Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Договорная грамота великого Новгорода с великим князем василием васильевичем о мире 11 глава




Грамота № 644

От Нежки к Завиду. Почему ты не присылаешь то, что я тебе дала выковать? Я дала тебе, а не Нежате. Если я что-нибудь должна, то посылай судебного исполнителя. Ты дал мне полотнишко; если поэтому не отдаешь, то извести меня. А тогда я вам не сестра, если вы так поступаете, не исполняете для меня ничего! Так вкуй же в три колтка; его четыре золотника в тех двух кольцах.

Грамота № 9


От Гостяты к Василю. Что мне дал отец и родичи дали впридачу, то за ним. А теперь, женясь на новой жене, он мне не дает ничего. Ударив по рукам, он меня прогнал, а другую взял в жены. Приезжай, сделай милость.

Грамота № 549

Поклон от попа к Гречину. Напиши для меня двух шестокрылых ангелов на двух иконках сверху деисуса. Приветствую тебя. А относительно платы — порукой Бог или же договоримся.

Грамота № 10 из Старой Руссы

Это грамота от Ярилы к Онании. В Городище, твоем владении, только воду пить. А рушане скорбят о городищанах. Пожалуйста, припугни дворян, чтобы не пакостили.

 

ДУХОВНАЯ ГРАМОТА ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ИВАНА ДАНИЛОВИЧА КАЛИТЫ (ОКОЛО 1339 г.)1

Во имя Отця и Сына и Святаго Духа, се яз, грешныи худыи раб Божии Иван, пишу душевную грамоту, ида в Ворду, никимь не нужен, целымь своимь умомь, в своемь здоровьи. Аже Бог что розгадаеть о моемь животе, даю ряд сыном своим и княгини свoеи.

Приказываю сыном своим очину свою Москву. А се есмь им роздел учинил:

Се дал есмь сыну своему болшему Семену: Можаеск, Коломъну со

всими Коломеньскими волостми…

А се даю сыну своему Ивану: Звенигород, Кремичну, Рузу…

А се дал есмь сыну своему Андрею: Лопастну, Северьску, Нарунижьское, Серпохов…

А приказываю тoбе, сыну своему Семену, братью твою молодшую и

княгиню свою с меншими детми, по бозе ты им будешь печалник.

 

1 Цит. по: Духовные и договорные грамоты великих и удельных князей XIV—XVI вв. Подготовлено к печати Л. В.Черепниным. М.-Л., 1950.


А что есмь дал сыну своему Семену стадце, а другое Ивану, а иными стады моими поделятся сынове мои и княгини моя.

А на се послуси: отець мои душевьныи Ефрем, отець мои душьвныи Федосии, отець мои душевьныи, поп Давыд.

А грамоту писал дьяк князя великого Кострома.

А кто сю грамоту порушить, судить ему Бог.

 

ДУХОВНАЯ ГРАМОТА (ВТОРАЯ) ВЕЛИКОГО КНЯЗЯ ДМИТРИЯ ИВАНОВИЧА ДОНСКОГО (13 АПРЕЛЯ — 16 МАЯ 1389 г.)1

Во имя Отца и Сына и Святаго духа, се яз, грешный худый раб Божий Дмитрий Иванович, пишу грамоту душевную целым своим умом. Даю ряд сыном своим и свoей княгини.

Приказываю дети свои своей княгине. А вы, дети мои, живите заодин, а матери своее слушайте во всем.

А приказываю отчину свою Москву детем своим, князю Василью, князю Юрью, князю Андрею, князю Петру. А брат мой, князь Володимер, ведает свою треть, чем его благословил отец его, князь Андрей. <…>

А се благословляю сына своего, князя Василья, своею отчиною, великим княженьем. <…>

А сына своего благословляю, князя Юрья, своего деда куплею, Галичем, со всеми волостми, и с селы, и со всеми пошлинами, и с теми селы, которые тягли к Костроме…

А сына своего, князя Андрея, благословляю куплею же деда своего, Белымозером, со всеми волостми…

А сына своего, князя Петра, благословляю куплею же своего деда, Углечим полем, и что к нему потягло…

 

 

1 Цит. по: Духовные и договорные грамоты великих и удельных князей XIV—XVI вв. Подготовлено к печати Л. В.Черепниным. — М.; Л., 1950.


