Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

О новодействуемом крещении.




Чесо ради его приимати опасаемся, и о количестве нововнесенных в него вин. Понеже, по святому Иоанну Дамаскину, крещение глаголется быти корень святыя христианския непорочныя веры и твердое основание, о чесом в книзе Жития Иоасафа царевича во главе 8 засвидетельствуется. "Убо есть вера древо с ветвьми, возрастающее и стоящее на корени крестительнем. Еще крещение есть основание веры, убо есть вера здание кафолическаго благочестия, стоящее на всеспасителном основании крещения".

И от сего явствуется, якоже вера не разделяется от крещения, тако и крещение отнюд от веры не разлучается. Если же вера разлучится от крещения, то может обоя недейственна быти: как и древо, от корени отторжено бывши, умерщвяется. Сие убо согласие веры со крещением святии велицыи богословцы явственно научают быти. Святый Василий Великий в послании о иночестве тако глаголет: "Креститися подобает, яко прияхом, веровати яко же крестихомся". Книга О постничестве. И святый Афанасий Великий, нераздельность крещения и веры показуя, тако взывает: "Темже и Спас не просто заповедал есть крещати. но прежде научите, и потом крестите, во имя Отца и Сына и Святаго Духа, да от учения вера права изъявится, и с верою совершение крещения прложится". В слове 3-м на арианы. Согласная же определяет и святый Богослов Григорий, сице возглашая: "Крещение есть утвержение веры и извещение". Подтверждает же единственное согласие быти веры с крещением святая церковь и в Катихисисе Великом, тако глаголя: "Не разделяем веры, в нюже крещени есмы и в той пребываем". Глава 4. Зело явственне нераздельность веры от крещения и святый Никита Ираклийский показуя глаголет: "Вера и крещение два образа равна себе и неразделна. вера убо совершается крещением, и предходит исповеданием ко спасению". В толковании словес святаго Богослова на святое Просвещение.

По сим убо святых богословцев свидетельствам, аще новодействуемое разсмотрим крещение, не зрится нам быти корень древлероссийскаго благочестия: понеже не токмо не споевается со оным, но и разделяется от онаго: понеже не токмо не соединяется с древлецерковными догматы, но и разлучается от оных.

Яко действители новотворимаго крещения (еже есть нынешнии архиереи и священницы) многая ко святым учителем несогласия имеют, безчисленныя ереси содержат, ужасныя на древлецерковныя догматы и предания злохульства и клятвы полагают, трепетная умствования о святей богословии стяжавают, о чесом первыя части во главах доволне предъявихом. Убо новодействуемое крещение не есть корень и основание святыя православныя веры: яко не с древлеправославныя церкви учители соглашается, но от тех оттерзается: яко не соединяется с древлеблагочестивыми догматы, но тыя презелне хулит и проклинает: яко не малейшими и согласующими с величайшими святей церкви досадители и отступники. Убо праведно о нем сомняющеся, и единых ради вин его действителей прияти оное опасаемся.

Но гряди, вопросителю, и собственныя вины, заключаемыя в новодействуемом крещении, кратко изъявим ти, да конечне угаснет тщание твое о защищении онаго. Аще же ниже важность вин действителей, ниже действа великороссийския нынешния церкви увещати тя не имут, то убо ниже всего света свидетельства довлеют ко увещанию не раскаленныя выи вашея в горниле разсуждения. Понеже, по Златоусту, глаголемым не внемляй, ни множайшим веровати не имать. Маргарит, слово 13.

Но вся сия, еже веровати свидетельствуемым, в волю вашего разсуждения полагаем. Мы же касаемся должнаго показания о новодействуемом крещении, оставляюще пространное о нем описание по пределам вин, заключаемых в крещении, но обще вся вины онаго совокупляем в нижеследуемыя главы. И яже несогласная и противная в новопечатных книгах, против древлепечатных книг новоположенная, на среду зде представляюще, изъявляем.

Первое: Егда на крещении младенец приносится, и пред дверми церковными от пелен разрешается, тогда священник сотворит на нем крестное знамение. Кое благословение, по древлецерковному преданию, двема перстома совершается. По новопечатным же книгам, пятию перстами священницы оныя благословляют. Но в древлецерковных книгах на крестящия не двема перстома клятва положися. Потребник, лист 597 и 659.

Второе: В новопечатных приложен чин воцерковления, в котором принесеннаго младенца прием священник пред враты храма, крест младенцем начертавает пред дверми, глаголя: "Воцерковляется раб Божии". и проч. Коего чина и крестоначертания яко в древлепечатных, тако в харатейных, не обретается. Но и некрещенным младенцем крест начертавати, зело неудобно есть.

