

1. The assistant carried out numerous experiments. 2. The students attended classes in different subjects. 3. The doctor listened to the heart. 4. Professor Sobolev delivered his lectures on Fridays.

V.* Проработайте таблицу 1 (с. 252). Ответьте на вопросы:

 

1. Сколько падежей в английском языке? 2. Какими способами переда­ются русские падежные отношения в английском языке? 3. Назовите спо­собы передачи каждого из русских падежей в английском языке.

VI. Объясните способы передачи падежных отношений. Предло­жения переведите:

1. The lectures delivered by the professors of our Institute are interesting. 2.1 usually write my exercises with a ball-pen. 3. Our assistant's experiments were successful. 4. He pays great attention to his studies.

VII. Пользуясь таблицами 25, 26 (с. 281, 282), ответьте на вопро­сы:

 

1. На какие вопросы отвечают существительные с предлогами at, in, on (to, into; from, out of)? Что они обозначают и как переводятся? 2. В каком еще значении могут выступать предлоги at, on, in? 3. Изучите таб­лицу прочих'предлогов.

VIII. Объясните употребление предлогов:

 

1. We attend lectures in Biology on Mondays. 2. The third-year students had practice at the therapeutic department in March. 3. The winter session lasts from the beginning till the end of January. 4.1 shall go to my parents during my summer holidays.

IX. В следующих предложениях обратите внимание на оборот 'there is (there are)' и его перевод. Ответьте на вопросы:

A. There is a book on the table. There are books on the table.

Б. There is no book on the table. There are no books on the table.

B. Is there a book on the table? Are there books on the table?

 

На столе (лежит) книга. На столе (лежат) книги. На столе нет книги. На столе нет книг. На столе есть книга? На столе есть книги?

 

1 * Где стоит обстоятельство места в английском и русском предложениях? 2* С чего начинаются английские предложения? 3* Переводится ли самостоятельно слово there в обороте there is (there are)? 4. Когда употребляется этот оборот? 5. Как переводится оборот there is (there are)? 6. С каким артиклем стоит существительное в единственном числе по­сле оборота there is, и употребляется ли артикль с существительным во множественном числе? 7. Какое отрицание употребляется после оборота there is (there are)? 8. Как образу­ется вопросительная форма предложений с оборотом there is (there are)? 9. Может ли обо­рот there is (there are) употребляться в прошедшем и будущем времени? Что изменяется в этом обороте? (см. с. 287)

 

 

X. Переведите следующие предложения:

 

1. There are two terms in the academic year. 2. There will be a meeting at the Institute. 3. There is a hostel near our Institute. 4. There was no medical article in the yesterday's newspaper. 5. There were entrance examinations at the Institute in August.

XI. Разберите по членам предложения и ответьте на вопросы:

 

It is cold today. Сегодня холодно. It was difficult. Было трудно. It will be warm. Будет тепло.

 

1. Есть ли подлежащее в русских предложениях? Как называются такие предложения? 2. Есть ли подлежащее в соответствующих англий­ских предложениях? Если есть, то чем оно выражено? 3. Переводится ли подлежащее it? 4. Из чего состоит сказуемое безличного английс­кого предложения?

XII.* Переведите следующие предложения:

 

1. It is time to begin our experiment. 2. It was not cold yesterday. 3. Will it be difficult to do this work?

XIII. Выучите следующие словосочетания, обращая внимание на предлоги:

 

to listen to a lecture, in the middle of the term, classes in numerous subjects, a lecture in Anatomy, a lecture on art, in the first (second) year, each of them, from (the) beginning to (the) end of, to be necessary for, to be useful to smb

XIV. 1. Прочитайте текст А. 2. Выпишите из текста предложения: а) безличные; б) содержащие оборот 'there is (are)'. 3. Приготовьте пе­ресказ по следующему плану:

 

1. The lectures. 2. The work on Anatomy. 3. The academic year.

Text A. Our Classes

 

Every day we have practical classes in numerous theoretical and special subjects. We perform different laboratory works and attend lectures in Biology, Anatomy and others. It is useful to us to listen to the lectures because the professors always deliver them clearly and scientifically.

We know that we shall need deep knowledge of Anatomy in our future work. Only hard work in the dissecting-room will give us the possibility to gain this knowledge. That is why there are always many students in the dissecting-

room.

