Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Chaplinil olid suured pruunid silmad, aga Allal on rohelised silmad.




 

Обрисовывая в последующих упражнениях чью-то внешность, ограничимся пока описанием роста, телосложения, волос и глаз. Если же Вам не хватает этого материала - загляните в дополнения к главе 19.

Harjutus 123. * Повторите упр. 33 (1-ая часть самоучителя).

Kas teil on sõber? - Jah,...............................

Kus ta elab? - (в Нарве)...............................

Mis on teie sõbra nimi? - (Гия).........................................

Mis rahvusest ta on? - (грузин)...............................

Kirjeldage sõbra välimust! - (крупный мужчина пиковой масти)..............................................................................................................................

 

Harjutus 124. *

Kas teie naaber on abielus? - Jah,...........................

Mitu last tal on? - (3).........................................

Mitmendas korteris ta elab? - (в 36-ой)....................................

Missugune on tema välimus? - (средняя во всех отношениях)..............................................................................................................................

 

Harjutus 125. *

Kus on sündinud teie ämm? - (в Урюпинске).....................................

Mis aastal on ta sündinud? - (в 1943 г.)...........................................

Millal ta Narva kolis? - (в 1956 г.).................................................

Kus ta töötab? - (в школе)...............................

Kuidas näeb ta välja? - (маленькая, толстенькая, светленькая)..............................................................................................................................

 

Harjutus 126. Прочитайте и переведите.

 

Minu sõbratar Pille (jutustab Galina).

Tutvusin oma sõbratariga seitse aastat tagasi. Ta meeldib mulle väga, temast tahangi jutustada.

Me kohtume Pillega iga nädal. Ta on heasüdamlik ja natuke lihtsameelne, temaga koos on alati lõbus. Sõbratari ta ei käi ma ei teatris ega kohvikus.

Pille on lahutatud ja kasvatab üksi kaht poega. Nad elavad äärelinnas väikeses kahetoalises korteris. Pille töötab müüja na kaupluses, mis asub tema maja lähedal.

Pille jutustab sageli, et nooruses oli ta pikka kasvu ja sale blond kaunitar. Kuid praegu on ta keskmist kasvu ja paksuke. Tal on lühikesed tumedad sirged juuksed ja väikesed hallid silmad. Minu sõbratar arvab, et ta on ilus naine.

Homme on Pillel sünnipäev. Ma tean, et ta on sündinud 1958. aastal, kuid Pille väidab, et saab kolmekümne kahe aastase ks. Ma ostsin talle kingi-tuse ks ilusa peegli.

LIHTSAMEELNE,LIHTSAMEELSE - простодушный

MÜÜJA,MÜÜJA,MÜÜJAT - продавец, продавщица

ALATI - всегда, постоянно PEEGEL,PEEGLI,PEEGLIT - зеркало

NOORUS,NOORUSE,NOORUST - молодость, юность

KAUNITAR,KAUNITARI,KAUNITARI - красавица

PAKSUKE,PAKSUKESE,PAKSUKEST - толстушка, толстяк

 

18.3. В тексте упр. 126 жирным шрифтом выделены окончания (kingituse ks, müüja na, sõbratari ta) падежей SAAV, OLEV и ILMAÜTLEV. Прежде мы с ними не сталкивались - пора наверстать упущенное.

 

18.3.1. О падеже SAAV (падежное окончание - KS).

Harjutus 127. * Найдите форму падежа SAAV след. слов:

NIMETAV kuri sõber kurb nimi pruun suvi üks päev

OMASTAV kurja sõbra...............................

ê ê ê ê ê ê ê ê

SAAV kurja ks........................................

 

Образование формы падежа SAAV ничего сложного из себя не представляет: всё тот же процесс прибавления к форме падежа OMASTAV падежного окончания. Однако использование падежа SAAV в практической речи связано с немалыми трудностями из-за большого количества функций этого падежа. Рассмотрим некоторые из них*.

