Структура There is / There are
Для выражения наличия или существования в определенном месте или отрезке времени лица или предмета, еще неизвестного собеседнику или читателю, употребляется оборот there is/ there are со значением имеется, находится, есть, существует. Оборот there is/ there are стоит в начале предложения; за ним стоит подлежащее, за которым следует обстоятельство места или времени. Соответствующие русские предложения начинаются с обстоятельства места или времени: There is a telephone in that room. В той комнате есть (имеется) телефон. There are many apple trees in the garden. В саду (имеется) много яблонь. Утвердительные предложения. There is a book on the table. На столе (есть / имеется / находится / лежит) книга. There are books on the table. На столе – книги. Отрицательные предложения. There is no book on the table. На столе нет книги. There are no books on the table. На столе нет книг. 3. Общие вопросы. Is there a book on the table? – Yes, there is. / No, there isn’t. На столе книга? – Да./ Нет. Are there books on the table? – Yes, there are. / No, there aren’t. На столе книги? – Да. / Нет. 4. Альтернативные вопросы. Is there a book or an exercise-book on the table? На столе книга или тетрадь? Are there books or exercise-books on the table? На столе книги или тетради? 5. Разделительные вопросы. There is a book on the table, isn’t there? На столе книга, не так ли? There are books on the table, aren’t there? На столе книги, не так ли? 6. Специальные вопросы. What is there on the table? Что на столе? What are there on the table? Что на столе? What kind of book is there on the table? Какая книга на столе? What kind of books are there on the table? Какие книги на столе? Exercise 1. Прочитайте следующие предложения. Переведите их на русский язык.
1. There’s an English magazine on the desk. …………………………………………………………. 2. There’s a bed in his bedroom. ……………………………………………………………………... 3. There’s some butter at home. ………………………………………………………………………...
4. There’s a TV-set in their sitting-room. ……………………………………………………………….. 5. There are some red and green apples on the plate. …………………………………………………... 6. There are four desks and eight chairs in our classroom. …………………………………………...... 7. There is a map and two pictures on the walls. ……………………………………………………... 8. There are four newspapers and a magazine on his desk. …………………………………………... 9. There is no TV set in their sitting-room. …………………………………………………………. 10. There is no coffee at home. There isn’t any coffee at home. …………………………………… 11. There are no children in the sitting-room. ………………………………………………………... 12. There aren’t any cups on the table. ……………………………………………………………… 13. “Is there a blackboard in their classroom?” “Yes, there is.” …………………………………….. 14. “Are there any notebooks on the desks?” “No, there aren’t.” ………………………………………. Exercise 2. Переделайте следующие предложения по данному образцу. Pattern (Образец): There is a pencil on his desk. (some) – There are some pencils on his desk.
1. There is an English textbook on the teacher’s desk. (some) …………………………………… 2. There is a pen in her bag. (three) ………………………………………………………………. 3. There is a girl in the classroom. (ten) ………………………………………………………….. 4. There is a bedroom in their flat. (two) …………………………………………………………. 5. There is a magazine on her desk. (some) ……………………………………………………… Exercise 3. Переделайте следующие утвердительные предложения в общевопросительные и отрицательные. Переведите их.
1. There is a blackboard in our classroom…………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………2. There is a map on the wall. ………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………. 3. There is a desk in his room. …………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………………….4. There are some pictures on the walls. ……………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………….5. There are two windows in our classroom. ……………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………….6. There are four sounds in the word. ……………………………………………………………......
……………………………………………………………………………………………………………7. There are three bedrooms in their flat. …………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………….8. There is a vase on the table. ………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………….
Exercise 4. Ответьте на вопросы. Употребите в ответах числительные, стоящие в скобках. Pattern (Образец): How many English magazines are there on the desk? (4) – There are four magazines on the desk.
