Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Словосложение (compounding)




Задание. 1. Словообразовательная модель сложных имен существительных [N2 + N1 ] является продуктивной и активной в современном английском языке. Значение сложных слов складывается из значений слов, его составляющих, и семантической связи между ними.

Самыми частотными видами семантической связи являются

· отношение цели (relation of purpose): а fish kettle – a kettle for cooking whole fish;

·  отношение «часть от целого» (“ part of ” relation): an eggshell a shell of an egg;

· пространственные отношения (relation of place): street people – people who sleep on the streets;

· отношение подобия (relation of resemblance): silver foil – foil made of aluminium that looks like silver;

· Отношение «материал и вещь, из него сделанная» (“ made of …” relation): a wax-flower – a flower made of wax;

Какой тип перечисленных отношений объясняет семантику следующих производных? Производящие имена существительные имеют прямые значения.

bagpipes, bath-robe, bookshop, bus stop, coastguard, doorknob, eggcup, egg-white, matchbox, mouse-hole, star-stone, windowsill,

Задание 2. Какие виды связи, уже упомянутые и новые, между компонентами сложного слова выявляются в данных словах? Все они мотивированы прямыми значениями своих составляющих.

chair-bed, door-handle, drugstore, fish-monger, garden city, lifebelt, oil lamp, pepper-box, postman, sand-hill, water-turbine, wine-merchant

Задание 3. В состав сложных имен существительных, образованных по модели N2 + N1, могут входить лексические компоненты не только в прямом значении, но и в производном. Например, a timetable schedule for buses, trains, planes, etc., где слово table имеет не прямое значение a piece of furniture, апроизводное значение a list of information arranged in rows across and down the page.

Какой из лексических компонентов в данных сложных словах имеет прямое значение, а какой - производное?

night class, eyeball, icecap, home help, appointment book, base camp, state school

Задание 4. В заданиях 1, 2 и 3 были приведены сложные слова с прозрачной морфемной мотивацией. В отличие от них, следующие сложные имена существительные частично или полностью утратили морфемную мотивацию, т. е. их значение нельзя полностью вывести из значений слов, их составляющих. Однако, почему именно эти простые слова легли в основу образования этих сложных слов? При необходимости посмотрите значения слов, составляющих сложное слово, в словаре. Дайте свою интерпретацию семантического переноса.

А/ Частичная утрата морфемной мотивации.

1 an eardrum a tight thin piece of skin inside the ear

2 a soapstone a soft stone that feels like soap

3 a frogman someone who does the police or military work under water using special clothes and equipment

4 headland an area of land that sticks out from the coast into the sea

5 needle-work the activity or art of sewing

6 eagle eye sharp eyesight

Б/ Полная утрата мотивации:

1 feather-bedding the practice of employing more workers than you need in order to avoid making people unemployed

2 fishing expedition an attempt to find out more information by asking a lot of questions

3 heart-ache mental anguish

4 star chamber a group of powerful people who make decisions without caring whether they are fair or harmful to other people.

5 chickenfeed a small unimportant amount of money

6 a gridlock a situation in which nothing can happen usually because people disagree strongly.

Задание 5. Утратой морфемной мотивации могут характеризоваться не только имена существительные, построенные по модели[N2 + N1], но и сложные слова, построенные по другим моделям.

По какой модели построены следующие существительные?

cold comfort, deadline, deadlock, shorthand, shortlist, greenhorn, tipsy-cake

Определите по словарю их значения. Являются ли они морфемно мотивированными? На основе каких значений составляющих происходит семантический перенос?

Заполните пропуски в предложениях одним из существительных.

1. The talks have reached a complete __.2. __ is my favourite dessert. 3. I hope we can finish this work before the __. 4.Who is on the __ of candidates for the job? 5. The __ is situated off the major tourist circuits. 6. The reporter took notes in shorthand. 7. Jack has found a job but this is __ to Jill, who is still looking for it. 8. The __ were very anxious to do everything right.

Задание 6. Запишите словообразовательные модели сложных имен прилагательных

1. brand-new, ice-blue, sage-green, sugar-free, threadbare, world-famous

2. last-minute, long-distance, long-life, long-range, short-haul, top-level, top-secret

3. long-lived, long-lost, short-lived, high-flown

4. life-threatening, record-breaking, sea-loving, time-consuming

5. heather-covered

6. low-lying

Составьте словосочетания из выше приведенных прилагательных и следующих имен существительных.

aircraft, batteries, call, car, change, clothes, environment, eyes, flight, gown, investigation, juice, language, nation, people, performance, picture, planning, process, relative, roof, rug, valley.

Задание 7. Сложнопроизводные слова, образованные по модели [noun +(verb + -er)] → noun обычно имеют прозрачную семантическую структуру.

Перефразируйте следующие слова. Например: a fire-fighter – a person who fights fire; a tin opener – a thing that opens tins.

baby-sitter, brick-layer, cement-mixer, food-processor, hairdresser, home-owner, shop-keeper, theatre-goer, window-cleaner,

Задание 7. Сложные и сложнопроизводные имена прилагательные используются для описания внешности человека и его характера.

Прочтите текст и выпишите все имена прилагательные. Сгруппируйте их по моделям их производства.

Bob is a shorthaired, grey-eyed, rosy-cheeked and very healthy-looking guy. He is always sun-tanned, God knows why. He is broad-shouldered and slim-hipped and long-legged, which makes him pleasant to look at. He usually wears tight-fitting jeans, an open-necked shirt and open-toed sandals. His clothes are brand-new.