 

Harjutus 128. * Вспомните глагол SAAMA - становиться, от него происходит название падежа: SAAV - "становительный". Основной функцией этого падежа является выражение становления, т.е. действия, которому предстоит (или предстояло) осуществиться в будущем:

Я хотел стать учителем. - Ma tahtsin saada õpetajaks.

Переведите:

1. Pille tahab saada arsti ks. -........................................................

Arsti ks saab õppida Tartu Ülikoolis. -............................................

Ilm läheb külma ks. -....................................................................

Põhikool muutub gümnaasiumi ks. -............................................

Kassipoeg kasvas suure ks ilusa ks kassi ks. -................................

Ma jäin haige ks. -................................................................................

* Только те, изучение которых является обоснованным в рамках курса для начинающих.

2. Поросёнок вырос в свинью. -...............................................

Наш кот выздоровел. -...............................................

В университете можно выучиться и на учителя. -...............

Она хотела стать продавцом. -.......................................

Теплеет (погода). -...............................................

KASVAMA,KASVAN - расти ARST,ARSTI,ARSTI - врач

MUUTUMA,MUUTUN - меняться превращаться становиться

PÕRSAS,PÕRSSA e. PÕRSA,PÕRSAST - поросёнок

SIGA,SEA,SIGA - свинья

TERVE,TERVE,TERVET - здоровый здравый целый

 

Harjutus 129. Падеж SAAV выражает период времени, в течение которого происходит действие:

Мы едем в командировку на две недели. -

- Me sõidame komandeeringusse kaheks nädalaks,

а также срок свершения действия:

Я вернусь ко второму мая. - Ma tulen tagasi teiseks maiks.

Прочитайте и переведите:

 

Viktori tööpäev.

Tavaliselt tuleb Viktor tööle kella üheksa ks hommikul. Meister annab talle tööülesande terve ks päeva ks ja Viktor läheb poole ks tunni ks suitsetama. Ta suitsetab kella kaheteistkümneni, kuigi vahel läheb paari ks minuti ks ka tsehhi. Kella ühe ks on Viktor juba sööklas. Tema lõunavaheaeg lõpeb kell kaks, kuid oma töökohale jõuab Viktor sööklast alles kella poole viie ks. "Kus sa olid?" küsib temalt meister. "Noh, esite ks, peab ju inimene veidigi puhkama", vastab Viktor. "Ja teise ks... " Nii nad vestlevadki tööpäeva lõpuni. Jah, Viktoril on pingeline töö, õhtu ks väsib ta väga.

TÖÖÜLESANNE,TÖÖÜLESANDE,TÖÖÜLESANNET-рабочее задание

TSEHH,TSEHHI,TSEHHI - цех KUIGI - хотя, хоть

VEIDI - немного несколько слегка

VESTLEMA,VESTLEN - беседовать

LÕPP,LÕPU,LÕPPU - конец окончание ALLES - только

PINGELINE,PINGELISE,PINGELIST - напряжённый

VÄSIMA,VÄSIN - уставать

 

Harjutus 130. * ESITEKS - во-первых

teine - teise -TEISEKS - во-вторых

kolmas - kolmanda -KOLMANDAKS- в-третьих

neljas -......... -.................. - в-четвёртых

............ -......... -.................. - в-пятых

18.3.2. О падеже OLEV (падежное окончание - NA).

Harjutus 131. *Основной функцией* падежа OLEV является выражение рода занятий человека (и не только его):

Крокодил Гена работал в зоопарке крокодилом. -

- Krokodill Gena töötas loomaaias krokodillina.

Найдите форму падежа OLEV следующих слов:

штукатур маляр плотник столяр слесарь электрик

NIMETAV krohvija maaler puusepp tisler lukksepp elektrik

OMASTAV krohvija maalri puusepa tisleri lukksepa elektriku

ê ê ê ê ê ê

OLEV krohvija na...................................

