Перечень экзаменационных вопросов по дисциплине «Теоретическая фонетика»
12. Stylistic modifications of sounds: formal and informal speech.
15. The functional aspect of word stress.
Содержание экзаменационных вопросов
English phonetics as a science. The aim of the subject, its tasks. The main definitions of the science.
The definition of organs of speech. Description and work of Active organs of speech. Description and work of passive organs of speech.
The definition of the phoneme. The trends in the phoneme theory: mentalistic theory, physical theory. Neutralization of the phoneme.
Functions of phoneme: constitutive, differential functions.
The definition of the phoneme. Different trends in definition of the phoneme. Notation. Transcription. Different types.
The definition of phonological analysis. Methods of phonological analysis: distributional analysis, semantic analysis.
The system of consonants: number, characteristic features. Principles of classification. Different classifications of consonants: D. John’s classification, Vasiliev’s classification of consonants.
Modifications of consonants: assimilation, accommodation, elision.
The system of rowels: number, characteristic features, Principles of classification. Classification of vowels.
Modifications of vowels: reduction of vowels in connected speech.
The definition of alternation. Types of Alternation: vowel, alternation, consonant alternation, vowel-consonant alternation. 12. Stylistic modifications of sounds: formal and informal speech. The definition of formal/informal speech stylistic use of sounds in formal/informal speech. Sounds’ modifications.
The definition of the syllable. Different trends of defining the syllable in phonetics. Types of syllables in English. Torsuev’s classification of syllable types. 14. Accentual structure of English words. The nature of an accent. Types of accents. Accentual structure of words in Modern English. 15. The functional aspect of word stress. The functions of a stress in a word: constitutive, differential functions. The role of a stress in word-building and form building.
The definition of intonation. Structure of intonation: group intonation pattern, syntagms constituents of an intonation group: pre-head, head, nucleus, fail.
The definition of intonation. Functions of intonation. Communicative function as the main one.
Use of intonation in different styles: intonation in formal and informal speech.
Use of sounds and intonation in different styles of speech: formal, informal speech. The peculiarities of dialectal speech. Dialectology as a branch of science.
The definition of the standard in pronunciation. RP-received pronunciation as the norm in the English Language.
The definition of the standard. Changes in The standard in the modern language, changes in consonant/vowel system. Changes in intonation.
English as an international language in modern times. Number of people speaking it as an official/national language. Causes of spread of the language.
The peculiarities of British English: English English. Consonants and vowels in English. Use of intonation in English English.
The peculiarities of British English: Welsh English, Scottish English. Some changes in sounds in Northern Ireland English.
Standards of English in America. General American Pronunciation-GA. The peculiarities of pronunciation of consonants and vowels in American English. Some changes in the use of intonation. Требования к уровню освоения дисциплины «Теоретическая фонетика» На Государственном экзамене выпускник показывает определенные знания и умения, приобретенные в результате изучения дисциплины «Теоретическая фонетика», а именно должен Знать: - основные положения фонетической теории, составляющие базу теоретической и практической подготовки специалиста; - специфику организации и функционирования английской звучащей речи; - фонетические средства реализации различных типов дискурса для достижения определенных коммуникативных задач;
Уметь: - применять приобретенные теоретические знания в процессе межкультурной коммуникации; Владеть: - основными методами исследования фонетических явлений. Литература для подготовки к Государственному экзамену по дисциплине «Теоретическая фонетика» Основная литература 1. Леонтьева С.Ф. Теоретическая фонетика современного английского языка. – М.: Издательство «Менеджер», 2002. – 336 с. 2. Соколова М.А. Практическая фонетика английского языка. М: ВЛАДОС, 1997. – 384с. 3. Соколова М.А. Теоретическая фонетика английского языка. М.: ВЛАДОС, 1996. – 286 с. 4. Торсуев Г.П. Проблемы теоретической фонетики и фонологии. – М., 1969. Дополнительная литература 1. Ахманова О.С. Фонология, морфонология, морфология. – М., 1966. 2. Зиндер Л.3. Общая фонетика. – Л., 1979. 3. Торсуев Г.П. Вопросы акцентологии современного английского языка. – М. – Л., 1960. 4. Vassilyev V.A. English Phonetics: А Theoretical Course. – М., 1970. 5. Gimson A.C. An Introduction to the Pronunciation of English. – London, 1981. 6. Hughes A., Trudgill P. English Accents and Dialects. – London, 1980. 7. Shakhbagova D.A. Varieties of English Pronunciation. – М., 1982.
1. Тематическое содержание д исциплины «Стилистика» Aктуальность данного курса определяется необходимостью завершения подготовки специалистов по специальности «Иностранный язык с дополнительной специальностью», в их умении выполнять лингвостилистический анализ текста, что является свидетельством лингвистической зрелости обучаемых. Целью данного курса является обучение студентов основам теории функциональных стилей и основам стилистического анализа текстов различных жанров. Задачами курса являются: - изучение стилистического инвентаря английского языка; - обучение лингвистическому анализу текстов различных жанров; - изучение теории функциональных стилей. Умения и навыки, выработанные в ходе освоения данной дисциплины, позволяют повысить культуру умственного труда, совершенствовать навыки самостоятельной работы студентов. Знания по данному курсу предоставляют возможность приобщиться к сокровищнице английской классики. В рамках данного курса студенты могут демонстрировать знания особенностей стиля современных иноязычных писателей. Курс предусматривает во взаимодействии с другими дисциплинами развитие общей, коммуникативной и профессиональной компетенций студентов.
Методологическую базу курса составляют труды известных английских, а также отечественных лингвистов. Используются различные методы и приемы: описательный метод, включающий приемы наблюдения, обобщения, классификации материала, метод количественного анализа, контрастивный анализ, метод компонентного (семного) анализа, метод моделирования. Основу данного курса образуют следующие положения и принципы: диалектическое единство формы и содержания, части и целого, неразрывное единство языка, мышления и объективной действительности, коммуникативная направленность как основная функция языка, принцип системности грамматического материала, принцип единства синтагматики и парадигматики, семантический, морфологический, синтаксический, комплексный принципы. Межпредметные связи курса обеспечиваются установлением параллелей между знаниями студентов по курсам лексикологии, истории английского языка, теоретической грамматики.
Воспользуйтесь поиском по сайту: ©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...
|