Те же страницы зачем-то продублированные Викой Логиногвой
backgrounds Sound effects that sonically define the time and place of a location. Called "atmospheres" or "atmos" in the UK. "BGs" are considered sound effects, and should not be confused with room tone. Backgrounds – фоны – звуковые эффекты, обозначающие место и время действия. В Британии их также называют атмосферами. Фоны все же относятся к звуковым эффектам, не стоит путать с паузой помещения. bake off Hollywood colloquialism for the meeting of the Sound Branch of the Academy of Motion Picture Arts and Sciences in which the members hear 10-minute clips of the seven films that have made the semifinals of the Best Sound Effects Editing award. Bake off – показ полуфиналистов – Голливудский коллоквиум членов звукорежиссерского отделения Академии Киноискусств, на котором показываются десятиминутные клипы из семи фильмов – полуфиналистов номинации “За лучший монтаж звука”. b-chain See a-chain. B - chain – мониторный тракт – см. A – chain. bench Film sound slang for the editing table, which consists of hand-cranked rewinds handling reels of 35mm picture and mag film, a sprocketed synchronizer that keeps the reels in sync (in addition to providing a count) and a "squawk box," which is used to hear the tracks played back from heads mounted on the synchronizer. Bench - монтажный стол – сленговое название монтажного стола в звукорежиссерской среде. Включает в себя бобины для 35 мм изображения и магнитной пленки, подматывающий синхронизатор, сохраняющий синхронность и контроллирующий скорость движения электродвигателей, и маленький громкоговоритель (в просторечиии – “рыдальник”), позволяющий услышать сигнал на синхронизаторе. binky Film sound slang for a mixing "top sheet,"indicating the layout and content of pre-mixes. The layout is usually one column per premix. Binky – “полировка” – перезапись премиксов – сленговое слово, обозначающее работу с премиксами стемов в перезаписи – имеются ввиду выводимые на поверхность консоли дорожки. Обычно на стем приходится одна линейка консоли. b inputs Additional set of inputs to a console channel that allow either additional (but usually not simultaneous) tracks to be assigned, or, more commonly these days, a different source of the same information that is appearing on the A inputs. This latter technique allows a sound editor to work offline on a workstation while the mixer is adjusting overall EQ and level in automation and playing back from another copy (often on multitrack tape). The material is recorded, after switching inputs, when the editor is finished.
B inputs – альтернативные входы – дополнительный набор входов на каналах консоли, позволяющий делать альтернативные назначения (часто - неодновременные), либо же, что чаще встречается в современных консолях – другой источник того же материала. Такая технология позволяет монтажеру делать поправки, пока звукорежиссер перезаписи подбирает общие настройки громкости, эквализации и т.д., работая с другой версией того же материала. После монтажных поправок входы переключается, и делается проход с записью. Такие консоли часто называют in – line консолями. Должен был быть Булле, но страницы 22-23 никем не переведены!!! chain The group of equipment (frequently comprising dip filter, graphic eq, de-esserand compressor) that a re-recording mixer will have patched together in series, either inserted in a channel, on a console bus or in a reassign buss. See iron. changeover projection See projection. Cinema Digital Sound The name of the theatrical reproduction format introduced by Optical Radiation Corporation, a division of Kodak, for digital sound on 35mm or 70mm prints. First used in 1990 for Dick Tracy, the format lasted two years and is now obsolete. CinemaScope Widescreen camera system developed by Twentieth Century Fox, which was responsible for popularizing the anamorphic format. Cinerama Widescreen system comprising three cameras/projectors running in interlock with 7-track mag film. Now obsolete. commag Laboratory term for "composite magnetic print." comopt Laboratory term for "composite optical print." composite print Film print that contains a soundtrack. Comtek Salt Lake City-based company that makes portable wireless transmitters and receivers. "Comteks" have become the generic term for wireless headphone feeds to directors and for wireless timecode feeds to slates. conform a) To re-edit sound elements to match a new version of the picture edit. b) To assemble sound elements (from their original sources) to match their location in a picture edit, often with the assistance of an Edit Decision List supplied in a computer-readable file. container Film sound slang for Dolby Laboratories’ peak limiter designed specifically for controlling the dynamics of program material during sva printmastering. cps Acronym for "cycles per second," cycles being the obsolete term for what is now referred to as Hertz (Hz).