There are two terms in the first year. Each of them lasts for about 16-19 weeks. At the end of the winter term we shall take examinations in Physics and Chemistry. We shall have several credit tests, too. The winter holidays last from the end of January till the middle of February. At the end of the spring term we shall take some examinations.

It is necessary for us to work hard during the whole academic year if we want to pass our first examination session successfully, for "A good beginning makes a good ending".

CLASS ASSIGNMENTS

XV. Explain the rules of reading:

 

ward, word, always, world, watch, fall, call, walk, worthy, war, whole, when, where, why

XVI. Form the adjectives by means of the suffix '-y' and translate them:

 

air, word, health, water, risk, sun, salt, chalk

XVII. Put the given adjectives and nouns in proper pairs:

adjectives: hard, several, successful, whole, human, deep, clear nouns: head, body, knowledge, work, subjects, day, examination

XVIII. Extend the sentences choosing the necessary word combination from those given below:

 

1.... each term the students have tests and examinations, a) at the beginning of; b) at the end of 2. The medical students study Therapy... a) in the first year; b) in the third year

XIX. Translate the following word combinations into Russian:

 

1. into the lecture hall; from the lecture hall; 2. at the window; to the window; between the windows; 3. among the students; 4. at the lesson; 5. at about 5 o'clock; 6. on the 8th of March; 7. from 10 a. m.' (ante meridiem) till 2 p. m. (post meridiem); 8. during the session; 9. in April; 10. on Tuesday

XX. Translate the following word combinations into English:

 

1. вниз по руке; 2. ниже сердца; 3. за (позади) нашим общежитием; 4. во время лекции; 5. в течение трех дней; 6. лекарство от кашля; 7. рядом (около) больницы; 8. внутри брюшной полости; 9. к пяти часам; 10. с ше­сти до семи часов; 11. на уроке; 12. в восемь часов вечера; 13. десятого декабря 1990 г.

 

XXI. Translate into English:

 

1. Мы будем слушать лекцию по физике в четверг в И часов. 2. Эта лекция по произведениям Маяковского была для нас очень полезна. 3. У нас бывает много занятий по различным предметам с начала до конца семестра. 4. Каждый из семестров на первом курсе длится около 16-19 недель. 5. Студентам-медикам необходимо хорошо изучать анатомию.

XXII. Translate into English:

 

1. Вы пишете карандашом или шариковой авторучкой? 2. Вы ездите в институт троллейбусом или трамваем? 3. Вы сдаете зачеты в середине или в конце семестра? 4. Кто дает глубокие знания студентам?

XXIII. Make the sentences negative and then interrogative:

 

1. There are foreign newspapers on the table. 2. There will be a lecture at our Institute tomorrow. 3. There was a concert in the hall yesterday.

XXIV. Make up questions using the words given in brackets:

 

1. There are different scientific societies at our Institute, (what) 2. There was an interesting meeting in our group, (where) 3. There are many articles in this journal, (how many)

XXV. Put in the proper form of the verb 'to be'. Define the type of each sentence. Translate the sentences:

 

1. It... Wednesday today. 2. It... Tuesday yesterday. 3. It... Thursday tomorrow. 4.... it cold or warm today?

XXVI. Answer the following questions:

 

1. Is it hard or easy to study at the Medical Institute? 2. Was it warm or cold yesterday? 3. Will it be possible for you to perform operations next year or in five years? 4. Is it time to finish or to begin our English lesson?

XXVII. Change the tense according to the adverbs given in brackets:

1. We have several lectures today, (yesterday, tomorrow) 2. Our doctors perform numerous experiments, (last' month, next week) 3. Medical students take several credit tests at the end of the term, (at the end of the last term, at the end of the next term)

XXVIII. Read Text В and say a) what educational institutions are described in it; b) in what country they are; c) what difference there is between the academic year in our country and in that country:

Text В

 

The academic year in Britain's universities has three terms which are from the beginning of October to the middle of December, from the middle of January to the end of March and from the middle of April to the end of June or the beginning of July, that is there are 10 weeks in each term.

In a Teacher's Training College students have examinations at the end of each term, i. e. (that is) at the end of the autumn, spring and summer terms. Final examinations are at the end of a course of studies.

