Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Exercises. 1) Give Russian equivalents for the following terms. 2) Read an excerpt from the interview with academician Zh.I. Alferov and answer the questions.




Exercises

1) Give Russian equivalents for the following terms.

 cathode oscilloscope operation, semiconductor photodetector, the photoconductivity of bismuth telluride compounds, germanium diodes and triodes (transistors) on p-n junctions, light isotope separation methods, gas dynamics of high velocities and high temperature protective coatings, kinetic theory of strength, exciton, growth and doping of perfect germanium single crystals, transistor-based circuit, germanium power rectifier, p-n-n semiconductor homostructures under working current densities, GaAs homo-p-n structure, electron and light fluxes in classical heterostructures based on the arsenide GaAsAl system, efficient one-side injection, the “superinjection” effect, diagonal tunneling, electron and optical confinement in a double heterostructure, LED, DHS, dynistor, AlGaAs-based DHS low threshold room temperature laser, optical fiber communication, lattice-matched heterostructure, multicomponent solid solution, superlattices and quantum wells, zero-dimensional structure, low-dimensional electron systems

 

2) Read an excerpt from the interview with academician Zh. I. Alferov and answer the questions.

a) What are Zh. I. Alferov’s views on scientists’ responsibility for their discoveries?

b) What major technological breakthroughs of the 20th century does Alferov mention?

c) What does he say about scientists who took part in atomic projects in the USA and Russia?

d) How did the scientific community react to the 2000 Nobel prize in physics being given for advances in technology?

 

В последнее время мне часто задавали вопрос об ответственности ученых за то, как используются научные открытия. Я обычно говорил, что ученый, в конечном счете, не может за это отвечать. Наша задача — добывать знания. Конечно, мы не могли не думать об их использовании, особенно в области полупроводников. Сфера применения наших исследований и открытий определилась быстро, и мы сами занимались внедрением. Но крупные решения по использованию научных открытий и у нас в стране, и за рубежом принимали и принимают, конечно, политики.

Я всегда говорю про три крупнейших технологических открытия ХХ века, которые, по сути, связаны с развитием квантовой физики. Это деление ядра, а стало быть, атомная бомба, атомная энергетика, и то, из чего выросли информационные технологии — открытия транзистора и лазерно-мазерного принципа.

И «Манхэттенский проект» в США, и наш атомный проект — события гигантские. В них принимали участие выдающиеся, крупнейшие ученые, многие из которых — нобелевские лауреаты. Их обуревали очень сложные чувства. С одной стороны, они работали — и с энтузиазмом — над созданием оружия, надеясь, что это сохранит мир на Земле, с другой стороны, они создали, как когда-то сказал Ферми, «черт знает что, но какая замечательная физика! »

Когда объявили о присуждении Нобелевской премии по физике 2000 года, были разные отзывы, в том числе и упреки в адрес Нобелевского комитета за то, что он отошел от главного принци-па — удостаивать премий очень глубокие фундаментальные физические открытия и вручил премию за технологию: физики в отмеченных работах не так уж много. Это неправильно, в случае с гетероструктурами и физики полно. Но в чем-то такое мнение справедливо.

В Нобелевском комитете несомненно долго взвешивали, прежде чем приняли решение, за что присудить последнюю в ХХ веке Нобелевскую премию по физике. Ведь отмеченные ею работы — это два ствола современных информационных технологий: интегральные схемы — вся современная микроэлектроника, а гетероструктуры — прежде всего телекоммуникации, связь, и выросли эти стволы из зерен — открытий транзистора и лазерно-мазерного принципа (в свое время также отмеченных нобелевскими премиями по физике). За интегральные схемы, вы знаете, премию 2000 года получил Джек Килби (на самом деле, Килби и Нойс — примерно в равной степени основатели современной микроэлектроники, но Нойс умер в 1990 году), а за гетероструктуры — Гербер Кремер и ваш покорный слуга (хорошо было бы, чтобы, кроме Кремера, и мой друг Ник Холоньяк оказался среди лауреатов).

Если Флеров, Курчатов, Ландау, Тамм, Зельдович, Сахаров, Сциллард, Ферми, Оппенгеймер сознательно работали над созданием страшного оружия, считая, что выполняют патриотический долг, то мы просто делали интересную физику, на основе которой получились замечательные вещи: те же компьютеры, тот же Интернет.

 

(Наука и жизнь №4, 2001. С. 3-4)

 


 

 

Unit 2

Neutrinos from the Sun and Space

 

The Nobel Prize in Physics 2002 — Popular Information

October 8, 2002

This year's Nobel Prize in Physics is concerned with the discoveries and detection of cosmic particles and radiation, from which two new fields of research have emerged, neutrino astronomy and X-ray astronomy. The Prize is awarded with one half jointly to: Raymond Davis Jr, Department of Physics and Astronomy, University of Pennsylvania, Philadelphia, USA, and Masatoshi Koshiba, International Center for Elementary Particle Physics, University of Tokyo, Japan, “for pioneering contributions to astrophysics, in particular for the detection of cosmic neutrinos”, and the second half to Riccardo Giacconi, Associated Universities, Inc., Washington, DC, USA, “for pioneering contributions to astrophysics, which have led to the discovery of cosmic X-ray sources”. Here is a description of the scientists' award-winning achievements.

 

1) Read  the text and answer the questions:

a) An example of mistaken ideas about the source of the Sun’s energy and their debunking.

b) What did Eddington realize regarding the basis of the Sun’s energy supply?

c) How did Frederick Reins show that it was possible to prove the existence of neutrinos?

d) What reaction creates a high-energy neutrino making it possible to detect it?

e) The pioneering approach by Raymond Davis and its results.

f) How did Koshiba and his team confirm Davis’s result?

g) Why was Super Kamiokande constructed?

h) What phenomenon was observed on Super Kamiokande? What does it mean and imply?

i) Why was it hard to detect X-ray radiation in cosmos?

j) When and by whom was it detected and what did it show?

k) What were the first tools for studying X-ray radiation and how limiting were they for carrying out the research?

l) What was the solution for extending observation time?

m) What is the Einstein X-ray observatory? Its possibilities and discoveries.

n) What is Chandra and what did it provide?

o) The role of Riccardo Giacconi in the research.

p) The role of X-ray astronomy in the evolution of our views on the Universe.

 

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...