Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Придержащихся новодогматствующаго иерейства.




ЧАСТЬ ПЕРВАЯ,

РАЗДЕЛ 1.

 

Вопрос, 1.

Что есть вера?

 

Ответ, 1.

Вера есть, якоже глаголет божественный апостол Павел [евреом, гл. 11], уповаемым извещение, вещем невидимым обличение. Или сице [Златоуст, евреом глава 11, беседа 32]: "вера есть крепкое и твердое разумение со дерзновением в сердцы о Бозе, и о вещех спасеных, ихже невидимо сердцем видим, и усты исповедуем, по реченному [Рим, гл. 10]: сердцем убо веруется в правду, усты же исповедуется во спасение".

 

Вопрос, 2.

Колико есть сложений веры?

 

Ответ, 2.

По исповеданию веры христианския на дву вселенских соборех [Собор никейск. и констант., Афан. толк.], первом никейском и втором константинопольском, сложенному дванадесять есть артикулов, или сложений веры православныя.

 

Вопрос, 3.

Чесо ради нарицается истинная, православная христианская вера?

 

Ответ, 3.

Православная вера христианская есть правый и истинный закон, от святых преданный, в словеси Божии утверженный, кровию мученическою и исповеданием святых и богоносных отец свидетельствованный [Катих. Велик., глава 4].

 

Вопрос, 4.

Сие речение, еже во едину святую соборную и апостольскую церковь, како приемлете, и в которую церковь веруете?

 

Ответ, 4.

Веруем в тую святую соборную и апостольскую церковь, кая под единым женихом Христом суть пребывающая, и православным крещением Ему суть соединена, и учением и догматами святых апостол, и святых вселенских седми соборов утвержаема просвещается, еретических же учений и действ чужда.

 

Вопрос, 5.

Кроме церкви православной возможно ли есть спастися, и разрешение грехов получити?

 

Ответ, 5.

Святая Церковь за себе и за нас (понеже мы в ней) ответствует в Катихисисе велицем сице [Катих. вел., глава 31, 1 Петра зач. 60]: "якоже при потопе вси елицы с Ноем в ковчезе не бяху истопоша. Тако и в день судный, вси иже в церкви святей не будут, и тии во езеро огненное ввержени будут [Апокал., глава 20]. Церковь же свою Сам Христос спасает. Яве яко и грехи кающихся при церкви, а не кроме церкви разрешаются".

 

Вопрос, 6.

И аще возможно, то явите от Святаго Писания.

 

Ответ, 6.

Явствовахом в прошедшем ответе, что без святыя церкви спастися не возможно.

 

Вопрос, 7.

Все ли сие приемлите и содержите, еже нам Господь своею церковью предаде разумети, яже во святем евангелии писанное и неписанное?

 

Ответ, 7.

Что нам Спаситель наш во святем своем евангелии, и через своих апостолов и учеников, и наместников апостольских предаде писанное и неписанное, вся сия всеговейно приемлем, и содержати усердствуем. Аще за нужду и неимение действителей священноправильных и лишаемся неких действии таин, обаче, по апостольскому словеси, упованием сия приемлем. К римляном, зачало 98.

 

Вопрос, 8.

Имеете ли себе истинное пристанище, рекше святую соборную и апостольскую церковь?

 

Ответ, 8.

Имеем мы церковь, по реченному от златословеснаго учителя [Маргарит, Слово 10, О еже предста Царица]: "Церковь есть не стены и покров, но вера и житие". Не стены церковныя, но законы церковныя. И по преподобному Никону Черногорскому [Тактик. Пос. 22]: "Соборная церковь не стены суть, но правая учения, и предания божественных правил, и святых соборов, и святых апостол. И по апостолу глаголющему [к коринф., зач. 182]: Вы есте церкви Бога жива. И паки, по вышереченному вселенскому учителю, возглашающему: "Удобротвори сию храмину, иже много паче оноя честнейши".

 

Вопрос, 9.

Святая соборная и апостольская церковь имать ли до скончания века пребывати, и святыя тайны ко спасению человеческому будет ли употребляти, обьявите нам от святаго писания?

 

Ответ, 9.