 

Harjutus 132. * Заполните пробелы словами из упр. 131:

Ma tahtsin töötada (кем?).........., kuid pidin töötama (кем?)........... Ta kavatses töötada (кем?).........., aga mitte (кем?)........... Te saate töötada nii (кем?).......... kui ka (кем?)...........

 

Harjutus 133. *

Kelle ks te tahtsite saada lapsepõlves? -

- Kelle ks te õppisite? -

- Kelle na te töötate?

 

Ma tahtsin saada röövli ks. ô röövel,röövli - разбойник

Ma õppisin juristi ks. ô jurist,juristi - юрист

Ma töötan advokaadi na. ô advokaat,advokaadi - адвокат

 

Minu sõber......................... ô kunstnik,kunstniku - художник

................................................. ô maalija,maalija - живописец

................................................. ô maaler,maalri - маляр

 

Tema vend............... ô arst,arsti - врач

....................................... ô zootehnik,zootehniku - зоотехник

....................................... ô veterinaar,veterinaari - ветеринар

 

Ta..................................... ô kirjanik,kirjaniku - писатель

................................................. ô filoloog,filoloogi - филолог

................................................. ô kojamees,kojamehe - дворник

LAPSEPÕLV,LAPSEPÕLVE,LAPSEPÕLVE - детство

 

* См. сноску на стр. 44.

18.3.3. О падеже ILMAÜTLEV (падежное окончание - TA).

Harjutus 134. * Найдите форму падежа ILMAÜTLEV следующих слов:

NIMETAV leib nad töö number piim tuba gaas

OMASTAV leiva nende...............................

ê ê ê ê ê ê ê

ILMAÜTLEV leiva ta.....................................

 

Harjutus 135. *Основной функцией падежа ILMAÜTLEV является выражение отсутствия чего-либо:

Я пью чай без сахара. - Ma joon teed suhkruta.

Факультативно с формами этого падежа сочетается слово ILMA - без:

pileti ta = ilma pileti ta = без билета.

1. Переведите последнюю строчку упр. 134:

без хлеба,...,...,...,...,...,...

2. Повторите гл. 11 (стр. 77-78) и переведите:

Не ешь без хлеба! -............................................

Приходи без подарка! -............................................

Не женись без приданого! -....................................

Отвечайте без паузы! -............................................

Не ездите без билета! -............................................

PAUS,PAUSI,PAUSI - пауза

KAASAVARA - приданое

 

18.4. Вот Вы и познакомились со всеми 14-ю падежами эстонского языка. Спустя годы, убелённый сединами, Вы будете рассказывать об этом невероятном событии своим внукам, а они будут согревать Вас своими восхищёнными взорами.

Пока мы ограничились падежными формами единственного числа (за исключением падежа NIMETAV), образование форм множественного числа будет рассматриваться в следующей части данного учебника. А в этой главе осталось сделать последнее: собрать падежи в таблицу и немного поупражняться в технике склонения.

 

Käänete tabel (ainsus).

Kääne Küsimused Käändelõpp
NIMETAV KES? MIS?
e. nominatiiv КТО? ЧТО?  
  PIKK PIME ÖÖ  
OMASTAV KELLE? MILLE?
e. genitiiv КОГО? ЧЕГО? ЧЕЙ? ЧЬЯ? ЧЬЁ? ЧЬИ?  
  PIKA PIMEDA ÖÖ  

 

OSASTAV KEDA? MIDA? -d, -t, Ø, -da
e. partitiiv КОГО? ЧТО? ЧЕГО?  
  PIKKA PIMEDAT ÖÖD  
SISSEÜTLEV KELLESSE? MILLESSE? KUHU? -sse, Ø
e. illatiiv В КОГО? ВО ЧТО? КУДА?  
  PIKKA PIMEDASSE ÖÖSSE  
SEESÜTLEV KELLES? MILLES? KUS? -s
e. inessiiv В КОМ? В ЧЁМ? ГДЕ?  
  PIKAS PIMEDAS ÖÖS  
SEESTÜTLEV KELLEST? MILLEST? KUST? -st
e. elatiiv О КОМ? О ЧЁМ? ИЗ ЧЕГО? ОТКУДА?  
  PIKAST PIMEDAST ÖÖST  

