XIII. 1. Read Text F. 2. Ask each other questions on the text. 3. Retell it.
4. Summarize the essence of the second paragraph: Text F. Lung Abscess Lung abscess may develop because of various factors. In cases where an abscess develops as a complication of pneumonia the patient's general condition gradually becomes worse. Sometimes the first clinical manifestations of a chill, pain in the affected side, fever elevating to 39-40°C, and loss of appetite are present. There is a profuse perspiration at night, dry cough, and a considerable increase of the white blood cell count up to 20,000 per cu mm of blood and accelerated ESR. Both fever and the increase in the number of leucocytes depend on the presence of pus in the cavity. When pus is evacuated from the 181thoracic cavity the temperature decreases and the white blood cell count returns to normal. The repeated increase of white blood cells may be observed when pus is again accumulated in the cavity. The course of the lung abscess may be divided into two periods: that before and that after the rapture of the abscess into a bronchus. The length of the first period varies in different cases. The second period begins from the moment of the abscess rupture into a bronchus usually with 0.5 litre or more of sputum discharge. After the rupture of sputum into a bronchus, the body temperature returns to normal, and the patient's general condition becomes better. The sputum discharge gradually reduces in its amount. The appetite increases, the white blood cell count and ESR return to normal. Within 4-5 weeks of effective treatment complete recovery is usually observed in most cases of lung abscess. UNIT 2. THE DISEASES OF THE CARDIOVASCULAR SYSTEM Грамматика: Сложное дополнение. LESSON 37 HOME ASSIGNMENTS I. А. Сравните следующие два предложения и ответьте на вопросы: a) I know that he studies. = б) I know him to study. Я знаю, что он учится. Я знаю... 1. * Каким придаточным предложением является that he studies в предложении (а)? 2.* Есть ли союз that в предложении (б)? 3.* В каком падеже употреблено местоимение he в предложении (б)? 4.* Какую форму приобрело сказуемое studies в предложении (б)? 5.* Чему соответствует that he studies в предложении (б)? 6.* Если him to study равнозначно that he ' studies, то как нужно перевести him to study в предложении (б)? 7.* На какой вопрос отвечает that he studies? 8.* Следовательно, на какой вопрос отвечает сочетание слов him to study? 9.* Какой член предложения отвечает на вопрос что (кого)! 10. Следовательно, каким членом предложения является сочетание слов him to study? (см. с. 290) Выучите глаголы, с которыми употребляется сложное дополнение.
Б. В следующих предложениях обратите внимание на перевод различных форм инфинитивов, входящих в состав сложного дополнения: a) I know this surgeon (him) to operate on successfully. Я знаю, что этот хирург (он) оперирует успешно. I know this surgeon (him) to have operated on successfully. Я знаю, что этот хирург (он) оперировал успешно. б) I know this patient (him) to be operated on at our clinic. Я знаю, что этот больной (он) оперируется в нашей клинике. I know this patient (him) to have been operated on successfully. Я знаю, что этот больной (он) был оперирован успешно. II. Отличается ли перевод простого инфинитива от перфектного и инфинитива в страдательном залоге? (см. с. 291) II.* Найдите сложное дополнение в следующих предложениях: 1. I expected my sister to be operated on as soon as her temperature returned to normal. 2. The physician wanted my mother to be following a bed regimen for several days. 3. The cardiologist considered the electrocardiogram waves to have changed after the heart attack. 4. The physician supposed the intensity of the shadow in the lung to decrease after the treatment. III. Прочитайте и сравните следующие предложения: The patients saw the doctor enter the ward. Больные видели, что врач входит в палату. Не felt the pain increase. Он чувствовал, что боль усиливается. The students watched the nurse give an injection. Студенты наблюдали, как медсестра делает укол. Какими глаголами выражено сказуемое в этих предложениях и что нового вы заметили в конструкции сложного дополнения? (см. с. 291) IV. Найдите сложные дополнения и переведите их: The investigator observed the primary manifestations of the disease be associated with the reduction of the number of erythrocytes. 2. The surgeon noticed the amount of pus in the mucopurulent'discharge from the wound have been decreasing. 3. The examiner saw the marked shadowing in the lung have areas of various intensity. V. Прочитайте и сравните следующие предложения и обратите внимание на причастия: We saw him recover gradually.) Мы видели, как он постепен-We saw him recovering gradually. / но выздоравливает.
I watched the doctor examine the patient. 1 Я наблюдал, как врач I watched the doctor examining the patient. I осматривает больного. Из каких элементов состоит сложное дополнение вторых предложений? (см. с. 291)
VI. Найдите сложное дополнение. Скажите, чем оно выражено. Переведите предложения: 1.1 heard this patient coughing badly at night. 2. We watched the patient's condition gradually becoming worse. 3. We saw typical signs of intoxication associated with the over-dosage of this poisonous drug appearing gradually. VII. Выучите следующие слова и словосочетания: palpitation [,paelpi'teijn] n сильное сердцебиение; трепетание onset ['Dnset] n начало; приступ precede [pn'si:d] v предшествовать moderate ['nrodent] а умеренный; средний readings ['ri:dirjz] n показания (прибора) slight [slait] а слабый, тонкий; незначительный; легкий confirm [кэп'Гз:т] v подтверждать murmur ['тз:тэ] п шум (в сердце) duration [djus'reifn] n продолжительность insist [m'sist] v настаивать (с предлогом on) strict [stnkt] а строгий VIII. 1. Прочитайте текст А. 2. Найдите и переведите предложения, в которых употребляется сложное дополнение. 3. Озаглавьте каждый абзац. 4. Выпишите английские эквиваленты следующих словосочетаний: при физическом напряжении; ясно выраженный; на верхушке сердца; меняться по плотности и продолжительности; настаивая на соблюдении строгого постельного режима
Воспользуйтесь поиском по сайту: ©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...
|