Вселенский учитель святый Златоуст [от жития святаго Иоанна Златоустаго лист 116] церковь сказует быти верных весь народ. Такожде и в предисловии на беседы Деяний святых апостол [Предисл. Бесед на Деян. святых апостол], церковь Христову быти извествует людей правоверных и православных. Премудрый же Максим Исповедник о святей церкви к единоволником еретиком тако возъответствова [Мин. Чет., ген. 21]: "Христос Господь (рече) кафолическою церковью нарече быти правое и спасенное исповедание веры. Идеже бо нарицается Христос, ту и соборная церковь сходится". Сей убо святей и соборней церкви исповедуем быти до скончания века. О ней же блаженный Феофилакт, архиепископ болгарский [Благовест. от Луки, зач. 107], на словеса евангельская тако глаголет: "не прейдет бо род сей христианский. Небо и земля изменится, словеса же Моя и евангелие Мое не разорится, но пребывают. Аще и вся двигнутся, но о Мне вера не оскудеет". Являет же зде, яко церковь честнейшу имать всех тварей. Ибо аще и тварь изменится, верных же церкви и словеса ея и евангелие, никогда же. Согласная же глаголет и преподобный Никон Черногорец [Тактик. Пос. 22]: "соборная бо (рече) церкви, не стены суть, но правая учения, и предания божественных правил, и святых соборов и святых апостол. Якоже рече Господь к верховному апостолом: ты еси Петр, и на сем камени созижду церковь мою, и врата адова не одолеют ей. Виде ли, кая есть соборная церкви? Сам бо великий Петр. Первее антиохийския многажды разрушены быша от язык, законы же и предания божественных отец, и божественная правила пребывают не разрушена во веки от держащих тая". До зде Никон Черногорец. Сия убо святая церковь (еже вернии людие) до скончания века имут пребыти. Обаче при содержании законов божественных, с ними же и Христос Спаситель обещася пребыти до скончания века. "Аз с вами (рече) во вся дни до скончания века". Тайны же святыя, овые глаголются быти во спасении нуждныя, а овыя ко спасению в свободность, действуемыя от архиереев и священников, яко же мvро при крещении, и рукоположение от архиереов. Но убо всем, рещи, тайнам быти, свободно действуемым до скончания века, недоумеем, понеже всем оным совершенныя строители суть епископы. Якоже святый Симеон Фессалоницкий в 1-й книзе своей, засвидетельствуя, глаголет сице [глава 77]: "яко седмь действий имеет в себе епископ, темже и действий седмь носят епископи, по числу божественных действий Духа, сия же суть: крещение, миропомазание, четца печать, рукоположение иподдиакона, хиротония диакона, презвитера и епископа. В сих убо совершен сущь, воздавательную един имеет благодать, темже и единый и рукоположения и мvр действует". И паки тойже: "иереи не действуют тайны без жертвенника. Сие же мvр освящает, мир же чрез архиерея токмо совершается. И убо, кроме архиерея, ниже священник, ниже жертвенник. Весма вся сия чрез архиерея суть". До зде Симеон Фессалонитский.

Тем же по сим свидетельствам яве познавается, яко тайнам всем совершители суть епископи, убо и летьствует епископам быти до скончания века. Якоже о сем Сам Христос Спаситель во евангелии притчею, назнаменуя глаголет [Благовест., от Луки, зач. 95]: "Человек некий добра роду иде на страну далече, прияти себе царство, и возвратитися. Призвав же десять раб своих, даст им десять мнас, и рече к ним: куплю дейте, дондеже прииду". В толковании: "рабом же своим десять мнас вда. Раби же имже церкви поручи. Десять глаголет быти, совершеннаго ради церковнаго состояния. Ибо в церкви чин совершение имать, предстоящими украшение. И ни большем лепо быти, ни мнее. Еже слова благодатию трие сии образи в церкви: очищение, просвещение и совершение. Три сия действа наследуема чинов. Диакони очищают оглашением учения: презвитери просвещающе крещением: архиереи же священныя чины поставляют и совершают". Видиши ли чины к действом, ни вящьше, ни мнее реку предстоящих. Подобне о сем в Книзе Кириловой, на листе 77 показуется. Такожде и О вере списатель, во главе 8, на листе 59 на обороте, засвидетельствует.

Темже, истязателю, лепо бы вам прежде не о тайнах вопрошати нас, до скончания века быти действуемым, но будут ли оных совершители, си есть епископи, до скончания века. Но епископов законоправильных ниже у вас, ниже у нас не обретается. Но утешаете вы похоть желания вашего новыми попами, от новых архиереов рукоположенными: но и теми бегствующими, наиболее по причинам подвергаемым под суд наказания от своих архиереов. Сими ли вечное может указатися священство? О чуднии! Но воньмем убо проречению, как ветхом законе, так и в новой благодати, в силе состоящемуся, соблюдения закона Божия быти до скончания века. Речено бо бысть Моисеом сыновом израилевом сие: "Снабдите же слово се закон себе сыновом вашым до века" [2 Исход, глава 12].