 

ALALEÜTLEV KELLE? MILLE? KUHU? -le
e. allatiiv КОМУ? ЧЕМУ? НА ЧТО? КУДА?  
  PIKALE PIMEDALE ÖÖLE  
ALALÜTLEV KELLEL? MILLEL? KUS? -l
e. adessiiv У КОГО? У ЧЕГО? НА ЧЁМ? ГДЕ?  
  PIKAL PIMEDAL ÖÖL  
ALALTÜTLEV KELLELT? MILLELT? KUST? -lt
e. ablatiiv ОТ КОГО? ОТ ЧЕГО? С ЧЕГО? ОТКУДА?  
  PIKALT PIMEDALT ÖÖLT  
SAAV KELLEKS? MILLEKS? -ks
e. translatiiv СТАТЬ КЕМ? КАКИМ? ЧЕМ?  
  PIKAKS PIMEDAKS ÖÖKS  
RAJAV KELLENI? MILLENI? -ni
e. terminatiiv ДО КОГО? ДО ЧЕГО?  
  PIKA PIMEDA ÖÖNI  
OLEV KELLENA? MILLENA? -na
e. essiiv БЫТЬ КЕМ? ЧЕМ? КАКИМ?  
  PIKA PIMEDA ÖÖNA  
ILMAÜTLEV KELLETA? MILLETA? -ta
e. abessiiv БЕЗ КОГО? БЕЗ ЧЕГО?  
  PIKA PIMEDA ÖÖTA  
KAASAÜTLEV KELLEGA? MILLEGA? -ga
e. komitatiiv С КЕМ? С ЧЕМ? ЧЕМ?  
  PIKA PIMEDA ÖÖGA  

 

PIME,PIMEDA,PIMEDAT - тёмный слепой

В словосочетании "pikk pime öö" слова "pikk" и "pime" являются определениями, а "öö" является определяемым. Обратите внимание: в падежах RAJAV, OLEV, ILMAÜTLEV и KAASAÜTLEV определение (или определения) сохраняет форму падежа OMASTAV.

 

Harjutus 136. * Просклоняйте словосочетания:

1. Tuuline rand   Külm maa   Jäine raamat   Rändav järv
2. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
3. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
4. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
5. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
6. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
7. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
8. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
9. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
10. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
11. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
12. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
13. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........
14. ......... ........   ......... ........   ......... ........   ......... ........

 

TUULINE - ветреный JÄINE - ледяной (ледовый)

RAND,RANNA - морской берег взморье пляж

RÄNDAV,RÄNDAVA - странствующий кочующий кочевой

Все остальные формы, необходимые для склонения, найдите самостоятельно.

 

Дополнения.

 

Õppetekst 4. Lõppsõna.

Mina,..........., olen sündinud, elanud, kannatanud ja armastanud sellel maal, mis mind muidugi ei õigusta, kuid võimaldab kuidagi seletada minu käitumist.

Härra kohtunik! Kui Juss kutsus mind lõbusalt aega veetma hubases kohakeses, polnud mul aimugi, et selleks kohaks osutub tema garaaž ja kogu lõbu seisneb mingi jälgi likööri joomises. Umbes kell seitse said meil sigaretid otsa ja Juss läks poodi. Mulle ütles ta, et tuleb tagasi viieteistkümne minuti pärast.

Ma ootasin pool tundi ja otsustasin koju minna. Kuid see ei õnnestunud, sest Juss oli lukustanud garaaži ukse. Nii pidingi ma selles garaažis hommikuni istuma.

Ma ei teadnud, et Juss libastus jäätunud kõnniteel, et ta kukkus, murdis jala ja sattus linnahaigla traumatoloogia osakonda. Alles hommikul sai ta oma sõbraga kohtuda ja paluda, et see mind garaažist välja laseks.