А се даю своей княгине из великого княженья у сына у своего… А что есм дал своей княгине из удела сына своего, княжа Васильева и изо княжа из Юрьева, изо княжа из Андреева, изо княжа из Петрова, волости и села, а что Бог розмыслит о моей княгине, и те волости и села во чьем удел, то тому и есть. <…>

А по грехом, которого сына моего Бог отъимет, и княгини моя поделит того уделом сынов моих. Которому что даст, тo тому и есть, а дети мои из ее воли не вымутся.

А даст ми Бог сына, и княгини моя поделит его, возмя по части у болшие его братьи.

А у которого сына моего убудет отчины, чем есм его благословил, и княгини моя поделит сынов моих из их уделов. А вы, дети мои, матери слушайте.

А по грехом, отъимет Бог сына моего, князя Василья, а хто будет под тем сын мой, ино тому сыну моему княж Васильев удел, а того уделом поделит их моя княгини. А вы, дети мои, слушайте своее матери, что кому даст, то тому и есть. <…>

А переменит Бог Орду, дети мои не имут давати выхода в Орду, и который сын мой возмет дань на своем уделе, то тому и есть. А что есм подавал своей княгине волости и села из уделов детий своих, и свой примысл, и слободы, и села, и Холхол, и Заячков, а с тех волостий, и с слобод, и с сел что возмет княгини моя, то ей и есть. А дети мои в то не вступаются. <…>

А хто сю грамоту мою порушит, судит ему Бог, а не будет на нем милости Божий, ни моего благословенья ни в сии век, ни в будущий.

А писал есм сю грамоту перед своими отци: перед игуменом перед Сергием, перед игуменом перед Савастьяном.

А тутo были бояре наши: Дмитрий Михайлович, Тимофей Васильевич, Иван Родивонович, Семен Васильевич, Иван Федорович, Олександр


Андреевич, Федор Андреевич, Федор Андреевич, Иван Федорович, Иван Андреевич.

А писал Внук.

 

ДОГОВОРНАЯ ГРАМОТА ВЕЛИКОГО НОВГОРОДА С ВЕЛИКИМ КНЯЗЕМ ВАСИЛИЕМ ВАСИЛЬЕВИЧЕМ О МИРЕ

(1435 г.)1

 

По благословению преподобнаго священноинока Еуфимья, от посадника ноугородьскаго Михаила Ивановичя, от тысяцкаго новьгородского Ананьи Васильевичя, и от всего Великого Новагорода. Се приЪхали послове к великому князю Василью Васильевичю всея Руси от Великого Новагорода посадникъ Офонасъ Федоровичь и посадникъ степенный Михаила Онаньичь, от черныхъ людеи Козма Тарасьинъ и Михаило Семеновъ, докончали миръ по старымъ грамотамъ крестнымъ съ княземъ великимъ с Васильемъ Васильевичемъ всея Руси. Какъ целовалъ князь великы АндрЪи, князь великыи Иванъ, князь великыи Семенъ, и прадЪдъ твои князь великыи Иванъ, и дЪдъ твои князь великыи Дмитрии, и отець твои князь великыи Василеи, целуи, господине князь великыи, по тому же крестъ къ всему Великому Новугороду. Новъ ти городъ держати по старинЪ, без обиды; а намъ, мужемъ ноугородцемъ, княжение твое великое держати чесно и грозно, без обиды. А пошлинъ твоихъ великого князя не таити, по целованью. А что волостеи ноугородскыхъ всЪхъ, ти не держати своими мужми, а держати ти мужми ноугородскыми; а даръ имати от тЪхъ волостеи. А безъ посадника ти, княже, суда не судити, ни волостеи розда[ва]ти, ни грамотъ давати. А что ти, княже, пошлина в Торжьку и на ВолоцЪ: тивуни свои держати на своеи части, а наугородцемъ на своеи части. А в БЪжицахъ тебЪ, князю великому, и твоеи княгыне, и бояромъ, и слугамъ твоимъ селъ не держати, ни купити, ни даромъ не приимати, по всеи волости

