Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Learning foreign languages




ПРАКТИЧЕСКИЙ КУРС

АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

Учебное пособие для студентов 2 курса

По учебной дисциплине ОГСЭ.03. Иностранный язык

                                      (английский)

 

для специальностей 21.02.08 Прикладная геодезия

                               21.02.07 Аэрофотогеодезия

                     21.02.04 Землеустройство

                     05.02.01 Картография

09.02.04 Информационные системы (по отраслям)

Базовой подготовки

 

Форма обучения: Очная

 

 

Новосибирск 2018

Волкова Ю.С.    

Практический курс английского языка: учебное пособие для студентов 2 курса по учебной дисциплине ОГСЭ.03. Иностранный язык.

 

  Данное учебное пособие разработано с учетом требований Федеральных государственных образовательных стандартов среднего профессионального образования (далее – ФГОС СПО) по специальностям 21.02.08 Прикладная геодезия, 21.02.07 Аэрофотогеодезия, 21.02.04 Землеустройство, 05.02.01 Картография, 09.02.04 Информационные системы (по отраслям) базовой подготовки на основе рабочей программы учебной дисциплины ОГСЭ.03. Иностранный язык и предназначено для организации практических занятий, а также самостоятельной внеаудиторной работы студентов по английскому языку.

Данное пособие включает лингвистический материал по следующим лексическим темам: ”The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland”, “London”, “The system of education in Great Britain”, “Higher education in Great Britain”, “My geodetic practice”, “Novosibirsk college of Geodesy and Cartography”, “Main geodetic instruments”, “What is a map?”, “Types of networks”, “Land use”.  Пособие предполагает дальнейшее развитие навыков устной и письменной речи, чтения и перевода доступного по содержанию материала.

Каждая тема пособия включает оптимальную активную лексику по теме, систему предтекстовых и послетекстовых лексических упражнений и заданий. Информативная насыщенность текстов позволит расширить кругозор студентов, углубить их знания о специальностях учебного заведения.

Содержание пособия предполагает дальнейшее развитие иноязычной коммуникативной компетенции (речевой, языковой, социокультурной, компенсаторной, учебно-познавательной, профессиональной) и способствуют социальной адаптации студентов ФГБОУ ВО «СГУГиТ» НТГиК.

Использование данного пособия на занятиях по английскому языку в учреждениях СПО способствует:

- расширению активного словарного запаса и общего кругозора студентов II курсов;

- овладению навыками перевода и изложения текстов, подобранных из различных информационных источников;

- подготовке студентов к самостоятельному чтению аутентичной литературы, текстов профессиональной тематики;

- обучению студентов основам делового общения по профилю учебного заведения в устной и письменной формах;

-  воспитанию гуманизма у обучаемых.

 

 

Учебное пособие рассмотрено и одобрено на заседании цикловой комиссии общих гуманитарных и социально-экономических дисциплин

 

Протокол заседания № 1 от «30» августа  2018 г.

Председатель цикловой комиссии Волкова Ю.С. ____________


OUTLINE

Unit 1 My geodetic practice……..……………………………………………................…4

Unit 2 Learning foreign languages………………………………………………………....5

Unit 3 The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland ………………………7

Unit 4 London……………..…………………………………………………………...….13

Extra unit The system of education in Great Britain………………………………….….15

Unit 5 Novosibirsk college of Geodesy and Cartography………………………………...22

Unit 6 Main geodetic instruments…………………………………………………………27

Unit 7 What is a map?........................................................................................................ 30

Unit 8 Land use …………………………………………………………………………...33

Unit 9 Types of networks ……………………………………………………………...…36

 

 

Unit 1

MY GEODETIC PRACTICE

Topical vocabulary:

land management       землеустройство topographic mapping  топографическое                        картографирование
land use                      землепользование total station                 опорная станция
to gather information собирать инф-цию digitation of a map      оцифровка карты
to update information обновить инф-цию geodetic control point system система координат
geographical position геогр. положение dimension (D)             измерение
to decode                    дешифрировать horizontal and vertical control points пункты планово-высотного обоснования             
decoding дешифрирование hand-held instruments переносные инструменты
to demarcate              определять границы theodolite теодолит
delimitation, demarcation размежевание level нивелир
to secure control          осущ-ть контроль tachymeter (tacheometer) тахеометр
parcel участок земли data processing          обработка данных
land information system кадастр (кадастровая система) input (output)             ввод (вывод) данных
land title registration рег-ция права соб-ти survey technician       техник – геодезист
to draft a map             составить карту field personnel           персонал полевиков
topographic survey   топографич. съёмка polygon полигон
outline план, набросок, абрис tripod штатив
to measure                измерять rail рейка
measurement измерение register журнал
large-scale survey крупномасштаб съёмка centering центрирование
cadastral survey       кадастровая съёмка team бригада
to determine boundaries определять границы team leader                бригадир
(field) traverse              теодолитный ход roulette рулетка
landmark вешка    