Kui ma oleksin teadnud, et see ukseluku urgitseja pole Juss, vaid keegi teine, võib olla isegi korralik inimene, poleks ma muidugi löönud teda haamriga, vaid mõne puukaikaga, mida seal garaažis küllalt vedeles.

Praegu parandab Juss tervist ühes palatis koos oma sõbraga ja ma loodan südamest, et neil pole seal igav.

Jussi auto haletsusväärset seisundit seletab see, et garaažis, kus ma öö veetsin, on vist suvelgi öösiti külm, veebruarist rääkimata. Neid muudatusi, mis ma Jussi auto konstruktsiooni sisse tõin, tuleb seletada ainult vajadusega kuidagi sooja saada, mingist vandalismist ei saa juttugi olla.

 

Harjutus 137. В этом упражнении расширяется базовый словарь темы "ILM". Чтобы избежать загромождения таблицы, основные формы новых слов в ней не приводятся (см. словарь). Для удобства пользователя глаголы приводятся в настоящем и простом прошедшем времени.

  ... on (oli) ilus. Погода хорошая
  ... on päikesepaisteline.   солнечная
  ... on palav.   знойная
  ... on soe.   тёплая
ILM... ... on jahe.   прохладная
  ... on niiske.   сырая
  ... on vihmane.   дождливая
  ... on tuuline.   ветреная
  ... on külm.   холодная

 

 

  ... sajab (sadas). На дворе идёт дождь (снег)
VÄLJAS... ... tuiskab (tuiskas).   вьюжит
  ... on sula.   оттепель
  ... on pilvitu. Небо безоблачное
  ... on selge.   ясное
TAEVAS... ... on pilves.   пасмурное
  ... on hall.   серое

 

 

  ... tõuseb (tõusis). Солнце встаёт
  ... särab (säras).   сияет
PÄIKE... ... paistab (paistis).   светит
  ... ei paista (ei paistnud).   не светит
  ... loojub (loojus).   заходит
  ... rahet. Идёт град
SAJAB ... lund.   снег
(SADAS)... ... lörtsi.   мокрый снег
  ... vihma.   дождь
  ... seenevihma.   грибной дождь
  ... paduvihma.   проливной дождь
  ... äikesevihma.   грозовой дождь
  Müristab (müristas). Гремит гром.
  Lööb (lõi) välku. Сверкает молния.
  ... nõrgeneb (nõrgenes). Ветер слабеет
  ... on nõrk.   слабый
TUUL... ... tugevneb (tugevnes).   усиливается
  ... on tugev.   сильный
  ... on vinge.   пронизывающий
  ... on maas.   Туман.
UDU... ... hajub (hajus). Туман рассеивается
  ... on kuiv.   ... сухая
MAA... ... on märg. Земля... ... мокрая
TEE... ... on lumine. Дорога... ... в снегу
TÄNAV... ... on jäätunud. Улица... ... обледенела
  ... on libe.   ... скользкая
  ... on porine.   грязная (в грязи)
  ... on miinus 13 kraadi.   минус 13 град.
TEMPERA- (Külma on 13 kraadi.)   (13 град. холода)
TUUR... ... on 0-kraadi piires. t° C около 0
  ... on pluss 21 kraadi.   плюс 21 град.
  (Sooja on 21 kraadi.)   (21 град. тепла)

 

Milline on teie arvates ideaalne suveilm (sügisilm, talveilm)? -........................

Глава девятнадцатая, частичная.

 

О падеже OSASTAV.

 

Существительные, прилагательные, числительные и местоимения в эстонском языке изменяются по падежам, т.е. склоняются. С помощью падежей выражается отношение склоняемых слов к другим словам словосочетания или предложения.