Третие: Во оном же чине, в новопечатных книгах, младенца некрещеннаго повелено вносити в олтарь и к самому жертвеннику, глаголя: "воцерковляется раб Божии". Сего ввождения и приглашения во всех древлецерковных не обретается книгах.

Но и некрещеннаго вносити в церковь и во олтарь, апостольским и отеческим уставом не есть согласно и сомнительно зело.

Четвертое: В новопечатных книгах, нынешнии учители умствуют креститися треми первыми персты, в противность древлеправославней церкви. И в тыя три персты сказуют порождатися водою крещения. О чесом в книзе во Увете тако глаголется: "Еже треми первыми персты десныя руки воображати на лицы и на персех знамение честнаго креста сице [изображено треперстное знамение]: понеже порождает нас водою крещения", и проч. Увет, лист 128.

По сицевому исповеданию нынешния великороссийския церкви учителей, нам, древлеправославныя церкве чадом, происходящее новодействуемое крещение от треперстнаго сложения прияти весма неудобно и трепетно есть, о котором и в первой части засвидетельствовахом.

Пятое: В старопечатных Потребницех, в запрещении первом: "запрещает ти дияволе, Господь наш Исус Христос, пришедыи в мир". В новопечатных же: "Запрещает тебе Господь дияволе пришедыи в мир", а Исус Христос, оставлено. В том же запрещении диаволу. В старопечатных: "запрещен буди и отъиди", и проч. В новопечатных: "запрещен буди". А отъиде оставлено.

Шестое: В молитве 4: В древлепечатных: "и дунув иерей на крещаемаго, 3-жды, и знаменает чело его, и уста его, и груди его, и глаголет, изжени от него". и прочая. В новопечатных же: "и дунет священник на уста его, на чело, и на перси, глаголя: изжени" и прочая. А еже знаменати его, сие оставлено.

Седмое: Во отрицании сатаны. В древлепечатных: "Вопрошает иерей крещаемаго. имярек. отрицаешилися сатаны", и прочая. В новопечатных же: "обращает его священник и глаголет. отрицаешилися сатаны", а имярек, оставлено.

Осмое: В том же отрицании. В древлепечатных: "отрицаюся сатаны и всех дел его, и всея службы его, и всех аггел его, и всего студа его". В новопечатных же, вместо "студа его", напечатано: "и всея славы его".

Девятое: В том же отрицании, в древлепечатных: "вопрошает младенца, имярек. отрицаешилися сатаны. отвещают вместо младенца восприемницы, отрицаюся сатаны". В новопечатных, к вопросу: "отрицаеши ли ся сатаны?" отвещает: "отрицаюся". А сатаны отставлено.

Десятое: В том же отрицании в старопечатных: "и паки вопрошает крещаемаго, и сие трижды. отрече ли ся сатаны? и отвещает отрекохся сатаны". В новопечатных, к вопросу: "отреклся еси сатаны?" Отвещает, "отрекохся", а сатаны отставлено.

11: В обещании Христу. В древлепечатных: "вопрошает священник, подобне трижды, и сие, обещаваешилися Христу, имярек. и отвещает, обещаваюся Христу". В новопечатных: "глаголет священник, сочетаваеши ли ся Христу, отвещавает оглашенныи сочетаваюся". А имярек, и Христу отставлено.

12: В символе святыя веры, иже глаголется на святом крещении от крещаемаго 3-жды. В новопечатных с древлецерковными несогласие. В древлепечатных: "и во единаго Господа Исуса Христа… рожденна а не сотворенна... Егоже царствию несть конца… И в Духа Святаго Господа истиннаго и животворящаго". В новопечатных: "и во единаго Господа Иисуса Христа… рожденна не сотворена… Егоже царствию не будет конца… И в Духа Святаго Господа животворящаго". и проч.

И за превращение символа святыя отцы таковое запрещение положили, дабы иоту едину, или едину черту не превращати, сиречь ни приложити, ни уложити, ни превратити ни едино речение, ни писмене отъяти в нем. Аще кто дерзнет таково что любо в священнем символе, да будет проклят. О чесом третияго вселенскаго собора правило 7, такоже и премудрый Макисм Грек, и О вере книга на листу 8 являют [и Кирил. на листу 370].

13: В старопечатных. По символе вопрошает крещаемаго трижды: "обещался ли еси Христу, и отвещает, обещахся Христу". В новопечатных: "глаголет, паки к нему, сочетался ли еси Христу. и отвещает, сочетахся". А Христу отставлено.

14: В древлепечатных: "вопрошает, веруеши ли во Христа, и отвещает, верую во Христа". В новопечатных: "вопрошает, веруюши ли Ему? и отвещает, верую Ему яко царю и Богу". А во Христа отставлено.