1Источник текста: http://www.vostlit.info/


по Новьгородскои. А се ти, княже, и волости ноугородскые: Волокъ съ всЪми волостьми, Торжекъ, БЪжици, Городець Полець, Шипино, Мелеча, Егна, Заволочье, Тиръ, Пермь, Печера, Югра, Вологда. А в Русу ти, княже, ездити на третью зиму. А лЪтЪ ти, княже, ездить на Вьзвадъ звЪрь гонити ти. А в Ладогу ти слать осетреникы и мЪдовары, и по старымъ грамотамъ. А в Ладогу ти, княже, ездити на третье лЪто. А из БЪжиць ти, княже, людеи не выводити въ свою волость, ни из ыныхъ волостеи ноугородскыхъ, ни грамотъ имъ давати, заклад[никовъ] не приимати ни твоеи княгине, ни твоимъ бояромъ: ни смерда, ни купчины. А без вины ти, княже, мужа волости не лишити. А грамотъ не посужати. А пожни, княже, что твои и твоихъ мужеи  то твои и твоихъ мужеи; а что пожни новгородскые, то к Новугороду, какъ пошло. А дворяномъ твоимъ, какъ пошло, погонъ иматъ: ото князя по пяти кунъ, а от тивуна по двЪ куны. А что ти, княже, мытъ по Суждалскои земли, въ твоеи волости: от воза имати по двЪ вЪкше, и от лодьи, и от хмелева короба, и ото лняна. А дворяномъ твоимъ у купцевъ по[во]за не имати, развЪе ратные вЪсти. А слободъ и селъ съступился. А на Ноугородскои земли волостеи не ставити. А на Имоволожскомъ погостЪ куны имати. А холопъ или роба иметь на господу вадити, а тому ти вЪры не яти. А н[а] Низу ти, княже, новьгородца не судити, ни дани раздавати, ни приставовъ не всылати въ всю Ноугородскую волость. А что, княже, гнЪвъ будетъ на владыку, или на посадника и на весь на Великыи Новъгородъ, то ти, княже, нелюбие отложити. А про Дмитрея про Тарасова не мщатись, ни судомъ, ни чим же. А кто почнетъ вадити, тому ти вЪры не яти. А про послы, княже, и про купци про ноугородскые по твоеи земли, техъ ти не приимати. А в Немецкомъ ти дворЪ торговати нашею братьею, а двора ти не затворити, ни приставовъ не приставли[ва]ти. На томъ ти, княже, крестъ целовати къ всему Новугороду. А гостемъ гостити безъ рубежа, по цесаревЪ грамотЪ. А судии ти слати по волостЪмъ на Петровъ день, какъ пошло. А вывода межи Суздальскои земли [и] Ноугородскои не чинити. А закладнеи ти, княже, ни


твоеи княгине, ни твоимъ бояромъ в Торжьку не держати, ни по всЪи Ноугородскои волости: а купецъ поидетъ въ сто, а смердъ потянетъ въ свои погостъ, какъ пошло в НовЪгородЪ. На томъ на всемъ, княже, крестъ цЪлуи къ всему Великому Новугороду по любви и въ правду, без всякого извЪта; такъже и посадникы, и тысяцкые, и весь Великыи Новъгород, на сем же цЪлуите крестъ к великому князю Василью Васильевичю всеи Руси, по любви, в правду, безъ хитрости.

 

ПСКОВСКАЯ СУДНАЯ ГРАМОТА1

<…> Ст. 2. А [псковскому] наместнику [новгородского] архиепископа ведать свой суд, и дел, подлежащих его суду, не разбирать [ни князю], ни городским судьям; равным образом, наместник владыки не должен вмешиваться в дела, подлежащие княжескому суду. <…>

Ст. 4. Князь и посадник не должны производить суда на вече; судить им у князя в палатах, справляясь с законом, согласно присяге. Если же они не будут судить по закону, то да будет им бог судьею на втором пришествии христове. А тайных поборов [с тяжущихся] не брать ни князю, ни посаднику.