Useful expressions:    Полезные выражения:

I am a student of Novosibirsk college of Geodesy and Cartography – я – студент НТГиК

my faculty is…                                           - мой факультет (специальность)…

This summer I had geodetic practice at (in)… - летом я проходил практику в….

during my practice…                                 - в ходе практики…..

we were divided into teams                        - нас поделили на бригады

our supervisor was…                                   - нашим руководителем был…

in field conditions                                       - в полевых условиях

to make a report                                          – делать отчёт

Unit 2

LEARNING FOREIGN LANGUAGES

                                                 Text

The problem of learning foreign languages is very important today. Students should learn foreign languages. They became important especially at the present time. Foreign languages are needed as the main and most efficient means of information exchange    between the people of our planet.
    English is one of the major languages in the world and geographically it is the most widespread language on Earth, with 400 million people who speak it as a mother tongue. In Shakespeare’s time, for example, only a few million people spoke English, and the language was not thought to be very important by the other nations of Europe, and was unknown to the rest of the world. The native speakers of English live in Great Britain, in the United States of America, Australia and New Zealand. English is one of the official languages in the Irish Republic, Canada and South African Republic. As a second language it is used in the former British and US colonies. English has become a world language because of its establishment as a mother tongue outside England, in all the continents of the world. This exporting of English began in the seventeenth century, with the first settlements in North America. Above all, it is the great growth of population in the United States, assisted by massive immigration in the nineteenth and twentieth centuries that has given the English language its present standing in the world.                                    

People who speak English fall into one of three groups: those who have learned it as their native language; those who have learned it as a second language in a society that is mainly bilingual; and those who are forced to use it for a practical purpose, administrative, professional or educational. One person in seven of the world’s entire population belongs to one of these three groups. Incredibly enough, 75% of the world’s mail and 60% of the world’s telephone calls are in English.

English has the largest vocabulary with approximately 500,000 words and 300,000 technical terms. It is the major international language for communication in such areas as science, technology, sport, business and mass media. English ought to be used as one of the official languages of the United Nations Organization and other political organizations. It is the language of computer software, literature, education, modern music, international tourism.

Learning a foreign language is not an easy thing. It is a long and slow process that takes a lot of time and patience. But every educated person, every good specialist has to know English because it is absolutely necessary nowadays.
It is well known that reading books in the original, talking with the English speaking people will help a lot. When learning a foreign language you are to learn the culture and history of the native speakers. You may learn any foreign language. They are all important.

 

Practical work №1

I. Give the Russian equivalents to the words:

1) every good specialist; 2) exchange between the people; 3) a world language; 4) absolutely necessary nowadays; 5) in such areas; 6) the United Nations Organization; 7) long and slow process; 8) you are to learn the culture; 9) any foreign language; 10) one person in seven.

 

II. Find the English equivalents to the words in the given text:

1) англоговорящие люди; 2) чтение книг в оригинале; 3) самый распространённый на Земле язык; 4) технические термины; 5) средства массовой информации (СМИ); 6) с практической целью; 7) рост населения; 8) родной язык; 9) основное и наиболее эффективное средство; 10) место в мире; 11) ООН; 12) вынуждены использовать; 13) двуязычный; 14) обмен информацией; 15) любой иностранный язык; 16) компьютерное программное обеспечение; 17) каждый образованный человек.

 

III.  Answer the questions:

1) What language is the most widespread one on Earth?

2) How many people speak English?

3) In what countries do native English speakers live?

4) What are bilingual countries?

5) When did the first settlements in America begin?

6) How much is English vocabulary?

7) In what spheres is English used?

8) What will help you to know English better?

Thank you!

 

                                                                    Criteria of marks:

32-35 points – “excellent”

25-31 points – “good”

17-24 points – “satisfactory”

16 points and less – “bad”

Unit 3

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...