15: В молитве: благоутробныи. В древлепечатных: "и вообрази Христа твоего, в хотящем породитися святым крещением, от моего недостоинства". В новопечатных: "и вообрази Христа твоего, в хотящем паки родитися, моим окаянством". А святым крещением отставлено.

16: В молитве. велии еси Господи. В древлепечатных: "Тебе поет солнце, Тебе славит луна, Тебе молятся звезды. Еже рабское служение, от твари ко Творцу приносимое говение (метафорически) являет". В новопечатных же вместо "Тебе молятся звезды", напечатано: "Тебе собеседуют звезды". А последи во иных напечатано: "Тебе присудствуют звезды". Советническое и приближное звезд к Богу сим глаголанием показуется, несогласно яко древним рукописным и харатейным книгам, тако к самому словес разумению. Кая убо тварь к непостижимому Творцу в собеседство, или в присудство может устроитися? Весма сомнително православному разумению. Разве согласное изъявится манихейскому умствованию, еже тварь обоготворяющему, якоже и в первой части, во главе 16 явствуется.

17: "И дунет на воду 3-жды, погружая персты крестообразно, и глаголет: да скрушатся под знамением воображения Твоего вся противныя силы". Которое знаменование, по древлецерковным книгам, двема перстома священницы благословляюще совершаху. По новопечатным же: пятию перстами иереи знаменающе воду благословляют. Но не двема перстома благословляющих древлеправославная российская церковь клятве отдавает. Потребник, лист 597 т 659: и Стоглава, глава 31, и проч.

18: В той же молитве, в древлепечатных: "Да отступят от нас вся воздушная, и невидимая привидения. и да не утаится в воде сей бес темен, ниже снидет со крещающимся дух лукав помрачение помыслом, и мятеж мысли наводяи; но молимтися Владыко, Ты Господи всех покажи воду сию воду покоя, воду избавления, воду освящения", и проч. В новопечатных же: "Да отступят от нас вся воздушная привидения. и да не утаится в воде сей демон темныи, ниже да снидет со крещающимся, молимся Тебе дух лукавыи, помрачение наводяи; но Ты Владыко всех, покажи воду сию, воду избавления", и проч.

Но коль сомнительно и коль неистовно показуется сие молитвословие, имже является духу лукавому явственное повиновение, и покорное молитвенное прошение, и господьственное его владычество.

19: В действе маслопомазания: "и дунет священник в сосуд елея, 3-жды, и знаменает рукою, 3-жды, крестообразно". Которое знаменание в древлецерковнем двема перстома священницы знаменающе совершаху, и освящаху масло. По новопечатному же: пятию перстами священницы оное знамение совершают, сопротивно древлеправославней церкви.

20: В маслопомазании. В древлепечатных: "священник приим святое масло, помазует крестящагося, на челе, на очию, и на прочих частех тела, на коемждо помазании глаголя: помазуется раб Божии, имярек, маслом возрадования. во имя Отца и Сына и Святаго Духа, аминь". В новопечатных же: "помазуется раб Божии елеом радования, во имя Отца и Сына и Святаго Духа. ныне и присно и во веки веков, аминь". А имярек, отставлено. Ныне и присно, прибавлено. Еще приложено в новопечатных, в маслопомазании приглашения: "на персех, во исцеление души и тела. на ушесех, в слышание веры. на руках, руце Твои сотвористе мя и создасте. на ногах, во еже ходити по стапам заповедей Твоих". Яже в древлецерковных во всех книгах весма не обретается.

21: В древлеправославней святей церкви вси святии учители веруют совершатися святому крещению крестом Христовым, яве яко трисоставным, о чем и в 40-м ответе засвидетельствуем. Ибо Христов есть трисоставный, им же и купельным водам, и прочим тайнам освящатися исповедоваху. Якоже святый Златоуст глаголет: "Ныне же чрез повеление Божие крестом кленетеся, егоже даде нам на честь велику, оружие на противнаго врага. без того бо ни крещение, ни литоргия не бывает, ни ина кая духовная вещь. имже мы знаменающеся бесовския силы побеждаем". Пролог, марта 13, лист 64.

Святый Иларион Мегленский: "Рукою воображаемыи крест освящает вся, на нихже полагается, и воду глаголю крещения, и масло и мvро, и лица человеча верующих, и тайныи хлеб и священную чашу, и ина вся". Книга Кирилова московския печати, прение святаго Илариона со армены. И святый Симеон Фессалоницкий пишет: "Темже совершено творитель сам крест, и без креста ничесо совершается божественных таин". Слово 62. Преподобный же Феодор Студит явственнейшии сице глаголет: "Днесь тричастныи крест покланяем есть, и четвероконечная празднует радостно". И паки: "Крестом во Христа облекохомся, крестом назнаменахомся Христовы овцы", и проч. Собоник, слово 2 в неделю 3-ю поста.