cross-mod Short for "cross-modulation test," which is a means of determining correct exposure on a track negative to result in minimum distortion on a positive print. Tests are conducted to determine the relationship of specific optical cameras to specific laboratories. C-type See Spectral Recording. cue sheet A guide for mixing that gives locations of sounds on a track-by-track basis, either in film footages or in timecode numbers.
dailies Uncut footage shot each day during production. If picture edits from a nonlinear edit system are conformed on film, with picture and synchronized mag film, those elements when edited together become the workprint and worktrack. dbx noise reduction system for analog recording. Type I is used for professional applications, while Type II was optimized for lower-speed consumer use. The name, properly spelled as dbx, refers to founder David Blackmer. decoding See encoding/decoding. digital dubbers Film industry name for multitrack (usually eight channels per unit) digital recorders that use removable hard drives or magneto-optical drives as the recording medium. The term is partly a misnomer since previous film sound terminology had used "dubber" to distinguish from "recorder." digital sound in film theaters There are three standard, non-compatible formats for showing 35mm theatrical motion pictures with digital soundtracks: Dolby Digital, DTS and SDDS. dip filter Parametric equalizer with an extremely narrow bandwidth ("Q") and that is designed to remove noises, such as those from a camera or a light, whose offending frequency range is very narrow. See Little Dipper. direct positive An optical sound recording that, when processed, results in a track that can be played and edited. A now-obsolete process. discrete Refers to a 1:1 relationship of recorded tracks on a print and the resulting number of speaker channels. For example, a 4-track magnetic print will be reproduced through four channels–left-center-right-surround–in the theater. Obviously, the surround channel has more than one speaker. Discrete playback is often contrasted with matrix encoding/decoding. discrete 6-track Traditionally means the five-speakers-behind-the-screen system made popular by the Todd-AO 70mm process (although it was first used for Cinerama). In the current vernacular, though, discrete 6-track sometimes means six non-matrixed tracks, assigned left, center, right, left-surround, right-surround, and subwoofer. DLT Digital Linear Tape. Stationary-head, tape-based computer backup format. dme Dialog, Music, sound Effects. The three basic food groups of film soundtracks. Originally referred to the 35mm 3-track master mix of Academy mono films. Dobly The system that would have saved Spinal Tap’s Smell the Glove album from oblivion. Dolby Digital The 5.1-channel digital format created by Dolby Laboratories. In current usage applies both to the company’s 35mm theatrical format (which contains the data printed optically between the sprocket holes) and their video formats (such as DVD, laserdisc, and DTV). First used in 1992 for Batman Returns. Dolby, Ray M. The founder and sole owner of San Francisco-based Dolby Laboratories. Dolby Stereo M any meanings! In the broadest and most common sense, the trademark that appears on movie prints, advertisements and posters means that a given film has been released in prints that employ Dolby A-Type noise reduction encoding. There are two tracks on 35mm stereo optical prints, referred to as Lt and Rt, which are matrix-encoded to contain four channels of information. The 4:2 encoding is done during the printmastering, with the 2:4 decoding occurring at the theater. In their standard form, Dolby Stereo 35mm prints are encoded with A-Type noise reduction. Beginning in 1987, Dolby Laboratories has made their SR (see spectral recording) process available on 35mm stereo optical prints, with the advantage of greatly reduced optical noise and increased low- and high-frequency headroom.
All of the stereo optical prints–Dolby Stereo (a-type), Dolby SR, DTS Stereo and Ultra Stereo –occupy the same area as standard mono optical prints and are capable of mono-compatible performance. The exact degree of mono compatibility is mix-dependent. Dolby Stereo on 70mm usually means four discrete primary channels (left, center, right, surround), with the left-center and right-center tracks dedicated to "boom" information below 250 Hz. The four primary tracks are normally A-Type encoded, although selected films since 1987 have utilized SR encoding on 70mm prints. The use of Dolby 70mm ceased along with the introduction of Dolby Digital in 1992. The first Dolby Stereo films was Lisztomania in 1975. The first Dolby 70mm baby boom film was Star Wars in 1977. Dolby Pro-Logic The Dolby Laboratories trademark used for home surround decoding devices that meet more stringent standards, and offer such features as band-limited pink noise for aligning channel balance, plus a separate, matrix-derived center-channel output.