Но кто убо от христиан помыслит ныне в жидовском законе правость их до скончания века пребывати. Речено же паки бысть и самем Господем о церкви Соломонове сице: "Ныне избрах, и освятих Духом сей, да будет имя Мое ту во веки" [2-я Паралип., глава 7]. Но где убо ныне церковь Соломоня святая святых? Вся уже в небытие прейде. Такожде и царственный пророк Давыд о левитех рече: "Ихже глаголаше, избра Господь к ношению киота Его, и к служению себе до века" [1-я Парлип., глава 15]. Но возмнит ли кто жидовских служителей, Богу угодных? Несть убо несть, всяко убо не богоугодни суть. Речеши ли, яко сие бяше в ветхом законе, в хотящем в новой преложитися, ныне же вся убо суть непреложна. Ответствуем: речено бысть, до скончания века в Риме благочестивым папам пребывати. О чем в повелении блаженнаго царя Константина сице явствуется [Кормчая от задней дски, лист 1]: "Святейшему, и блаженнейшему отцу отцев поднебесныя, православному Силивестру епископу и папе превысочайшему, великого града Рима, и всем сущим по нем приемником, святителем православным, иже на седалищи блаженнаго Петра, даже до скончания века седящим". И паки [лист 6]: "и тамо до скончания века и всегда поищут учителя, идеже святое почивает учителево тело". До зде от повеления.

Но где ныне в пресловутом граде Риме благочестие? Где православные учители? Где правоверныя папы? Не вся ли сия лепота римскаго костела в мрак нечестия преложиша. Но речено бысть, и в греческих странах до скончания века благочестивым созидатися, или стояти жертвенникам. Якоже божественный Иоанн Златоуст в беседах на Деяния апостольская, в нравоучении 15, поучая в селех церкви созидати, сице глаголет [Беседы на Деяния, нрав. 15, лист 177]: "помысли, яко даже до пришествия Христова ты мзду имети будеши, поставивый жертвенник Божий". Обаче Божиими судьбами мнози и безчисленнии жертвенницы в греческих странах от язык разоришася. И самая соборная небесоподобная в Царе Граде церковь, увы грех ради наших, в языческой мизгичь претворена [История печат. 1716, лист 290].

Тем же вся сия рассмотрев, со апостолом возопием: кто разуме ум Господень? Или кто советник Ему бысть? И яко святая Его воля хощет, и весь в киих и где соблюсти реченныя до кончины века.

Что же касателно до нужных таин, в нужная времена от простолюдин действуемых, о том в грядущих ответах засвидетельствовати имамы.

 

Вопрос, 10.

Церковь сущая православная может ли быти, и совершенная в ней тайны действоватися кроме священьства, явите и о сем от святаго писания?

 

Ответ, 10.

В прешедшем в 8-м ответе явихом, что есть святая кафолическая церковь. Такожде и в начале 9-го кратко засвидетельствовахом. Зде же, по связанию вашего вопроса, долженствуем свидетельствовати, может ли она быти кроме священьства? Аще бы и леть было отсловствовати ответом 101-м выгорецких ответов против иеромонахову вопросу, точно о том же вопросившему: обаче, да не явимся мы презорствующе ваше вопрошение, хоша неизобилно потщимся изъявити, яко святая церковь за обстояние и нужду не точию кроме иереов (киими вы от внешней церкви довольствуетеся), но и архиереов может быти, и в ней обретающияся могут спастися. Якоже о сем вселенскии учитель святый Афанасий Великий глаголет тако [Книга Никона Черногор., слово 7]: "Шествующе же непрелестныи и живоносныи путь, око убо да извержем не чувственное, но умное, сиречь, аще епископ, или презвитер, сущеи очи церковныя, неподобне живут и соблажняют люди, подобает изврещи их. Уне есть им без них собиратися в храм молитвенныи, неже с ними воврещися, якоже с Анною и Каиафою, в геену огненую. Подобне же и рука, еже есть диякон, аще недостойно что творит, да отлучится жертвенника. Нога же, еже есть слуга, аще зле течет во лжу к приятию имении по Гиезии, подобает и сего от служения чужда творити, яко люта и несмыслена человека, да церковь собираема без соблазна хранится". До зде Афанасий. Согласно сему и божественный Златоуст, в толковании священных апостольских посланий, в 34-й беседе ко евреом пиша, сице глаголет: "Лучше бо есть (рече) ни от единого водиму быти, нежели от злаго водиму быти. Той бо многажды убо спасеся, многажды же и беду подъят. Сей же всячески беду приемлет, в яму ведом сыи. Како убо Павел глаголет: повинуйтеся наставником вашим и покаряйтеся. Что убо, рече, егда зол будет, повинуемся ли? Како глаголаши? Аще убо веры ради, бегай его и отрицайся. Не точию аще человек бы был, но аще и ангел, с небесе сшедыи. Аще же жития ради, не испытуй". До зде Златоуст.