В нынешней же великороссийстей церкви учители не трисоставным крестом Христовым крещению и прочим тайнам залогом веры совершатися умствуют, но четвероконечным крестом (си есть латинским крыжем) крещение и прочия тайны совершати и веруют и утверждают. Яко новопечатная книга Жезл явственно свидетельствует, глаголющи: "Ибо сицевым [изображен двучастный крест: IИС ХС: НИ КА] воображением креста Господня вся тайны церковныя действуем: воду ко крещению святому сицевым креста видом благословляюще освящаем, елей такожде. но и отрочата мажуще елеем и мvром святым, не ины крест точию четвероконечныи изображаем. сицевым крестом просвора, на заколение Агньца уготованная, благословляется, и в самых таин тела и крове Христовы совершении сей же образ креста употребляется. сим супружество составляется, и священство благословляется. не иным образом сами ся знаменаем, и иныя благословляем. тако елеем болныя мажем, церкви посвящаем, ястие и питие благословляем. словом рекше, вся священная действуем, четвероконечнаго креста образ творяще". Часть 1, лист 65. Зри подобне и прочия новопечатныя книги, тоже утвержающиия: книгу Камень веры, о кресте, часть 2, глава 3, лист 253: и книгу о кресте, Розыск пятой.

Чесо ради о догмате сем проповедания сомнения ны весма объемлет, яко вся тайнодейства и вещи двоечастным крестом великороссийская нынешняя церковь совершати исповедает и умствует. И яко весма сомняемся двочастному кресту покланятися, и вместо истиннаго креста трисоставнаго прияти его. Тако зело опасаемся из под того двочастнаго креста (еже есть латынскаго крыжа) прияти и крещение, яко оным совершаемое и действуемое, и весма трепещуще страшимся.

22: В великороссийстей нынешней церкви (якоже и в первой части в статии 14 явихом) и обливательное крещение взаконяется. И в Киевстей же, Смоленстей и в Белоградстей митрополиях обливательное крещение всюду и всюду имеется. И приходящих от латин поляков и малороссийцов, такоже и от люторов и калвин, нынешнии российстии пастыри второе не крещают: и не токмо не крещают, но и в духовная чины поставляют. И в посвящении в епископы и в прочия причетники начальствовати им определяют. И в книги их, обливание утвержающия, приемлют: якоже Требник Петра Могилы, книгу Мир с Богом, и книжицу Трубы Лазаря Барановича, и еще книжицу Катихисис малый, и прочия многшия всюду и везде в российстей церкви имеют и содержат: тако и обливание по оным откровенною главою совершается.

А наипаче новоизданная О поливательном крещении книжица, которая от духовнаго Синода в лето 1724 издадеся, яже не токмо поливательное определяет крещение, но и за важное и законное оно вменяет. И не сие токмо, но и единопогружетельное крещение за крещение вменяет, аще с приглашением Святыя Троицы совершатися будут. Еще же и трищное погружение во крещении не нужно, ниже важно, но вещь среднюю иметь, свободе подлежащую. Тако и таинство изображения смерти Христовы не нужно и преступно быти глаголет. Еще же не водою исповедает, по святых учителей, омыватися на души первородному греху, но кровию Христовою, якоже скверныя лютеране. О чесом главы 12, 13, такоже и 7, самовидно свидетельствующе изъявляют. От сего показуется, яко не точию приемлет российская нынешняя церковь обливаемое крещение, но и за важное и законное его поставляет. Крещение же трипогружательное не нужное, ниже важное, но вещь среднюю, свободе подлежащую, быти объявляет. Отсюду зрится, яко аще и трипогружателное где в российстей нынешней церкви бывает крещение, обаче самою вещию обливательное и единопогружательное за законная полагаются. По сему их новопроповеданию новшествующих архипастырей, како будет от них крещение не сумнительно? како рачителем древлеправославнаго предания удобоносно крещение их покажется, яко толь злаго мудрования и предания наполненное, яко с обливательным и единопогружательным крещением соединение имеет? Того ради сомняющеся о нем, прияти его зело опасаемся.