Стр.24 Вихарева И.
Dolby Surround The Dolby Laboratories trademark used for surround-encoded material on non-film uses such as videocassettes, videodiscs and television broadcasts. Also, for home surround decoding devices that do not have matrixed center-speaker output. Dolby Surround Торговая марка Лаборатория Долби использует формат для объемного звучания закодированного материала не для пленочных носителей таких как видеокассеты, диски и ТВ-версии. Также для домашнего раскодирования устройствами, не имеющих матричного выхода на центральный громкоговоритель. Dolby Digital Surround EX The digital release format developed by Dolby Laboratories and THX for, and first used on, Star Wars: Episode I–The Phantom Menace. Three surround channels are derived by matrix-encoding them into the two previously existing surround tracks. Should not be referred to as a 6.1-channel format because the additional surround channel is not a discrete, recorded track. Dolby Digital Surround EX Цифровой формат, разработанный Лабораторией Долби и THX и впервые использованный для фильма Звёздные войны: Эпизод - 1 Скрытая угроза. 3 тыловые канала окружения выводятся матрицей кодирования через 2 ранее существовавших. Не следует называть 6.1-канальным форматом, т.к. дополнительный канал пространственного звучания не является дискретно записанным треком. "Dolby was just here" Standard answer given by projectionists to the question, "When was the last time this theater was aligned?" «Здесь был Долби (консультант)» – стандартный ответ киномехаников на вопрос: «когда последний раз производилась сертификация кинотеатра?»
double system a) Projecting a film with the picture, on 35mm film, in interlock with the soundtrack, most commonly on mag film. b) Film or video production that utilizes sound recorded on a separate tape recorder, such as a DAT or Nagra. Двойная система 1) Проекция фильма снятого на 35мм пленку со звуком, идущем с параллельной магнитной пленки. 2) Фильм или видео, которые используют звук, записанный отдельно на магнитофон, такой как DAT или Nagra. downmix A mix derived from a multichannel (usually 5.1) source to create a compatible version of fewer channels. Common use today occurs in consumer Dolby Digital products to play back a 5.1-channel DVD either via Dolby Pro-Logic decoding or in standard two-channel stereo (for headphone listening, for example). In those instances, an Lt-Rt or an Lo-Ro, respectively, are the result. Downmix Микс, полученный из многоканального (обычно 5.1) варианта для создания версии с меньшим кол-вом каналов. Встречается в продуктах Долби при воспроизведении цифрового 5.1-канального DVD либо через декодер Dolby Pro-Logic или же в стандартном двухканальном стерео (например, при воспроизведении через наушники). В этом случае в результате - Lt-Rt или Lo-Ro, соответственно. (total left/right). DS4 The name of the original Dolby Laboratories recording/monitoring unit used by re-recording stages during a Dolby Stereo mix. Prior to the 2-track printmaster, the unit is used for 4:2:4 (op. cit.) monitoring purposes: encoding a 4-channel composite mix into two tracks and decoding it back into four channels. Later variations in the Dolby product line include the SEU4 and SDU4 units, which offer, respectively, the ability to encode and decode printmasters, although without the container or the optical track simulation featured in the DS4. (A SPU4 unit is available to add those capabilities to studios that have SEU4/SDU4 units.) The DS10 contains a magneto-optical recorder for theatrical Dolby Digital mixes. It also records the Lt-Rt SR-encoded printmaster with AC-3 coding. Neither the DS4, the DS10 or the SPU4 can be purchased, rented or leased; their use is free on films that have paid the appropriate license and trademark agreements. DS4 Кодирование, используемое на стадии перезаписи - микширование в Долби Стерео. Создание 2х канального мастер-трека по принципу 4:2:4 – кодирование 4 композитных каналов в 2 трека с последующим декодированием обратно в 4. Позднее созданы вариации в линейке Долби-продуктов, включающих SEU4 и SDU4, которые предлагают возможность кодирования и декодирования мастер-треков без контейнеров или оптической записи по способу DS4. (SPU4 в свободном доступе для студий с SEU4/SDU4). DS10 содержит магнито-оптическую запись звука Dolby Digital. Это так же записывается Lt-Rt SR кодируя звук в формат AC3. Ни DS4, DS10 или SPU4 нельзя купить, арендовать или взять в долгосрочную аренду, они используются бесплатно фильмами, выплачивающими соответствующие лицензии и соблюдающими товарные соглашения. DTS The 5.1-channel system developed by Digital Theater Systems that utilizes a CD-ROM interlocked to a 35mm or 70mm print with timecode. Audio on the CD-ROM utilizes apt-X 100 low-bit-rate coding. First used in 1993 for Jurassic Park. See also 70mm. DTS 5.1 tracks can also be found on laserdiscs and DVDs, utilizing proprietary low-bit-rate coding. DTS 5.1-канальная система, разработанная компанией Digital Theater Systems, которая используется в CD-ROM и заблокирована для 35/70 мм печати с тайм-кодом. Звук записывается на CD-ROM используя apt-X 100 с низкой скоростью кодирования. Впервые использован в 1993 в фильме «Парк Юрского периода». Смотрите также 70мм.