1. How many schoolchildren are there in the classroom? (12) ……………………………………………………………………………..……………………………... 2. How many sounds are there in the word “woman”? (5) ………………………………………………………………..…………………………………………... 3. How many bedrooms are there in your flat? (3) ……………………………………………………….…………………………………..………………..4. How many bookshelves are there in his bedroom? (8) …………………………………………………………………………………...……………………….. 5. How many pictures are there on the wall? (4) ……………………………………………………………………………………………………………6. How many windows are there in our classroom? (2) ……………………………………………………………………………………………………………. 7. How many chairs are there in the room? (4) ……………………………………………………………………………………………………………. 8. How many students are there in our group? (10) ………………………………………………………………………………………..…………………... MODAL VERBS МОДАЛЬНЫЕ ГЛАГОЛЫ Модальные глаголы обозначают не само действие, а отношение к нему говорящего. Они выражают способность, возможность, допустимость, долженствование. Модальные глаголы употребляются в сочетании с инфинитивом смыслового глагола без частицы to. Эти глаголы: 1) не имеют неличных форм инфинитива, причастия, герундия; 2) не изменяются ни по лицам, ни по числам (не имеют окончания в IIIлице ед. ч.). Не can make this mixture himself; 3) образуют вопросительную форму путем подстановки глаголов can, must, may перед подлежащими, а отрицательную форму — путем добавления отрицательной частицы not после модальных глаголов (отрицание not в сочетании с модальным глаголом сап пишется слитно cannot); 4) сап и may имеют формы настоящего и прошедшего времени (could, might), глагол must имеет только форму настоящего времени.
Наряду с модальными глаголами can, may, must используют их эквиваленты. ПРЕДЛОЖЕНИЯ: Утвердительные предложения. I can read. – Я могу (умею) читать. I must read. – Я должен читать. I may read. – Мне можно читать. Отрицательные предложения. I cannot (can’t) read. – Я не могу (умею) читать. I must not (mustn’t) read. – Я не должен читать. I may not (mayn’t) read. – Мне нельзя читать. 3. Общие вопросы. Can you read? – Yes, I can. / No, I can’t. – Ты умеешь читать? – Да./ Нет. Must you read? – Yes, I must. / No, I mustn’t. – Ты должен читать? – Да./ Нет. May I read? – Yes, you may. / No, you mayn’t. – Мне можно читать? – Да./ Нет. 4. Альтернативные вопросы. Can you read or write? – Ты умеешь читать или писать? Must you read or write? – Ты должен читать или писать? May I read or write? – Мне можно читать или писать? 5. Разделительные вопросы. I can read, can’t I? - Я могу (умею) читать, не так ли? I must read, mustn’t I? - Я должен читать, не так ли? I may read, mayn’t I? - Мне можно читать, не так ли? 6. Специальные вопросы. What can you read? – Что ты можешь (умеешь) читать? What must you read? – Что ты должен читать? What may I read? – Что мне можно читать?
Exercise 1. Make up true sentences:
Exercise 2. Answer these questions using modal verbs.
1. May I go shopping after ten? …………………………………………………………………….. 2. Must he buy fruit too? ……………………………………………………………………………. 3. May I put my books on the desk? ……………………………………………………………… 4. May they come and see you tonight? …………………………………………………………… 5. Where must we go? ……………………………………………………………………..……. 6. We can have tea in the café, can’t we? ………………………………………………………….. 7. Who can help me with my homework? ………………………………………………………….. 8. What exercises must we do? ………………………………………………………………………. 9. Can you bring me the books tomorrow? …………………………………………………………... 10. Can they come and see us tonight? ……………………………………………………………… THE PRESENT SIMPLE TENSE OF THE VERB “TO HAVE” НАСТОЯЩЕЕ ПРОСТОЕ ВРЕМЯ ГЛАГОЛА “TO HAVE”
Глагол to have употребляется в качестве как смыслового, так и вспомогательного. В качестве смыслового глагола to have (в разговорной речи to have got) имеет значение владения, обладания чем-либо и соответствует русскому «У меня (него, неё и т.д.) есть…». I have got a brother. – У меня есть брат. ПРЕДЛОЖЕНИЯ: Утвердительные предложения I / We / You / They have got a house. У меня / нас / вас / них есть дом. He / She / It has got a house. У него / неё есть дом.
Воспользуйтесь поиском по сайту: ©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...
|