23: В древлепечатных Потребниках в самом действе святаго крещения полагается: "посем иерей приим крестящагося, и крещает глаголя: крещается раб Божии, имярек, во имя Отца, и погружает его к востоку лицем, и возводит глаголя. и Сына аминь. и паки погружает его глаголя, и Святаго Духа аминь". В новопечатных: "крещает его священник, проста его держа, и зряще на восток, глаголя, крещается раб Божии. имярек. во имя Отца аминь, и Сына, аминь, и Святаго Духа аминь. ныне и присно и во веки, веков аминь. на комждо приглашении возводя его и низводя". А еже погружати его, и еже первое и второе и третие погружати, сего в новопечатных Требниках не обретается: откуду и сомнятися подобает, яко самая форма крещения в новопечатных видно не указуется, а наипаче понеже во иных книгах и обливати повелевает, якоже в вышшей статии показася. А еже к единой ипостаси Святаго Духа два аминя прилагати великороссийская церковь повелевает: явственне чрез сие Святаго Духа в два начала разделяти усилуется, и сим Римския церкве мудрованию о исхождении Духа Святаго от Отца и Сына согласующися. Обаче святая церковь, якоже сие мудрование клятве предавает, так и пребольше еретичество и всем ересем главу быти являет, от него же вся иныя ереси прозябати сказующи засвидетельствует: о чесом в первой части, во главе 13 изъявихом.

24: В старопечатных же: "помазует священник крестившагося святым мvром, и творит крестообразно, на челе, на очию, на ноздрию, на устах, и на обе уши, и на грудех, и на руках, и на сердцы, и на плечию, и между рамома, глаголя, на коемждо: печать дара Святаго Духа, аминь". В новопечатных: "помазует крестившагося святым мvром, творя креста образ, на челе и на ноздрех, и устех, и обоих ушесех, и персех, и руках, и ногах, глаголя, печать дара Святаго Духа аминь". А еже на очию и на сердце, на плещах, и между рамома помазовати, отложено. Вместо же сих на ногах помазовати положено, еже весма православней церкви противно и несогласно. Ибо егда Карула кесаря Леон папа мvром в миропомазании от главы и до ногу помаза, наречено жидовским обычаем. Якоже книга Кирилова лист 226, и книга Кормчая на листу 11 являют.

А наипаче, понеже до осмаго дне мvро не отмывается, како сохранитися от мокрот, нужно от естества исходящих, вящше егда случится от младенца? Откуду нам зело сомнително показуется действо миропомазания, яко святым учителем несогласно и весма противно.

25: В древлепечатных: "И возлагает на крестившагося крест с гойтаном, якоже истиннии христиане имут обычай, еже носити на себе знамение спасительных Христовых страстей, иже есть честнаго креста образ, на прогнание всякия неприязненыя детели, себе же на сохранение души и телу". В новопечатных же сего крестовозлагания не указано.

26: В древлепечатных, во апостоле по крещении глаголется: "братие елицы во Христа Исуса крестихомся, в смерть Его крестихомся". Якоже и во евангелии: "едини надесяте ученицы, идоша в Галилею, в гору, аможе повеле им Исус". Паки: "и приступль Исус рече им", и проч. В новопечатных же, во апостоле читается: "братие елицы во Христа Иисуса крестихомся, в смерть Его крестихомся". Во евангелии же: "едини надесяте ученицы, идоша в Галилею в гору аможе повеле Иисус". И паки: "и приступль Иисус рече им". и проч.

Посему познавается, яко ныне великороссийская церковь не во Исуса крещает, но во Иисуса: сице и не во Исуса верует, но во Иисуса, яко же в символе веры пред крещением глаголется. Сего ради мы во Иисуса действуемое крещение прияти зело опасны и весма сомнителны. Понеже опасает нас крепце и сосуд избранный Христов Павел апостол от приятия инаго Исуса, еже пиша к коринфом, тако глаголет: "Боюжеся, да не како якоже змия Еву прельсти лукавством своим, тако истлеют и разумы ваша от простоты яже о Христе. Аще бо грядыи иного Исуса проповедает, егоже не проповедахом: или дух ин приемлет, егоже не приясте: или благовествование ино", и проч. Зач. 191. Возлюбленный же ученик Христов Иоанн Богослов, явственне отметающагося Исуса Христа антихристом нарицает, тако глаголя: "Кто есть лживыи? точию отметаяися, яко Исус несть Христос. сей есть антихрист". Соборное послание 1-е, зач. 71.

Но великороссийская церковь явственне Спасителя нашего Исуса Христа отметается, глаголя: "Вправду (рече, в расколниках) ин Исус". И паки глаголет: "Ин обретеся в них Исус, глаголемыи равноухии". Книга Розыск, глава 15.

Темже мы, по апостольским словесем, якоже зело ужасаемся иного Исуса, еже есть Иисуса (в крещении новодействуемом заключаемаго), весма трепещем в того действуемыя тайны крещение и прочия приимати: да не истлеют разумы наши от простоты, яже о Христе: и да не приимем с действами и самого онаго Иисуса, еже новомудрствующими учители внове проповеданнаго: и да не явимся почитающе его, яко истиннаго Исуса Спасителя: да не и о нас исполнится еже преподобным Ефремом реченное [слово 105]: "Яко вси покланяющеся пред зверем и вопиюще, глаголюще: ты еси спаситель наш". Его же свойственно быти на число лет 1666 разумеем.