DTS 5.1 треки также могут быть на лазерных дисках и DVD, с использованием собственного низкого битрейта кодирования. DTS Stereo The SVA encoding process developed by Digital Theater Systems. DTS Стерео Процесс кодирования SVA, разработанный Digital Theater Systems. dub In the most general sense, to dub is to copy, although in film sound vernacular it has acquired many similar shadings. It can refer to the act of replacing dialog (usually via the ADR process), either in the original language or in a foreign language. "Dubbing" is also the common name for re-recording, at least insofar as Hollywood and New York are concerned. Дубляж В общем смысле дублирование - это копирование, хотя в звукой части фильма это понятие приобрело другие смыслы. Это может относиться к процессу замены диалогов (как правило речевое озвучание ADR), на языке оригинала или иностранном. Также это может означать процесс перезаписи (?!), по крайней мере в Голливуде и Нью-Йорке так. dubber Film sound term for a playback-only mag machine. See digital dubber. Даббер/дублер – звуковой термин в кино только для магнито-оптических устройств. Смотрите также цифровой дубляж. dub masters See final mix. Дублирующие мастера – смотрите Финальный микс. Калугин стр.25-26 duo-bilateral The technical term for the variable-area photographic soundtrack format used for almost all 35mm mono and stereo soundtracks. duo-bilateral (симметричное сдваивание) – технический термин, применимый для изменяющей площадь пленки и звуковой записи на ней, обычно использвуется на 35 мм пленке в моно и стерео формате. earwig Small earpiece used to give actors an audio reference (frequently a guide music track) so that their live audio, such as singing or music playing, can be recorded live. See also thumper. earwig (наушник) – небольшой наушник, в который актеру дают звуковой ориентир(преимущественно основной музыкальный трек). Таким образом появляется возможность записать вживую пение, либо игру на инструменте. См. thumper edgecode Inked numbers applied outside the sprocket holes on film prints and mag film, used for synchronization reference. See acmade. edgecode (граничный код) – отпечатанные числа снаружи перфораций на фильмокопиях и магнитных пленках, используются для синхронизации. См. acmade 85 The sound pressure level when pink noise is sent through one speaker (left, center or right) at 0 VU bus level, which is the equivalent of —20 dBfs in digital recording. (Measurement is at the console, with an SPL meter set to C weighting and slow response.) 85 – уровень звукового давления в 85 фон при пропуске через один источник звука(левый, центр или правый) и при уровне 0 Vu, являющимся эквивалентом -20 dBfs в цифровой записи. (измерение есть на консоли, с SPL индикатором установить на «С» и на большее время срабатывания) 88 The sound pressure level for Dolby Stereo SR films. If a film has been monitored at 85 during the final mix, the stems will be lowered 3 dB when making an SR Lt-Rt printmaster to accommodate for the increased monitor level. 88 – уровень звукового давления для фильмов в формате Dolby Stereo SR. Если фильм прослушивался на уровне 85 во время финального сведения, стэмы будут занижены на 3 дБ когда будет делаться копия SR Lt-Rt, чтобы подстроиться к измененному уровню контроля. EK neg Laboratory colloquialism for "original camera negative;" used in film vernacular to describe a release print made from the original negative. "EK" stands for "Eastman Kodak," although the term is used without regard to a film having been shot on Eastman stock. Also called "OCN." EK neg – лабораторный разговорный термин для «оригинального негатива камеры»; используется в кинолексике для того, чтобы охарактеризовать прокатную копию в сравнении с негативом. «EK» означает «Eastman Kodak», хотя термин используется без указания того, что фильм снимается на Eastman основу. Также называется OCN. 11 The highest number that can be found silk-screened on electric guitars and guitar amplifiers. 