Предложенных сих святых писании истину утверждают и церковная истории, от них же едина есть и сия, яже о преподобнем Максиме Исповеднице. Егда бо сей святый муж освеняшеся от еретиков, единоволныя ереси и нечестивому тех догмату согласитися не хотяше, что соборищу злочестивому весма было обличително. Коею виною вызвали они преподобнаго мужа на ответ, следующим вопрошением [Мин. Чет., ген. 21]: "Коея, глаголюще, еси церкви? Византийския ли, или Римския, Антиохийския ли, или Александрийския, или Иеросалимския? Се вси тыя церкви с подлежащими им странами с нами согласуют. Аще убо и ты кафолическия еси церкве, убо едино буди с нами. Да не странническое житие во изгнаниях начен, чего не чаеше постраждеши. К ним же блаженныи муж премудре отвеща, глаголя: Христос Господь кафолическою церковию нарече быти правое спасеное веры исповедание, того ради и Петра, добре исповедавшего, нарече блаженна, на его же исповедании таковую создати церковь всех обеща. [Ниже:] Они же паки вопросиша его: что сотвориши, егда римляне соединятся византяном; ибо вчера приидоша из Рима два апокрисарии, и утро в день недельный будут причащатися с патриархом пречистых таин. Отвеща преподобный: аще и вся вселенная начнет с патриархом причащатися, аз не имам причаститися с ним. Вем Духа Святаго, чрез апостола Павла, и ангелов анафеме предающаго, аще инако благовестили, новое что вносяще". До зде святый Максим.

Зри прилежно внутренним души оком, о вопросителю, и внимай мыслию, како святии иерарси наши, и учителие вселенныя, во обстоятельстве злых пастырей советуют пребывати в церкви Бога жива. И како в преимущественнейшем степени полагают тех, иже ни от единаго же обыкоша водитися, неже руководствующихся злыми пастырьми с бедою душевною. Ов из них глаголет: "уне есть без них (сиречь без епископа и попов) собиратися в храм молитвенный, неже с ними (яко с блазнителями) воврещися в геену огненную". Всяк бо, якоже ин во ином писании рече, прием разум разсуждения, мучен будет, аще последует пастырю неискусну, и ложну славу яко истину имущу. Другии же глаголет: "лучше бо есть ни от единаго же водиму быти и спастися, неже от злаго водиму быти и вринутися в яму погибели". Ин же и вящше нечто представляет нам: "аще бо, рече, и всея вселенныя патриарси на зло соглашаются, или согласишася, и вси с ними причащатися будут еретическому нечестию, аз един не причащуся". И о сем убо внимательно да разумееши, о истязателю. Мы же предлежащая паки обращаемся.

Мелетий, патриарх Александрийский, опасая правоверных христиан, в Малороссии пребывающих, и от пастырей злых утесняемых, их же советами своими премудрыми отводя послушания ко отступником, и направляя разумы тех к послушанию единаго пастыреначальника Христа Исуса, сице глаголаше: "сего ради, толико вам обнажим отступников благочестия, дася ими не прельщаете, яко пастыри отступиша, или заблудиша, яко и нам немощно ся без них сохранити. Но несть тако несть, мощно быти без них. Занеже Бог их из церкве изгнал и обезчестил, понеже недостойне тыя престолы содержат, и то имя на себе носят. И не мни яко слава им се, но безчестие, и вечное отпадение Христа, и святых Его". И паки тойже, похваляя их ревность о благочестии, в другом послании и сие приложил есть: "Мужие росийстии, благочестия воспитание, православия заступницы, иже произволением уже и мученицы, и к державе царства сопротивистеся, о благочестии подвизаеми. Не убо на иже от Бога данныя власти высящеся, но Божию любовь всех иных предпочитающе. И еже истинныя веры усердие являюще, вторая подати терпяще всех весьма никомуже, вас странне иже в вас дние. И посему точию не лукави зрятся, не вседомовнии мученицы, но всенароднии. В вас преславне свет бываем тма, свет тма обличи. Ибо учинени бывше владычествовати вами пастырие, волцы суще, и отступивше добраго стада Христова, не токмо расточити вас, или убити, или погубити возмогоша, но и в болшую ревность совоздвигоша. Вы бо восприясте пастырьскую ревность, и злых пастырей отлучистеся, иже истины отступивших, и благочестия ради человеческия славы позыбляти убо начавших, не возмогших же Божиею благодатию. О овчата христоименитая, и воистину Христовы и от Христа научившиися, чужих не послушати гласа, ниже последовати чуждим. О ангели земнии, подражающе небесных, и се пострадавше небесным, еже не испасти с денницею. Чудо велие, како отврати вас Божия благодать от епископов ваших. Ох прелести, нынешний возлюбивших век, и обратившихся вспять, и благочестия и православия отступльших. Вы пребысте столпи незыблеми, неподвижими во иже отцы преданном учении Спасове апостольском, святительском, с ними же и венцы венчаетеся. Вем добре, венцы онеми правды, якоже глаголет Павел". И прочее. Ко оным же белорусцем и другий некто приснопомнимыи муж, и духовныи инок, именем Иоанн, сия восписоваше, глаголя: "Ибо вам о очищении церкви нашей православной речь зачалася. И далее то чинити будем, на священническии степень по правилом святых отец да восходят, а не по своих волях похоти плотьской, ради имения и богатьства сан восхищают. И всякаго таковаго, иже сам наскакует, не приимуйте, и от короля данного без вашего избрания изжените и проклените: не в папежа бо вы крестилися и в королеву власть, да вам дает волки, злодеи, разбойники и антихристовы таинники. Лучше бо вам без владык и без попов, от диявола поставленных, до церкви ходити, и православие хранити, нежели со владыками и попами, не от Бога званными, у церкви быти, и тою ругатися, и православие попирати. Не попы нас спасают, или владыки, или митрополиты: но веры таиньство нашей православной, и сохранение заповедей Божиих, то нас спасти хощет". Согласно сим всем предреченным пишет в Книзе о Вере, острожской печати, сице: "Яко пребывающа убо папу во отеческих велениих, достоит воздавати ему почесть, елику отцы повелеша, праведно бо: не пребывающа же, бежати того подобает, якоже волка и тлителя, сиречь сказицы церковнаго". Лист 146.