27: В древлепечатных: "И обходит священник святую купель, среди церкве стоящую, трижды, последующу и восприемнику с новокрещенным, поющым всем, елицы во Христа крестистеся". Которое обхождение в древлероссийской церкви совершается по солнцу. В новопечатных: "Таже творит священник с воприемником и младенцем круга образ. и поем елицы во Христа крестистеся". Еже содевают в новодействуемом обхождении единожды, и противу солнцу на шуее творят круглообразное хождение: и сим являют от пути деснаго отступление, и на шуии, сиречь развращенный, уклонение, и ко антихристу присвоение. Яко пишет святый Кирил Иеросалимский во главе 6-й, сице глаголя: "Но Христов противник яко во всем, тако и в том противится Христу. и востающе с шуия противник десныя, сиречь дающе силу свою на десную, тоже Христово, а шуее бо антихристово". Книга Кирилова, лист 60.

Прочия же отмены и изменения в новодействуемом крещении продолжения ради оставляем. Прилоги, отложения, елики в словесех, елики в речениих, елики в молитвах, в возгласех, и в тропарех, в песнех и прочих действотворениях, ими же толико новопечатныя Требники изобилно обогатишася, яко не обрящется стиха и молитвы, отменами и приложеньми не преправлены. Оставляем власострижения пременение, куколиовозлагания отъятие, и прочия многшая. Вся сия множества ради претекаем, оставляюще самому тебе, вопросителю, благоразумно и желательно труждатися во оных.

Темже, како таковое крещение будет православное? кто от любящих древлецерковное предание сие крещение возъименует благочестивое? кто от хранящих святоотеческое содержание сицевое многоковарственное и много растленное крещение православным и христопреданным (яко же вы нарицаете) нарещи не устрашится? кто, имея совесть благу, возглаголет, по Матфею Иеросалимскому [состав а, глава 2, о еретицех 2 чина], яко точное нам совершается божественное крещение? Отъиди.

А понеже и сам той же Матфей Иеросалимский, свидетельствуя о неприятии святыми от еретик растленнаго крещения, сице глаголет [состав а, глава 2]: "Аще, рече, отнюд не крестишася, или крещьшеся, не по уставех православныя церкве назнаменашася, темже яко не просвещени божественными отцы вменяются". К сим же всем и святое изображение веры, во едину святую соборную и апостольскую церковь, едино крещение исповедати научает, а не в еретическую и отступническую. Согласно же символу веры и апостол научающи глаголет: "Един Господь, рече, едина вера, едино крещение". Но и впреди сея третия части доволно от святых богословцев показахом, яко вера с крещением не разделяется, тако и веровати подобает. Темже аще тако веровати летьствует, якоже крестихомся: убо ты, вопросителю, приемляи от великороссийския церкви крещение, должен прияти и все новшества, заключаемыя в новодействуемом крещении. Аще же веруеши иначе, а крещение с твоею верою отнюд не согласуемое приемлеши, то всуе твое отлучение будет от новинами изобильствующей церкви: и яко развратник или предатель обоюдный древнему иному явишися, и праведное посмеяние от всех приимеши с великим поношения укором.

Мы же, соглашающеся со святыми, праведне о новотворном крещении сомнение имеем, и законно и нуждно его прияти опасаемся: яко самех действителей (крещения новодействуемаго) за согласие со всеми древними вящьшими еретиками, и со оными, во всем согласующими, латины, люторы и калвины, якоже в первой части изобразихом: тако и самеми того крещения толико многими несогласии и таковыми отменами, вседолжественно в сие принуждени.

Верно есть сие слово и всякаго приятия достойно.

 

Вопрос, 22.

Приемлете ли кия от великороссийской церкви тайны, или не приемлите?

 

Ответ, 22.

Понеже перваго раздела в 20-м ответе от свидетельств святаго писания явствовахом, яко вси тайны еретическия лишаются благодати Святаго Духа, и яко святою церковию они не приемлются. Но и в прешедшем ответе коликими премножайшими свидетельствами подкрепихом, чесо ради мы не приемлем крещение от великороссийския церкве, и яко праведное имеем от него опасение. Темже убо аще крещение к приятию древлеправославныя церкви чадом отнюд неудобно показуется, коль паче неудобнейшии к приятию прочия тайны явятся. Ибо восточный учитель Гавриил, архиепископ Филадельфийский, крещение сказует быти перваго чина или степене, и кроме онаго прочия тайны своего совершения в действе не могут получити, идеже тако глаголет: "Первыи чин имать, божественное крещение. яко сие есть, яко некии степень иных таин. и яко сему не сущу, иныя совершити христианина не могут". Книга О 7-ми тайнах, глава 9.