11 – (?) encoding/decoding In audio, encoding refers to the altering of a signal prior to its being recorded or transmitted, with decoding during playback/reception resulting in the best possible reproduction of the original signal considering the limitations of the recording or transmission medium. In motion-picture sound this can have one of two meanings: Matrix encoding/decoding, used in 35mm Dolby Stereo, encodes four channels into two in the studio, with the resulting optical print decoded from two tracks into four channels at the theater. For an explanation of encoding/decoding with regard to noise reduction, see noise reduction. Exhibition print (прокатная копия) – многотиражные копии фильма, доставляющиеся в кинотеатры для публичного показа, состоящие из бобин по 2000 футов длиной (около 600 метров). encoding/decoding (кодирование/декодирование) – в звуке кодирование относится к преобразованию сигнала до момента его записи или передачи с декодированием в момент вопроизведения/приема с наилучшей передачей оригинального сигнала с учетом ограничений выбранного способа передачи. В работе над звуком для фильма фигурируют 2 значения: матричное кодирование/декодирование, используемое в формате Долби Стерео на пленке 35 мм,кодирует 4 канала в 2, имея на выходе оптическую копию, которая в кинотеатре раскодируется обратно из 2 каналов в 4. Для объяснения кодирования/декодирования с учетом шумоподавления, см. Шумоподавление.
Equalization, room (эквализация помещения) – процесс, в ходе которого акустичская системанастраивается путем воспроизведения розового шума в комнате и отстройки эквалайзера по нужным частотам при контролировании на спектроанализаторе. Для обычных комнат эквализация отстраивается по треть-октавам, С 31 резулятором, расположенном, несмотря на использование параметрических ээквалайзеров, на всем частотном спектре. Большинство комнатных эквалайзеров имеют широкую басовую и высокочастотную регулировку. См. X-кривая 50% level The standard reference level for optical sound recordings that corresponds to the width of the track at 50% modulation, or 6 dB below clipping. In practice, there is about 2 dB of additional headroom available, assuming a perfectly aligned projector sound head. 50% level – стандартный уровень-ориентир для оптической звукозаписи, соответствующий ширине трека при 50% модуляции, или на 6 дБ ниже искажений.На самом деле, запас в районе 2 дБ, при прекрасно отстроенной звуковой головке проектора. fill The sound between words in a production track that is used both to replace undesirable noises on the track and to create "handles" extending the track at the beginning and end. Handles enable the re-recording mixer to crossfade smoothly between shots with differing background tones. See also room tone. fill (заполнение) – звук между словами в рабочей фонограмме, использвуемый на случай вставки какого-либо неутвержденного фона и создания «забивки» для растягивания трека на начале и в конце. Забивки помогают звукорежиссеру перезаписи плавно сводиться между кадрами с различными фонами окружения. См. Фон места. fill leader The film that is inserted into units of mag film in order to keep synchronization during silent sections. Fill leader is usually made up of recycled release prints. fill leader (направляющая) – кусок пленки, вставляемый в разрыв пленки с целью сохранить синхронность в момент беззвучных частей. Обычно делается из уже использованной пленки. film footage There are 16 frames per foot of a standard 35mm film image (running vertically through the camera and projector), each lasting four sprocket holes (perforations or "perfs"). At the standard rate of 24 frames per second, film runs at 90 feet per minute, or 18 inches per second. One film frame is the equivalent of 1.25 30 fps timecode frames. film footage (метраж фильма) – в одном футе 35 мм пленки помещается 16 кадров(пленка движется вертикально в камере или проекторе) попадая на 4 зубца перфорацией. В стандартном значении 24 кадра в секунду, фильм вопроизводится со скоростью 90 футов в минуту, либо 18 дюймов в секунду. Длина одного такого кадра равноцена 1.25 длины кадра, воспроизводимого со скоростью 30 кадров в сек. final mix The act of mixing the sound for a motion picture (or television show) into separate dialog, music and sound effects stems, which, combined and played at equal level through the monitor, represent the finished soundtrack. In a stereo film (or surround-encoded TV), it is most common to record the dialog, music and sound effects stems on three pieces of 4- or 6-track magnetic film, utilizing Dolby SR noise reduction. (The choice of which noise reduction system is used