По сим вышеписанным показанием о злых пастырей весма удобно достигнуть всякому из нас, когда подобает повиноватися пастырем церковным, и когда долженствуем бегати, яко казиц веры православныя. И лучше без них повелевает быти, нежели с ними благочестие попирати, и вечной погибели причастником быти. Не глаголет зде, в сих ревнителех истины, чтоб благочестию кое было ущербление. Не показует веры православныя повреждения. Не засвидетельствует сих вне святокафолическия церкви обретающихся. Но и паче сих православнии пастыри высокими похвалами превозносят и похваляют, яко же выше назнаменовася.

Кия же тайны и колико святая церковь во время нужды, без присутствия архиереов и иереов, может содержати, о том и в помяновенных выгорецких ответах, во 101-м, 102-м и 103-м, засвидетельствовася. Во 101-м показася, яко святая церковь во время нужды и без священства может быти, и в не имении архиереов и иереов и простолюдин может по нужди крестити. Во 102-м засвидетельствовася и о крещении простых, такожде и о исповеди нерукоположенных. И более по нужди без священьства сих двух таин в действие не определяется. Якоже церковному тайнотолковнику вопиющу [Катих. мал., лист 35]: "Всяк (рече) нерукоположенный ни таин строителем быти может, разве некоторых нужных случаев таин". Нужныя же тайны по нужде во спасение определяются две быти [Книга о седми тайнах]: крещение и покаяние, якоже восточный учитель Гавриил, архиепископ Филадельфийский, засвидетельствует. Но о исповеди в 7-м разделе третия части предлагати будем: зде же о крещении от простолюдин историями и правилами представити в краткости потщимся.

1-е: Равноапостольная святая первомученица Фекла сама ся крести и прочих [Мин. староп., сен. 24].

2-е: Мученица Дросида, дщерь Трояна царя, сама ся крести [Пролог, март 22].

3-е: Мученик Порфирий сам ся крести [сен. 15].

4-е: Преподобный Феофан сам ся крести и блудницу [июня 10].

Засвидетельствуем сие самих ся крещение и Захария богомудрый [Книга 2-я, глава 35], киевопечерский архимандрит, глаголя сице: "А за часов оных преследования за царей поганских сами крестилися. Как пишет в синоксари месяца марта дня 22-го: Дросие, или Дросида, дщерь царя Трояна, которая ввергшись в ров водный, крестилася, глаголющи: крещается раба Божия Дросие, во имя Отца и Сына и Святаго Духа".

Зри, не точию от простолюдин, но по нужде тех не обретши, и сами на себе крещение учиниша, не быша за сие от святости от всезрящаго ока отказание, но и зело ему во угодницех явишася. Но о самокрестившихся до зде: рцем же зде о несвященных, крестивших многия народы в неприсудствие священных лиц, от церковной истории. От них же сице предлагаем:

1-е: Еще странствующу Господу в мире, апостоли, не имущие рукоположения, крещаху, по реченному евангелистом Иоанном Богословом: "Исус сам не крещаше, но ученицы Его" [Иоанн, зач. 11].

2-е: Анания Павла апостола крести [Деян., зач. 21]. Зри убо, коликаго апостола богоизбранного крести, не имея священства, иже словесною мрежею весь мир уловив, веровати живому Богу научи. Убо ли без благодати Божия апостол Анания содея? Ни убо. О чем и златословесному в толковании святых деяний засвидетельствующу: "Егда, рече, крестися (Павел), абие многу прияти благодать Духа Святаго". Толкование на Деяние святых апостол, зач. 21.

3-е: Святая Мариамия, сестра святаго апостола Филиппа, многих крести [Пролог,?].

