Главная | Обратная связь | Поможем написать вашу работу!
МегаЛекции

Министерство образования рф. Бурятский государственный университет. Э. В. Бурцева. Английский язык. Л. Б. Ябжанова. Предисловие




МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ РФ

БУРЯТСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ УНИВЕРСИТЕТ

 

Э. В. Бурцева

 

АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК

Рекомендовано Учебно-методическим советом БГУ

в качестве учебного пособия

для обучающихся по направлениям подготовки

38. 03. 01 Экономика; 38. 03. 02 Менеджмент; 38. 03. 03 Управление персоналом;

38. 03. 04 Государственное и муниципальное управление;

38. 03. 05 Бизнес-информатика; 40. 03. 01Юриспруденция

 

 

Улан-Удэ

Издательство Бурятского госуниверситета

УДК 811. 11(075. 8)

ББК 81. 43. 21

Б917

 

Утверждено к печати редакционно-издательским советом Бурятского государственного университета

 

 

Рецензенты

Д. Г. Матвеева

канд. пед. наук,

доцент кафедры иностранных языков

естественнонаучного направления

 

Л. Б. Ябжанова

канд. филол. наук,

доцент кафедры «Английский язык

в профессиональной коммуникации» ВСГУТУ

 

Б917 Бурцева Э. В.

Английский язык. - Улан-Удэ: Изд-во Бурятского госуниверситета, 2016. - 70с.

 

Настоящее учебное пособие предназначено для студентов 1 курса направлений подготовки экономического и юридического профилей, а также для студентов других неспециальных факультетов и колледжей. Пособие составлено в соответствии с требованиями ФГОС ВО и может быть использовано для аудиторной и самостоятельной работы студентов

 

 

УДК 811. 11(075. 8)

ББК 81. 43. 21

© Э. В. Бурцева, 2016

©Бурятский госуниверситет, 2016

 

Предисловие

 

Настоящее пособие предназначено для студентов первого курса неязыковых вузов и студентов колледжей. Оно составлено в соответствии с требованиями программ к базовому курсу иностранного языка и рекомендуется как для работы над изучаемым материалом на занятии и для самостоятельной работы студентов.

Пособие содержит из ряда разделов, каждый из которых представляет отдельную тему. Каждый блок представлен тематическим словарем, тремя текстами, послетекстовыми упражнениями и диалогом. Тексты I и II – разговорные. Они являются моделью для построения аналогичных высказываний по теме. Работа с этими текстами направлена на развитие умений читать текст с полным охватом содержания (изучающее чтение), логически и последовательно высказываться на основе прочитанного в рамках усвоенного языкового материала, с выражением собственного отношения к предмету высказывания.

Процесс восприятия текста начинается с активного усвоения тематического словаря, который расположен перед текстом. Языковые упражнения обеспечивают тренировку лексико-грамматического материала. Речевые упражнения стимулируют речевые действия обучающихся и ведут их к выражению своей мысли на уровнях предложения, сверхфразового единства, развернутого монологического/диалогического высказывания.

Текст III является познавательным. Он имеет социокультурную направленность и формирует умение чтения с общим охватом содержания (ознакомительное чтение).

Каждый блок завершается рядом вопросов, способствующих привлечению знаний о культуре страны изучаемого языка и сопоставлению их с культурой своей страны.

Работа над диалогом направлена на развитие умения конструировать диалог на основе образца в рамках изучаемой разговорной темы.

В основу пособия положен принцип коммуникативности, что выражается в вовлечении обучающихся в общение через создание учебно-речевых ситуаций, оречевленность упражнений, речевое и учебное партнерство.
UNIT I

MEET OLGA

Words and phrases for the topic:


a family – семья

parents – родители

a father – отец

a mother – мать

a sister – сестра

a brother – брат

an aunt – тетя

an uncle – дядя

a niece – племянница

a nephew – племянник

grandparents – дедушка и бабушка

a grandfather – дедушка

a grandmother – бабушка

a granddaughter – внучка

a grandson – внук

an adopted son – приемный сын

a son – сын

a daughter – дочь

a husband – муж

a wife – жена

a stepfather – отчим

an orphan – сирота

a cousin – двоюродный брат (сестра)

twins – близнецы

a baby – малыш, новорожденный

relatives (close, distant) – родственники (близкие, дальние)

to introduce oneself (to smb. ) - представиться

to be born – родиться

appearance – внешность

attractive – привлекательный

slim – изящный

slender – стройный

thin – худощавый

plump – полный

cheerful – веселый

well-built – хорошо сложенный

fair hair – русые волосы

blond hair – светлые волосы

curly – вьющийся

wavy – волнистые

impatient – нетерпеливый

absent-minded – рассеянный

open-minded – открытый

sense of humor - чувство юмора.

honest – честный

ambitious - честолюбивый

gifted - одаренный, талантливый

a friendly family - дружная семья

a head of the family - глава семьи

to retire – уйти на пенсию

to get married – жениться, выходить замуж

to take care of – заботиться о …

to come together - собираться вместе

the pet of the whole family - любимец всей семьи


Text I                           

Olga’s family

Read Olga’s story about her family and say what family to Olga’s opinion is considered to be a good one.