at this stage–SR, A-Type, or even dbx –has no relation to what printmasters might be made.) Final mixes are also frequently recorded on analog or digital multitrack tape or on digital dubbers. These stems, also known as "dub masters,"are then used to create the printmasters, the M&E, the monomix and possibly even an airline version. The exact format and track layout of the stems is up to the post-production sound crew; if a multitrackor digital dubber is used, then additional tracks are opened up at no additional cost and little trouble. With these formats it is easier to record an additional set of stems, keeping, for example, the foley, the background sound effects, a laugh or crowd track, or special creature voices separate, to allow for greater flexibility in the final mix, during printmastering and the M&E mix. If the project is a non-surround-encoded stereo television show, then the stems might be in standard 2-track stereo format, although this is not recommended due to the use of 5.1-channel stereo in Digital Television. And, of course, mono films only require from three to six tracks, usually on the same piece of film or tape. final mix – процесс сведения звука для кино(или ТВ продукции), разбитого на стемы речи, музыки и эффектов, которые, объединяясь и проигрываясь с равным уровнем, формируют финальную звуковую дорожку. В стерео фильме (или форматно-закодированном ТВ), наиболее распространенным способом считается записать стемы речи, музыкы и эффектов на 3 участка 4 или 6 дорожечной пленки, использовать шумоподавление Dolby SR.(решение какую систему шумоподавления выбрать -SR, A, или даже dbx – не связаны с тем, какие копии должны быть сделаны). Конечные миксы зачастую пишутся на аналоговый или цифровой носитель или цифровые дабберы. 5.1 Stereo format utilizing three primary channels (left, center, right), two surround channels (left surround, right surround) and an LFE channel, which is the ".1" channel because it uses approximately one-tenth of the bandwidth of a full-frequency channel. Pronounced "five point one." 5.1 (формат 5.1) – стерео формат, задействующий 3 основных канала(дево, право, центр), 2 канала окружения(левый тыл, правый тыл), и канал сабвуфера с аббревиатурой «.1» по причине воспроизведения лишь около десятой части частотного спектра. Произносится «пять точка один» flat With respect to film projection, refers to non- anamorphic lenses. In the U.S. it’s considered synonymous with 1.85:1 widescreen. flat - применительно к кинопроекции, относится к неанаморфированным линзам. В Штатах соответствует проекции с соотношением сторон 1.85:1. FM sync The 13.5kHz frequency-modulated sync pulse recorded on Nagra IV-S recorders. FM sync – сигнал частотой 13.5 кГц пишушийся на рекордеры Награ 4-С Foley Sound effects recorded in synchronization to edited picture in post-production. Named after Jack Foley, who was the head of the sound effects department at Universal Studios for many years. Contrary to popular myth, he did not invent the process. Foley is often expressed as "Foleys" in New York. Likewise, what is called the "cloth" track on the West Coast is referred to as "rustle" back East. Foley (синхронные шумы) – звуковые эффекты, синхронно записанные под смонтированное изображение. Названы в честь Джека Фоли, который на протяжении многих лет возглавлял звуковой отдел Universal Studios. Развевая известный миф, он не изобретал это ремесло. Фоли часто выражается как «Фолис» в Нью Йорке. Таким образом, что зовется «шуршем» на Западном побережье зовется «растл» на Восточном. foreign version See M&E. foreign version (версия для иностранного проката) – см. Музыка и эффекты 4+2 Four Plus Two. Film sound slang for a 6-track element (usually mag film) that contains a 4-track M&E, one track of material which may or may not be needed in a foreign-language mix, and one track of the original dialog as a reference. 4+2 – четыре плюс два. Звукорежиссерский сленг, обозначение 6 трековой дорожки(как правило на пленке), состающей из 4 треков музыки и эффектов, трека с возможным использованным или нет в зарубежном миксе материалом, и трек оригинальных реплик как рабочий ориентир. 4:2:4 Four Two Four. Film sound slang for the act of monitoring a mix through matrix encoding (4:2) and decoding (2:4). This means that the effect of the matrix encoding will be heard (which they would not be when monitoring discrete), and adjustments can be made accordingly. 