<…>

Вора, совершившего кражу в Крому, конокрада, изменника и поджигателя лишать жизни. <…>

Ст. 53. Если сын откажется прокормить отца или мать до их смерти и

уйдет из родительского дома, то в таком случае он лишается доли, причитающейся ему из неразделенного имущества. <…>

 

Ст. 58. Не допускается явка на суд с пособниками; в судебную горницу могут входить [только] двое тяжущихся, а помощников не должно быть ни со стороны истца, ни со стороны ответчика. Исключение составляют: женщина, или малолетний, или монах, или монахиня, или человек очень престарелый, или глухой, за которых разрешается выступать на суде пособнику. <…>

1 Источник текста: http://www.vostlit.info/


Ст. 88. Если у кого-нибудь умрет жена, не оставив духовного завещания, а после нее останется ее родовое недвижимое имущество, то ее мужу владеть этим имуществом пожизненно, при условии если он не женится во второй раз, в случае же вторичной женитьбы лишается права на пользование им.

Ст. 89. Если у кого-нибудь умрет муж, не оставив духовного завещания, а после него останется недвижимое родовое или движимое имущество, то жене пользоваться им пожизненно, при условии если она не выйдет замуж во второй раз; в случае же вторичного замужества лишается права на пользование им. <…>

Ст. 96. Если где-нибудь произойдет убийство и убийца будет уличен, то с убийцы взыскивается в пользу князя рубль пени. <…>

Ст. 108. Если в этом сборнике псковского обычного права обнаружится отсутствие какой-либо статьи, то посадники должны доложить об этом на вече Псковского государства и затем внести эту [недостающую правовую] норму. Если же какая-либо статья закона покажется нежелательной [вечу] Псковского государства, то она может быть исключена из сборника. <…>

 

СУДЕБНИК 1497 г.1

Лета 7006-го месяца септемвриа уложил князь великий Иван Васильевич всея Руси с детми своими и с бояры о суде, как судити бояром и околничим.

Статья 57. О христианском отказе. А Христианом отказыватися из волости, ис села в село, один срок в году, за неделю до Юрьева дни осеннего и неделю после Юрьева дни осеннего. Дворы пожилые платят в полех за двор рубль, а в лесех полтина. А которой христианин поживет за ким год, да

 

1 Цит. по: Хрестоматия по Истории России: Учеб. пособие / А. С. Орлов, В. А. Георгиев, Н. Г. Георгиева, Т. А. Сивохина. — М., 2004.


пойдет прочь, и он платит четверть двора, а два года поживет да поидеть прочь, и он полдвора платит; а три годы поживет, а пойдет прочь, и он платит три четверти двора; а четыре года поживет, и он весь двор платит.<…>

Статья 58. О чюжоземцех. А которой чюжоземец на чюжеземце чего взыщет, ино того воля, на ком ищут, хочет отцелуётся, что в том не виноват, или у креста положит чего на нем ищут, и истец, поцеловав крест, да возмет. Статья 62. О межах. А кто сореть межу или грани ссечет из великого князя земли боярина и монастыря, или боярской и монастырской у великого князя земли, или боярской или монастырской у боярина, или боярской у монастыря, и кто межу сорал или грани ссек, ино того бити кнутием, да исцу взяти на нем рубль. А христиане промежу себя в одной волости или в селе кто у кого межу переорет или перекосит, ино волостелем или поселскому имати на том за боран по два алтына и за рану присудят, несмотря по

человеку и по ране и по рассужению. <…>

Статья 66. По полной грамоте холоп. По тиуньству и по ключю по сельскому холоп з докладом и без докладу, и с женою и с детми, которые у одного государя; а которые его дети у иного или себе учнут жити, то не холопи; а по городцкому ключю не холоп; по робе холоп, по холопе роба, приданой холоп, по духовной холоп.


Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...