Во второй же части, в разделе 6-м, о неприятии от еретик тайны хиротонии, и в прочих засвидетельствуем. Но и в вышшем в 10-м и в 20-м обще о всех тайнах еретических доводствовахом, зде же таяжде повторяти продолжения ради оставляем.

 

Вопрос, 23.

Аще приемлите, то кия, и за право ли их приемлите?

 

Ответ, 23.

Довольно засвидетельствовахом в 20-м и 21-м, такоже и в вышшем ответе кратко помянухом, чего ради крещение и прочия вси тайны еретическия к приятию нам неудобны показуются. Темже аще не приемлются, тако и правыми не поставляются: убо о том же паки якоже вам вопрошати многажды не приличествует, тако и нам ответствовати, кроме есть чиннаго и уставнаго поведения: да не о едином продолжающе, укосним время в неполезных, полезное же отставивше не ответствованное. И сие не есть ученных дело, но грубых и невежества и неразумия всякаго исполненных.

 

Вопрос, 24.

Аще не за право, то чем их исправляете, и которым молитвословием навершаете?

 

Ответ, 24.

Кое убо будет от нас нынешния великороссийския церкве тайнам, паче же крещению, о нем же у нас наиболее пря належит исправление (яко же ваше намерение клонится к поправлению мvром, каков церковь Божия неким средним еретиком смотрения ради обычай имеяше)? Или коим молитвословием ко исправлению, более клонящимся третияго чина еретиком, а не перваго? Но коликая тебе, вопросителю, предложихом по своему скудоумию в 21-м ответе: яко великороссийская церковь не малых ересей или средних точию ереси возобнови, и яко не единаго коего любо еретика ересь: но многих древних великих еретик ереси возстави, и прочих богомерзских латинов, люторов, калвинов, такоже жидов, татаров, и еллинов и прочих множайших предания и обычаи нововведе, другия же и от себе привнесе, и святоотеческое предание отверже с клятвою и зелнейшим поруганием. О таковей убо церкви свидетельствует превечное Слово Христос Спаситель, тако глаголя [Матф., зач 22, Лук., зач. 27]: "Никтоже, рече, собирает от терния грозды, и от репия смокви". Святии же учители последующе своему Учителю, сице реша: "От еретиков (иже аще и не толико тяжчайшия ереси имущих, ниже толь безчисленныя безчисленных, но точию частне предания православныя церкве преступивших) яко еллины приимати сия повелевает" [6 собора прав. 95, от толк.]. Преподобный же во иноцех Иосиф Волоколамский о них засвидетельствует, тако глаголя: "Но еретицы убо не единомудрствуют: ови убо тако, ови же инако, павликиане и фотиане, фруги и евномиане. [Ниже:] И прочия таковии. сии убо не веруют во Святую Троицу, и Господа нашего Исуса Христа Богом не нарицают. [Ниже:] Ови же проста человека. о сих убо глаголет божественная писания, яко егда приходят к православней вере, подобает им прежде поститися время довольно, и вне церкви стояти. потом же сих крестити, яко ельлины". Книга Просветитель, слово 15. Святейший же Филарет последственне глаголет: "Обаче павликиане и прочия, яко еллины приемлем. Ельлины же (рече) яко жидовы и агаряны повелено есть крестити святым крещением". и прочая. Потребник, лист 64 на обор.

Сих же все вышеписанных еретиков части великороссийская церковь ереси возобновив, другия же от себе привнесе, якоже в 21-м ответе явихом. Свидетельствует же о сем и Тимофей Великия церкви, яко от приложившихся к павликианстей ереси, таже прибегших к православней церкви, устав изложен по всему покрещевати [Кормчая, лист 635]. 7-е правило собора Лаодикийскаго, за поновление ересей перваго чина, фитиниан повелевает крестити. В Потребнице же, латинов, за суботный пост жидом уподобляя, повелевает крестити. И чин и устав един тамо написуется, яко же латинов, тако и жидовом и срацыном, или кто прежде еретическое крещение бе имея: о чесом во главе 72, на листу 590-м показуется. Темже и ныне, от имеющей великороссийской церкви тыяжде ереси, таяжде предания онех еретиков и ко оным приложившейся, летьствует подобообразное оным исправление приходящим имети: яко не мvром, или молитвословием навершати, но совершенно святым крещением, яко не просвещенныя просвещати.