Задание 8. Подберите к словам в части А синонимы из части Б. Что общего в значении всех слов? В чем сходны и различны их словообразовательные структуры?

А absent-minded big-headed cold-blooded easy-going good-tempered quick-witted self-centered two faced warm-hearted Б intelligent egotistical kind forgetful unemotional hypocritical proud of oneself cheerful relaxed

 

Задание 9. Модели образования сложных слов от фразовых глаголов весьма активны в современном английском языке. Послелог может оставаться вторым элементом или становится первым. От каких фразовых глаголов произведены подчеркнутые слова? Переведите предложения на русский язык.

1. The start of the tennis match had to be delayed for half an hour because of a sudden downpour. 2. Although I have flown hundreds of times, I still feel nervous especially just before the take-off. 3. I didn’t feel like cooking so I decided to have a takeaway from the Indian restaurant. 4. Her father was a military and she had a very strict upbringing. 5. This is the fifth break-in in the area in the past month but the police still have no idea who is doing it. 6. There was a twenty-minute hold-up at the start of the concert owing to technical problems with the lightning. 7. The factory’s daily output has increased by more that 25 per cent in the past six months. 8. The president denied that she had been involved in the recent cover-up. 9. The car was a complete write-off after the accident. 10. The onset of the disease is marked by a high temperature. 11. The final outcome of the talks between the Director and the employees is not known yet.

 

КОНВЕРСИЯ (CONVERSION)

Задание 1. Ознакомьтесь с типологией семантических отношений между исходным словом и производным по конверсии (Приложение 5). Опишите семантические отношения между следующими парами слов, принимая во внимание только их прямые значения.

to clap – a clap; fuel – to fuel; to catch – a catch; white – to white

Задание 2. Прочитайте текст. (Повествование ведется от лица девочки лет десяти.) Подчеркнутые в тексте слова – производные, образованные по конверсии. Каковы их производящие? Сравните их значения. Соответствуют ли они типологии отношений между исходным словом и производным?

Dill was a curiosity. He wore blue linen shorts that buttoned to his shirt, his hair was snow white and stuck to his head like duck fluff; he was a year my senior but I towered over him. As he told us the old tale his blue eyes would lighten and

darken; his laugh was sudden and happy.

Harper Lee To Kill a Mocking Bird (an extract)

Есть ли в этом тексте производные, образованные аффиксацией или словосложением? Запишите их словообразовательные модели.

Задание 3.

A/ Сравните семантические структуры слов, образованных по конверсии.

Б / Какое слово использовано в предложениях? Обоснуйте свой ответ.

Age noun 1 the period of time a person has lived or a thing has existed 2 One of the periods of life 3 the state of being old 4 the particular time of life at which a person becomes able or unable to do smth 5 a particular period of history 6 a long time Age verb 1 to become old 2 to cause to become old

1. It has been ages since we met. 2. After his wife’s death he aged very quickly.

3. At your age you should know better. 4.His back was bent with age.

Chalk noun 1 a type of soft white rock, used for making lime and various writing materials 2 (a piece of) this material, white or coloured used for writing or drawing Chalk verb To write, to mark or draw with chalk

1 An X was chalked on the fence, marking the spot. 2. Teachers write on the blackboard with a piece of chalk. 3 Chalk crumbs very easily.

Challenge verb 1 to call (someone) to compete against one esp. in a fight, a match, etc 2 to question the legality or rightness Challenge noun 1 An invitation to compete in a fight, match, etc 2 (something with) the quality of demanding competitive action, interest or thought

1. He accepted his friend’s challenge to swim across the river. 2. This decision can be challenged by the oil companies. 3. To build a bridge in a month was a real challenge. 4. I challenged him to a game of tennis.

Correct adj 1 right; without mistakes 2 keeping to proper standards of manners Correct verb 1 To make right or better; 2 Mark the mistakes in a paper

1. Correct my spelling if it’s wrong. 2. The first person who gives the correct answer wins the contest. 3. I want to correct this false impression that people have of me. 4. My uncle is always very formal and correct. 5. She had surgery to correct a defect of her nose.

Graze verb 1 to break the surface (esp. The skin) by rubbing against something 2 to touch (something) lightly while passing Graze noun a surface wound

1. This graze of yours is nasty! 2. He fell off the swing and grazed his knee. 3. The car just grazed the gate as it drove through.

Задание 4. Найдите дериваты, образованные по конверсии, в следующих фразах. Переведите предложения на русский язык.

1. It’s a terrific holiday read. 2. Will he sidewith his son? 3. The clock chimed one o’clock. 4. Mr Chancey bested his opponent in a TV political discussion.

5. Obviously, in any negotiations there has to be a give and a take. 6. Let's sort all the clothes into piles. 7. I don’t have time to key that information in. 8. He said his financial worries were a thing of the past. 9. Later, when tempers had cooled, they sat down and talked. 10. Would you make sure that you forward my mail promptly? 11. She came out of water cold but exhilarated and toweled herself vigorously. 12. Diane took a quick peek at herself in the mirror. 13. We only had a glimpse at the river.

 

АФФИКСАЦИЯ, СЛОВОСЛОЖЕНИЕ, КОНВЕРСИЯ

Прочитайте тексты, выпишите подчеркнутые производные слова и запишите соответствующие деривационные модели.

Текст 1.

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...