My name is Olga Steblova. I was born on the 5th of May. I live in Moscow together with my parents and sister.

 My father is a businessman. He is the manager of a small firm. He is always busy. Sometimes he works even at weekends. My father is only 42 and my mother is 40. She is an economist and works in one of commercial banks. She works 5 days a week and is off on Saturdays and Sundays. My parents have been married for 20 years. They have much in common: they watch the same films, read the same books and newspapers, but they have different views on education and music. They are hard-working people. So we try to help mother about the house. I clean the flat. My sister goes shopping, and washes dishes.

 My sister’s name is Lena. She is three years younger than me. Lena is a student of the ninth form. She does well at school and gets only good and excellent marks. Lena is good at painting. She likes to go to the museums and art galleries. Her favorite painter is Rembrandt. My sister is fond of classic music. She plays piano very well and often goes to the concerts with her best friends.

As for me, I’m a student of the University. I am going to be a manager. Different aspects of Math and Economics come easy to me. I am on the top of the list in our group in these subjects. I’m good at English too. I’d like to learn some other European languages to communicate with people from different countries. I am always very busy, but when I am free, I like to read books. My favorite writer is Ernest Hemingway. I am fond of sports. I've got the first category in volleyball.

I have many friends. We like to spend time together. We walk about the city, talk, dance and do all the things which are interesting for young people.

My family is very united. All of us like to spend our week-ends in the country. We often go to the village to see our grandparents. They are pensioners. I like them very much because they always try to listen to my opinion, though they don’t always agree with what I say. We are deeply attached to each other and we get on very well.

     I also have many other relatives: uncles, aunts, cousins and many friends. Most of all I like my young aunt. Nina is my mother’s younger sister. She is married and has a family of her own. Her husband, Victor, is a doctor. Nina and Victor have two sons. They are twins. I like them very much. My aunt and uncle like to travel. Last summer they invited me to go to the Black See. It was a wonderful journey!

     I think, it is very important to have a good family where people are helpful and respect each other.

I. Give Russian equivalents of the following:


1. to have much in common

2. to help about the house.

3. to do well at school

4. to be good at

5. to be fond of

6. to be on the top of the list

7. to get on well.


 

II. What’s the English for:


1. быть женатыми

2. трудолюбивые люди

3. на три года младше

4. легко дается

5. быть глубоко привязанными

6. иметь собственную семью

7. уважать друг друга


 

III. Match two parts of the sentences in 2 columns:

1. She is an economist and                     a) of the ninth form.

2. I like my grandparents because              b) works in one of commercial banks.

3. My aunt and uncle                              c) I’ll try to enter the University.

4. Lena likes to learn languages              d) to see our grandparents.

5. My younger sister is a student            e) they try to listen to my opinion.

6. They are deeply attached to each other and f) like to travel.

7. After graduating from the college        g) they get on very well.

8. We often go to the village                       h) to communicate with people from                   

                                                                        different countries.

 

IV. Finish the following sentences using appropriate words and word combinations:

1. I have two sisters. They are ….

2. They have been … for 12 years.

3. Her brother is 2 years … than she.

4. Olga has many …: aunts, uncles, cousins.

5. Nick is married and has ….

6. People in good families are helpful and … each other.

7. My niece … on the 4th of September.

8. Lucy is … sports.

 

V. Answer the following questions:

1. Is Olga’s family large or small?

2. How old are Olga’s parents?

3. What are they?

4. Is Lena younger or elder than Olga?

5. Where does Lena study?

6. What is she good at?

7. Where does Olga study?

8. Is Olga a good student?

9. Who is Olga’s favorite writer?

10. What sport does Olga go in for?

11. What are Olga’s grandparents?

12. What other close relatives does Olga have?

 

VI. Look through the second passage again and describe Olga’s parents. Don’t forget to use the following words and phrases: a businessman, an economist, hard-working people, to be busy, to be married, to have much in common, to help mother about the house.

VII. Look through the third and the fourth passages and prove that Olga and her sister are good students: Don’t forget to use the following words and phrases: to do well at school, to get only good marks, to come easy, to be on the top of the list, to be good at, to like to read.

VIII. Look through the last passage again and speak about Nina’s family. Don’t forget to use the following words and phrases: to be married, a family of her own, husband, twins, to like to travel.

 

Поделиться:





Воспользуйтесь поиском по сайту:



©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...