XXIX. Read the passages and answer the questions:

 

1. They are students. They like Anatomy best of all. At the end of the first term they have a credit test in English. At the end of the academic year they have exams in Latin, Biology, Chemistry and Physics. На каком курсе учатся эти студенты?

2. My friends study, too. They want to become doctors. They like Anatomy, and Physiology best of all. They also have such subjects as Geography, Chemistry, Mathematics, Literature and others. В каком учебном заведении учатся его друзья?

XXX. Memorize the abbreviations used in a dictionary. Name the part of speech:

 

chill n, care v, born a, book n, according adv, since cj, sinceprp, sent p. p., ourselves pron

LESSON 5

 

HOME ASSIGNMENTS

I.* Прочитайте слова и ответьте на вопросы:

 

[/] - she, short, show, shape, sharp

[tfj - much, such, catch, watch

[f] - physics, phone, physiology

6] - the, then, than, brother, father

[0] - thing, theory, thick, thirty, health

Какое буквосочетание передает а) звук [Г]? [tj]? [f]? б) звук [5] в начале служебных слов и между гласными в знаменательных словах? в) звук [9] в начале и в конце знаменательных слов?

Запомните:

 

Суффикс -ion образует существительные от глагольных корней. Сочетания -tion, -ssion читаются [fh], а сочетание -sion после гласной читается [зп]. Ударение в словах с суффиксом -ion падает на предшествующий суффиксу слог: to protect [pra'tekt] предо­хранять, protection [pra'tekjh] охрана; to decide [di'said] решать, decision [di'srjn] решение.

П. Прочитайте и переведите:

 

consultation, occlusion, attention, invasion, commission, session, occupation, obstruction

III. По сокращениям определите часть речи, найдите перевод в словаре и запомните слова:

call и, complete a, even a, for cj, for prp, air v

IV. Запомните чтение следующих слов. Найдите ниже их перевод:

therapeutist [,eere'pju:tist], profession [pre'fejh], patient fpeifnt], act [aekt], corpse [ko:ps]

 

труп; пациент, больной; акт, дело, поступок; терапевт; профессия

V. Выучите следующие слова и словосочетания: remedy ['remidi] n средство, лекарство

harm [hct:m] n вред; v вредить; do smb harm вредить кому-л.

require [n'kwaia] v требовать чего-л.; нуждаться в чем-л.

remember [п'тетЬэ] v помнить

easy ['i:zi] а легкий

particular [pa'tikjula] а особый; именно этот

kind [kamd] я добрый; и вид; класс, разряд, сорт

ability [o'biliti] n способность, умение

protection [pra'tekfn] n охрана

health [helG] n здоровье; be in good health быть здоровым; be in poor health иметь слабое здоровье; health protection охрана здо­ровья

prominent ['prnmmant] а выдающийся; заметный

consider [kan'sida] v считать, полагать

poor [риэ] а плохой; бедный

sometimes ['sAmtaimz] adv иногда, по временам

even ['i:va] adv даже

cure [kjua] v вылечивать (of); и излечение

valuable ['vaeljuabl] а ценный; дорогой

 

 

VI. Выучите следующие словосочетания, обращая внимание на предлоги:

in particular, to be of interest (importance), to have abilities for, to cure smb of smth, to be in good (poor) health, one of many

VII. Прочитайте и переведите следующие слова и словосочета­ния:

1. particular [pa'tikjub]: particular attention, this particular article, in particular, this article is of particular interest

2. ability [a'biliti]: abilities, little abilities, he has great abilities for physics, to show the abilities

3. cure [kjua]: cures, cured, to cure a disease, to cure smb of a heart disease, a complete cure

4. require [n'kwaia]: requires, required, to require much time, he requires great care, you will have everything you require

VIII.* Вставьте необходимые прилагательные, данные ниже:

 

1. Не is in... health as he is ill with tuberculosis. 2 This experiment is of... interest. 3. This is a... remedy. 4. She is a.'.. person.

С

kind, valuable, poor, particular

IX.* Переведите выделенные слова:

 

1. My brother has great abilities for English. 2.1 read an article about (on) successful cure of tuberculosis. 3. Our country pays great attention to the health protection of our people.