4-е: Святый мученик Галактион свою обручницу и раба Евтолмия крести [ноябрь 5-е].

5-е: Святый мученик Созонт многих крести [сент. 7].

6-е: Преподобный Феофан многих крести [сент. 22].

7-е: Святии мученицы Диодор и Дидим многих крестиста [сент. 11].

8-е: Святый мученик Марко многих неверных крести [сент. 27].

9-е: Святый мученик Власий, иже и Викул именовася, многих крести [фев. 3].

10-е: Преподобный Александр многих крести [фев. 23].

11-е: Святый мученик Мина крести Ермогена епарха [фев. 16].

12-е: Святый мученик Александр многих крести [мар. 13].

13-е: Преподобный Аннин чудотворец варвара, огласив, крести [мар.13].

14-е: Святый мученик Сава многих крести [апреля 15].

15-е: Святый Афанасий Великий, в детском возрасте, детей крести [май 2].

16-е: Святый мученик Максим многих крести [май 14].

17-е: Святый мученик Василиск такожде многих крести [май 29].

18-е: Преподобный Феофан, иже во Антиохии, блудницу крести [июнь 10].

19: Святый мученик Потит дщерь цареву со многим народом града крести [Мин. киевопечат., июль 1].

20-е: Феодор жидовин за неимением священник и воды от простолюдин песком крещен бысть [Пролог, август 28].

21-е: Отроцы рода христианска крестиша отрока жидовска, иже последи бысть диакон [Лапсаик, глава 37].

22-е: Святый Филипп апостол каженика на пути крести и Самарию крести [Деяния, зач. 18 и 20].

Довлеет ли ко уверению вашему, о вопросителю, толик собор святых, крестивших в неприсудствии священник? Аще ли не суть удовлително, то и вящше представити имамы. Но уповая на благоразумие ваше, мним и сему во удовольствие вам быти, по писанному: "Даждь премудрому вину, и премудрее будет". И паки: "Наказуй праведнаго, и приложит приимати". И по свидетельству самаго Христа Спасителя: "При двою или трех свидетелей да станет всяк глагол". Аще же кто противствуя обрящется здравому учению, таковому да ответствует златоглаголивый учитель: "Иже бо, рече, глаголемым не внемляи, ни множайшим веровати имать" [Маргарит, слово 13 О лжеучителях].

Приложил же во удовольствие ваше и от повеления правильнаго, в неприсутствие священников нерукоположенным крестити повелевающаго.

1-е: По засвидетельствованию Номоканона афонских отец, Господь наш Исус Христос многим апостолам, священства не имущим, повеле крестити [Потребник, лист 624].

2-е: Сие повеление Господне засвидетельствуется в толковании 49 апостольскаго правила сице: "По сему повелению всякому правоверному подобает крестити в три составы единаго безначальнаго Бога, а не в три сыны, не в три утешители" [святых апостол правило 49, Кормчия, лист 13].

3-е: "Не рцы, епископ да мя крестит, или благороден, или неженен, да не благородство мое укорено буде. [Ниже:] Не зри о житии крестителеве, токмо да не яве еретик и церкве чуждь, но тою же верою воображен" [Богослов, глава На крещение, тол. стих 20].

4-е: "Велие убо есть крещение, но велие то не крестяй творит, но призываемый в крещении. Понеже крестити ничтоже есть, может бо сие и не зело доблий муж сотворити" [Беседы, 2 коринф., зач. 153, лист 538].

5-е: "Подобает некрещенныя младенцы, аще обрящется на месте некто, не сущу ту иерею, крестит и свой отец, или каков либо человек христианин, несть грех" [Номоканон киевопеч., лето 7132, стран. в катал. 169, прав. 225].

6-е: "Ведати достоит, яко не сущу священнику, а приключившийся нужде, может и диакон крестити, и людин христианин либо муж, либо жена" [Гавриил Филаделф. О седми тайнах, глава 7].

7-е: "Подобает ведати и сие, яко лучше есть да простым людином совершится божественное крещение, нежели священником проклятым, или отлученным, или еретичествующим" [Потребник киевопеч. лето 1646].

8-е: "По обстоянию мних прост крестит, или диакон, или людин же, аще обрящется на месте, не сущу ту священнику" [Арменоп., прав. 58. киф. патриар., сеч. 4, надпис. о людин.].

9-е: "Подобает некрещенным детищам, аще обрящутся на месте, не сущу иерею, креститися. Аще крестит же и свой отец, или кий либо человек, точию да будет христианин, несть грех" [Правило Никифора патр., в той же книге Севаста Арменоп.].

10-е: "А сии нужды ради, обаче не второкрещаются, иже от причетник, или от простца инока или диакона, или отца своего, или христианина некоего православнаго, и по нужде не сущу священнику, то крещени суть" [Потребник, лист 607, прав. 203].