4:2:4 – четыре два четыре. Звукорежиссерский сленг, обозначение процесса контроля с матричным кодированием(4:2) и декодированием(2:4). Это означает, что эффект матричного кодирования может быть услышан(что не произойдет при раздельном мониторинге) и могут быть внесены изменения. Fox holes Small perforations on 35mm release prints that allowed for the addition of mag stripe for the CinemaScope process, which was developed by Twentieth Century Fox. Whereas one had to be careful in the old days to ensure that sprockets that pulled the film through the projector could accommodate Fox holes (standard sprockets were too big and would tear them), all sprocket mechanisms today can handle Fox-hole prints with no problem. (This is ironic since the process has been used on less than a dozen films since the coming of Dolby Stereo in 1975.) Fox holes – небольшие отверстия на 35 мм копии, идущей в дополнение к магнитной пленке для процесса синемаскопа, изобретенного компанией 20 век Фокс. В то время никто не мог дать гарантии того, что механизм со звездами, пропускающий пленку через проектор, мог приспособиться к отверстиям Fox(стандартные звезды были слишком большими и могли повредить их), сейчас же все звездочные механизмы могут пропускать копии с отверстиями Fox без трудностей. По иронии, этим процессом пользовались не более чем на дюжине фильмов, ввиду появления в 1975 году формата долби стерео. Карцев 27-28 НЕ ПЕРЕВЕДЕНО!!! fps Acronym for "frames per second." fullcoat See mag film. gaffer a) On a film set, the head electrician; since the early 1990s the term "Chief Lighting Technician" has been more common. b) In general film industry usage, the head of a crew, as in "gaffing mixer" to note the re-recording mixer in charge. Thus, "to gaff a mix." An older Hollywood phrase for the gaffing mixer was the "gunner." gink Hollywood film sound vernacular for "to screw up." gnat’s nut Distaff mixer equivalent of RCH (op. cit.). graphic eq Multiband equalizer utilizing slide pots for each band, with the resulting boost or cut forming a "graphic" representation of the sound. Generally considered to have been invented by Fred Wilson of the Samuel Goldwyn Studios sound department. hang Film sound slang for the act of playing back a given element during a mix, as in, "We won’t premix the foley cloth but will hang it at the final mix instead." hot hole Slang for the projector gate itself, where the picture start mark in the leader is threaded up at the beginning of a session. HX Headroom eXtension. The Dolby Laboratories process used during recording only; it varies the bias current according to program needs. Now superseded by HX-Pro. in-band gain The standard for adjusting subwoofer response, such that the subwoofer sound pressure level, within its operating range, is louder than a full-range screen speaker in the same range. All of today’s digital theatrical formats use 10 dB of in-band gain. internegative Laboratory film element that is made from an interpositive and is used to make release prints not only at high speed (because the color is balanced and there are little or no splices to worry about), but more importantly because the EK neg is protected. interpositive Laboratory film elements made from the original camera negative in preparation either to make an internegative or to be used in a telecine machine to transfer the film image to tape. (Unless they are the only extant elements of a film, standard release prints are never used for video transfers.) Also known as an IP, an interpositive contains shot-to-shot color correction so that internegatives can be made with no further color adjustments, although further adjustment is always necessary when doing film-to-tape mastering. If the camera negative was cut in AB rolls (see AB reels), then the IP can incorporate first-generation fades and dissolves. iron Pejorative term for "equipment" in the context of its effect on sound quality: "He has so much iron in his chain it’s a wonder that we can distinguish between men and women on his dialog premix. "
Воспользуйтесь поиском по сайту: ©2015 - 2024 megalektsii.ru Все авторские права принадлежат авторам лекционных материалов. Обратная связь с нами...
|