X. Напишите глаголы в Past Indefinite; переведите их:

to enter, to cure, to require, to consider, to remember, to harm, to act, to listen, to need, to attend

XI. Обратите внимание на значение и употребление модальных глаголов 'can', 'may', 'must'. Ответьте на вопросы:

A. I can speak English. Я могу (т. е. умею) говорить по-английски.

We can go to Moscow. Мы можем (в состоянии) поехать в Москву. You may take this book. Вы можете (вам разрешается) взять эту

книгу. Не may come today. Он может (вероятно) прийти сегодня.

(Вероятно, он придет сегодня.) Не must come today. Он должен (обязан) прийти сегодня.

Б. I could go to Moscow. Я могла поехать в Москву. They might stay at home. Они могли остаться дома.

 

1. Как переводятся модальные глаголы can, may, must? 2. Могут ли они употребляться самостоятельно или только в сочетании с другими глаголами? 3. В какой форме стоят смысловые глаголы после модаль­ных? 4. Изменяются ли модальные глаголы по лицам и числам? 5. Какие модальные глаголы имеют форму прошедшего времени (Б)?

В. Не cannot walk. I cannot speak French.

 

They could not go to the

South. You must not smoke.

Он не может (не в состоянии) ходить, Я не могу (не умею) говорить

по-французски. Они не могли (не были в состоянии)

поехать на юг. Вам нельзя (запрещено) курить.

6. Как образуется отрицательная форма с модальными глаголами (В)? С каким глаголом частица not пишется слитно?

 

Г. Can you speak English?

 

Умеете ли вы говорить по-английски?

May I come in? Можно войти?

Must we come too? Должны ли мы (обязаны ли мы)

тоже прийти?

7. Как строится вопросительная форма с модальными глаголами (Г)? (см. с. 272)

XII. Напишите следующие предложения в утвердительной форме:

 

1. Must the students work during the whole term? 2. He could not enter the Institute last year. 3. Can he become a good therapeutist? 4. May this remedy do you harm?

XIII. Прочитайте следующие предложения:

 

1. Does she speak English? 2. Can you treat rheumatism? 3. Did he prepare his laboratory work yesterday? 4. Must they attend this lecture?

Как называются такие вопросы, и какой в них порядок слов? (см. с. 284)

XIV. Проанализируйте следующие предложения, ответьте на воп­росы (см. с. 285):

 

1. Who studies Anatomy? 2. Who carried out laboratory analyses yesterday? 3. Who will prepare the article tomorrow-?

 

• 1. Какие вопросы называются «специальными»? 2. К какому члену предложения заданы эти вопросы, и какой порядок слов требуется для по­строения таких вопросов?

а. Сравните вопросы и ответы на них:

Whose sister speaks English? His sister speaks English. What students study Anatomy? Medical students study Anatomy.

 

3. Какой порядок слов требуется при построении вопроса к опре­делению подлежащего? Какими вопросительными словами начинаются такие вопросы?

б. Проанализируйте вопросы, поставленные к данному предложе­нию:

 

My father reads newspapers at home in the evening.

 

a) Does my father read newspapers at home in the evening? 6) What does my father read at home in the evening? в) Where does my father read newspapers in the evening? r) When does my father read newspapers at home?

 

4. Как называются вопросы, которые ставятся к второстепенным чле­нам предложения, и какой порядок слов в этих вопросах? Изучите табли­цу 28 (с. 286).

XV.* Заполните пропуски необходимыми вопросительными словами:

 

1.... do you usually read newspapers in the evening? (when1?, where?) 2....

is on the table? (who?, what?) 3. He works at the hospital.... is he? (who?,

what?) 4.... sister is she? (which?, whose?) 5.... has a heart disease? (who?,

what?) 6.... month is July? (which?, whose?)

XVI. Напишите вопросы к следующему предложению:

 

My friend carried out a valuable experiment at the laboratory last week.

XVII. 1. Прочитайте текст С. 2. Найдите и переведите предложе­ния с модальными глаголами. 3. Выпишите из текста слова одного корня с 'possible', 'difficult', 'to protect', 'to know' и переведите их. 4. Найдите высказывание профессора Кончаловского о враче. 5. Выу­чите наизусть слова из клятвы Гиппократа.

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...