Можно дать перечень конкретных языковых ситуаций (не пыта-ясь увязать падежи эстонского языка с падежами русского языка, что весьма непросто сделать), при которых используется тот или иной падеж, определив тем самым его функции. Именно такого подхода мы придерживались на протяжении всего курса:

    NIMETAV   vend    
квартира брата è OMASTAV   venna è venna korter
у брата è ALALÜTLEV   venna+l è vennal
с братом è KAASAÜTLEV   venna+ga è vennaga
без брата è ILMAÜTLEV   venna+ta è vennata

 

Несколько сложнее будет описать функции падежа OSASTAV, ибо помимо языковых ситуаций нам неизбежно предстоит осмыслить и взаимосвязь этого падежа с падежами русского языка. Ничего недоступного пониманию в этом материале нет. "Жар-рр-ре-ной кар-рр-ртошки!" - самозабвенно орёт попугай и без дополнительной зуб-рёжки по-другому он эти слова, хоть убей, не скажет. Но всякий, кто не попугай, предпочтёт бездумному зазубриванию точное знание и сознательное использование словарного запаса.

 

19.1. О функциях падежа OSASTAV.

Вкратце этот материал уже рассматривался в 1-ой части само-учителя (стр. 53-61). Повторим: падеж OSASTAV является одной из основных форм каждого склоняемого слова.

То, что OSASTAV является основной формой, означает, что от этой формы происходит дальнейшее формообразование склоняемого слова (об этом пойдёт речь в III части данного пособия).

Изучение функций падежа OSASTAV также начнём с повтора.

 

Kolm lüpsjat - 3 доярки
Kaksteist lehma - 12 коров
Viiskümmend seitse pakki piima - 57 пакетов молока
................................... .................    
é é    
Количественные числительные OSASTAV    

 

19.1.1.

 

 

Формы единственного числа падежа OSASTAV используются при количественных числительных (кроме слова"один").

 

Harjutus 138. * Заполните пробелы:

Inimesel võib olla PEA,PEA,PEAD - голова

(2 глаза).........., SILM,SILMA,SILMA - глаз

(2 руки).........., KÄSI,KÄE,KÄTT - рука

(2 ноги).......... ja JALG,JALA,JALGA - нога

(32 зуба)................ HAMMAS,HAMBA,HAMMAST - зуб

Kuid admiral Nelsonil oli (1 глаз)...................., piraadil John Silveril oli (1 нога)...................., üheaastasel lapsel on (8 зубов)...................., aga hekatonheiril*oli (50 голов).................... ja (100 рук).....................

 

Harjutus 139. * В скольких случаях среди трёх данных Вам на выбор форм слова нет той, которая необходима для заполнения пробела?

Minu maja asub kesklinnas. Maja lähedal on (4)....................(koolis,kool,kooli), (7).................... (kauplus,kauplusest,kauplused) ning (22)................................. (baar,baari,baarid) ja............ (restorani,restoranid,res- toran).

Ma elan mugavas neljatoalises korteris. Korteris on (1).................... (voodi,voodil,voodis), (3).................... (diivan,diivanid,diivanit) ja (3).................... (kušeti,kušetti,kušetid).

Mul on suur perekond. Mul on (5).................... (laps,lapse,last), (4).................... (poeg,poega,pojad) ja.......... (tütar,tütre,tütrel). Veel elavad meil (2).................... (tädi,tädid,tädi) ja nende (7).................... (kassid, kassi,kassiga).

 

Harjutus 140. * Повторите 10 главу (1-ая часть самоучителя, упр. 45-47). Там подчёркивается, что форма OSASTAV, необходимая Вам для ответа, нередко присутствует в вопросе.

 

Mitu linna on Eestis? - (примерно 40)......................

Mitu maakonda on Eestis? - (15)......................................

Mitu jõge on Eestis? - (420)1..............................

Mitu järve on Eestis? - (примерно 1200)2..............

Mitu saart on Eestis? - (примерно 400)3......................

Mitu sood on Eestis? - (примерно 18000)..............

Mitu kõrgustikku on Eestis? - (4)......................................

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...