11-е: "Елико аще крещают несвященнии мужие и жены, или иноцы, что достоит творити. Ответ. Аще умрет крестивыйся прежде, нежели постигнути священнику, божественная благодать совершает" [Потребник, лист 626].

12-е: Святый Иероним в Двоесловии на светоносцы глаголет: "Вемы же леть быти и мирянином крестити, ибо якоже кто приемлет, тако и дати может".

13-е: Святый Августин к Фортунату пишет: "Обыкоша, потребе случившейся, простии люди крещающимся подавати крещение".

14-е: Святый Иоанн архиепископ и Постник свидетельствует: "Инок крещает и образ иноческий подает, и диакон по нужде крещает".

Такожде по всем вышеприведенным свидетельствам ясно показуется: яко святая православная церковь есть верных людей Божиих собрание, или истинное и спасенное исповедание, во оном совершающееся: яко она может быти и кроме священства, если правилнаго и законнаго нигде не обретается: яко святыя тайны. По нужде во спасение, крещение и покаяние могут и без священства совершатися.

 

Вопрос, 11.

Кто устави и преда святыя тайны святей церкви?

Ответ, 11.

Святая церковь явственне вам ответствует Катихисисом Великим: Что сам ея Жених, Господь наш Исус Христос устави и предаде. О чем во главе 83, о седми тайнах засвидетельствуется. Такожде и кир Гавриил Филадельфийский в книзе О седми тайнах, во главе 8, подобне показует.

 

Вопрос, 12.

Пречистое убо тело и честная кровь Христа Спасителя нашего, ко причащению верных, видимо и чувственно будет ли до скончания века пребывати, или ни?

 

Ответ, 12.

Понеже убо всякий глагол Божий и всякое Божие обетование, аще и чрез Его служителей слову Божию апостол и пророк, или учителей церковных, свою непреложность дотоле имеют, доколе оное в нерушимости закона Божия соблюдается в последователех: егда же в противность оному что привнесется, тогда и обетование оное в тех не пребудет действительным. Яко же богодухновенный Давыд пророк от лица Божия глаголет [Пс. 88]: "Ни оскверню же завета Моего, и исходящая от уст Моих не отвергуся. Единою кляхся во святое Мое, аще Давыду солжу. Семя его вовеки пребудет, и престол его, яко солнце предо мною, и яко луна свершена в век, и свидетель на небеси верен". Сие убо толь крепкое обетование чинится от Бога соблюдающим в непреложности закон Его. Не соблюдшему же и законопреступному Израилю в том же псалме ниже тако глаголет: "Ты же отрину и уничижи, и негодова помазаннаго своего. Разорил еси завет раба своего, осквернил еси на земли святыню его. Разорил еси вся оплоты его, положил еси твердая его в страх. Расхищают и вси мимоходящии путем, бысть поношение соседом своим" и прочая. Но и иная многая реченная быша в ветхозаконии и в новой благодати, до скончания века, за преступление же закона не пребыша, о чем в конце девятаго ответа засвидетельствовахом. Но аще мы ныне и лишаемся таковой пресвятейшей тайны пречистаго тела и крове Христовы, точию не в бытие богопреданнаго священьства, и в неиметелное время правилных епископов и священников, чрез которых и от которых действие сея происходит. Обаче аще и лишаемся сея в сие нужное и горкослезное время, но веруем Христову словеси, глаголющему тако: "Ядый Мою плоть, и пияй Мою кровь, во Мне пребывает, и Аз в нем". Иоанн, зач. 24. Доказывают же доволно о сем и церковнии учители, что не точию по видимому образу летьствует причащатися верному, но по иному образу. Якоже Иппонийский премудрый учитель Августин засвидетельствует: "Веруй, рече, вкусил еси и причастился еси". О чем сия вкратце предъявивше, и прочее предложенными показаниями пространнее засвидетельствуем.

1: Причащающихся устроение на трегубое действие разделяется.

2: Яко без правилнаго священьства святая евхаристия не может быти или действоватися.

3: За обстояние еретик, или за гонителную тесноту, или за иную кую любо благословную вину, аще кто и не сподоблен будет причастия святых таин, обаче за свое усердие не может сей лишитися Божия благостыни.

4: Святии учители церковнии, за неимение православных священников, зело опасают правоверных еретическаго причастия, аще и во всю жизнь лучше не причастным быти повелевают.

5: Мнози таковии обретошася, за неприятие еретическаго причастия страждуще, блаженно жизнь свою скончаша.

6: Но и во время мира церковнаго, во время православнаго священства, пребывающии в глубочайших пустынях, кроме причастия, чрез достойное житие, за великое усердие, спасение себе получиша.

7: Не точию в новой благодати, но и сообразно и в ветхом законе, за нужду лишаеми жертвоприношения, не противни быша закону.