А яко от вас, и от самого твоего примечается вопроса, мнение происходит, что крещаемии не в погружении православному получают совершеньство или пришествие Святаго Духа, но в миропомазании. И в том крайне ваше разумение противствует исповеданию святыя церкве. Понеже она не в едином миропомазании освящение Святаго Духа исповедует, но и в прочих тайнах, и во всех священиях церковных. О чесом в Катихисисе Великом засвидетельствующи тако вопросоответствует: "Вопрос. Како нам дадеся Дух Святыи и дарование, и в чем действие Его совершается? Ответ. Первое гласом евангельским, и поучением святых писании. якоже святыи апостол Петр к Корнилию глагола, нападе Дух Святыи на вся слышащая слово. [Ниже:] и зде Дух веры слышанием и поучением слова Божия нам дадеся. [Ниже:] потом паки во всех тайнах церковных действует Дух Святыи. и нам дадеся, якоже на крещение, Дух освящения, и истинныи Дух обручения, и дарования приятие. Дух сыноположения. такоже и возложением рук, и миропомазания, и в хиротонисании. сие же и во время освящения церкви. Такоже бо святыи апостол глаголет, яко Дух Святыи действует вся во всех. вся едина суть потребна к спасению нашему. [Ниже:] сия вся Дух Святыи во всяком изволяющем действует. [Ниже:] Вопрос. В коих убо таковая действует Дух Святыи? Ответ. Яве яко во изволяющих благое, и крестящихся, и в послушающих слово Божие и хранящих е. и в каяющихся, и верующих обетованиом, и в тех о иже противу совести ничтоже дерзают творити, или предложением имут блюстися грехопадения, и до издыхания своего Богу повиноватися. в сицевых токмо человецех Дародатель Дух Святыи действует". Глава 24.

От сего убо доводства явне утверждается, яко не точию в крещении чрез миропомазание Дух Святый снисходит на освящение и просвещение человека, и очищение древняго прародительнаго падения, и прочих грехов, но и самую сию тайну крещения печатлеет еще до миропомазания. Ибо крещение и миропомазание, такоже и елеопомазание, разныя суть тайны и собными своими чины действуемы суть, и Духа Святаго присещением всеблагодатне совершаются. Аще и вси во едино время действуются над крещаемым: но и прочия такоже тайны той же пресовершенный всех действий церковных Дух Святый своим совершеньством освящает и просвещает, якоже от Катихисиса засвидетельствовахом. Зри еще и в самом чине крещения в молитве, от иерея глаголемой пред миропомазанием: в ней же крестивыйся, еще не получив миропомазания, уже причастником Святаго Духа быти засвидетельствуется, идеже тако речется: "Благословен еси Господи Боже Вседержителю, источниче благих, солнце правды, просиявыи сущым во тме свет спасения, ради явления единороднаго Ти Сына Бога нашего, и даровав нам недостойным, блаженное очищение во святей воде, и божественное освящение в животворном Ти помазании. еже и ныне благоволил еси породити раба своего новопросвещеннаго, имярек, водою и Духом и волных и неволных согрешении оставление даровав". и проч.

О действии же святаго крещения во время нужды, в неимении священства, кроме мvра, маслопомазания и молитвословия, может ли оно совершенным быти? в 42-м ответе засвидетельствуем, зде же продолжения ради писати оставляем.

 

Вопрос, 25.

Почему нарицается истинный православный христианин?

 

Ответ, 25.

Преподобный Ефрем Сирин в 50-м слове ответствовати вам имать, почему может нарицатися християнин. Идеже тако глаголет: "Поразумеем, яко имя наше согласно есть имени Его (сиречь Христову). понеже убо Той Христос наричется сам, мы же христиане". Там же, на поле, против сих строк напечатано: "По Христе христиане". Ефрем, слово 50-е.

Истее же нарицается или познавается христианин от веры и благодати евангельския, божественным крещением знаменанныя. Якоже о том в Катихисисе Велицем, воглаве 1 сице ответствует: "Христианин есть, иже от Бога святым крещением порожденыи. и по благодати Его банею паки бытия сын Божии нарицается. благочестивно и боголюбезно пребываяи, и право в православии веруя, и твердо стояи. не ища себе инаго закона, и превратнаго сомнения. храня себе непоколебимо во христианском законе, и своими благими делы показуя свое благоверие". Катихисис, глава 1.

Ответствуют же вам и прочии учители церковнии Анастасий патриарх Антиохийский, и Кирил Александрийский, глаголюще сице: "(христианин есть) иже в Бозе живет, и благочестивно и боголюбезне пребывает". Катихисис малый печат., лист 3.

 

Вопрос, 26.

Положенныя в Потребнике о приятии еретик во святую церковь, разныя чины обретаются. Вы убо по которому чину от великороссийския церкви приемлите: убо ли якоже от латин, или якоже и от прочих еретиков? известите нам и сия, ничтоже утаевающе.

 

Ответ, 26.

Понеже много мы искахом в Потребницех: но на от иже

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...