8: А понеже от которых учителей церковных речена быша до скончания века жертвоприношению быти, от тех же предрекошася и запустению конечно тому от антихристовых служителей учинитися.

И сия убо оглавивше, в самая показания церковных свидетельств вступаем.

Первое: О трегубо причащающихся.

Понеже первии суть, иже усты и сердцем в чистей совести приемлют животворящее тело и святую кровь Христову, по преданию святых апостол и святых отец, и се сугубно. Ово во святей церкви, на святей литоргии причащаются: овии от священника православнаго вземше часть животворящих таин, у себе держат, и егда восхотят причащаются. Ибо дотоле сие таиньство цело есть, доколе вид хлеба и вина цел пребывает. Таковии быша в скитех и пустынях отцы, во Александрии же и Египте простии людие, намнозе имуще причащение в дому своем кождо, и егда хотяху, причащахуся собою [Препод. Никон Черног., в слове 53-м, Симеон, ответ 41]: яко Василий Великий свидетельствует, и Симеон Фессалонитский в книзе своей утверждает, тоже доказует и богомудрый Захария Копестинский в книзе своей на латины, во главе 37.

Втории: Иже благословных ради вин не имеющии где причаститися, еже устами вкусити животворящих и пречистых таин, обаче веру теплую и усердное желание о сем показуют, добродетельми свое житие украшающе, таковии чрез веру и усердие духовне причащаются плоти и крове Христовы. О чем в нижеследующих статиях изъявится.

Третии: Суть едиными токмо устами причащающиися, иже недостойне ко святому комканию приходят, иже скверными грехи окаляни, иже в смертных грехах погрязшии и не очистившися, котории не токмо не получат благодати Божия, но паче болше осуждение приимут, по блаженному Павлу глаголющему: "Ядыи бо и пия недостойне, суд себе яст и пиет, не разсуждая тела Господня". К коринфом, зач. 149.

Сие трегубое причащающихся устроение вышепомяненный Захария Копестинский во главе 37 засвидетельствует. Подобнее же древним и новопечатныя книги явственно изъявляют.

Книжица о 7-ми сакраментах, типографии Черниговския, року 1606, на листе 7-м: "Вопрос. Многократное есть потребление евхаристии. Ответ. Трикратное. Едино есть устнами токмо, якоже обычай бывати, егда кто с нечистым сердцем приемлет тело и кровь Спасителя нашего, яко Июда беззаконный на тайней вечери, но таковый на пагубление души своей приемлет. Другое потребление есть духовное, то есть, егда кто истинною верою и волею хощет телу и крови Христовой причаститися, но не может его прияти, яко то обыче бывати, не сущу тогда тамо священнику. Ниже: Третие есть, егда кто и чистым сердцем, и чистыми устнами бывает причастником евхаристии святой".

Сие же трегубое устроение причащающихся и Диалогисм книжица, изданная в киевопечерстей лавре, року 1614, на листе 154-м, располагает, глаголюще [часть 2, беседа 3?]: "Яко великое есть разньствие между ядущими трапезу царскую. Едини ядят действительно, едини не действительно. Инии тайну святую приемлют, купно же и действия ея. Прочии же ни тайну святую приемлют, ниже действия или корысти, от тайны святыя происходящия. Ниже: Приемлющии тайну святую без действия, еже есть без благодати Божия, сии суть, иже в гресе смертном причащаются. И сице причащающиися, далече отстоят от благодати Божия, новый же паче грех соделовают, и суд себе ядят и пиют. Не любве Христовы, но гнева и негодования приумножение себе творят. Приемлющии же действия тайны святыя, си есть приумножение благодати Божия без причащения, сии суть иже имеют огнепальное сердца желание причаститися, но не могут, или некоея ради тяжкия болезни, или иных киих благословных вин, или не имеют на сие помощника себе: приемлют же точию действие тайны святыя за свое благоусердное желание". До зде Диалогисм.

Второе: Без правилнаго священства святая евхаристия не может быти или действоваться.

Явственне о сем доказует восточный учитель святый Симеон Фессалонитский книги своея во главе 75, глаголя сице: "Единый действует епископ, свидетель свещателен сый, яко подражает Бога Отца светов, и Егоже обилует благодатию, си есть дарование даром, и всяк чин, и вся тайны, и все совершенство чрез него". И паки во главе 77 пишет: "Иерей не действует тайны без жертвенника. Сей же чрез мvро освящается, мvро же чрез архиерея. Ниже. Жертва, ниже священник, ниже жертвенник, весма убо вся сия чрез архиерея суть". До зде Симеон Фессалонитский. Подобне же сему и святый Феофилакт Болгарский в толковании Христовых словес изъявляет, глаголя: "Архиереи же священныя чины поставляют и совершают". Благовестник от Луки, зач. 95, лист 205. Дионисий же Ареопагит в

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...